به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۳:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۱۰ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۴۴۷۷۵۷
دولت نگاه اقتصادی مشخصی ندارد

راه حل عبور از فقر، آزادی کامل است

راه حل عبور از فقر، آزادی کامل است
گروه اقتصادی: رکود تورم نقطه به نقطه در این ماه نشان می‌دهد روند فقیرشدن جامعه رو به افزایش است. روندی که طبق آمار‌های اخیر به ۲۰ الی ۲۵ میلیون نفر رسیده است. اما مسئله صرفا فقیر شدن جامعه نیست بلکه مسئله اساسی عبور جامعه از مرحله فقر است و این چالش در مقابل دولت وجود دارد که چگونه باید ۲۵ میلیون نفر را از فقر نجات دهد.
 
به گزارش اتخاب، امیرحسین خالقی، اقتصاددان، درباره عبور جامعه از فقر مطلق  گفت: باید فرصتی برای کار کردن مردم ایجاد کرد. وقتی فرصت کاری پیش روی کارگر باشد که بتواند انتخاب کند و آن کار اینقدر سودآور باشد که توجیه اقتصادی برای افزایش دستمزد وجود داشته باشد. ما در تحریم هستیم و بحث اعتبارات مالی و چالش‌های دولتی منجر به فقر شده است که باید این‌ها از بین برود.

در کوتاه مدت باید با حمایت‌های تامین اجتماعی باید بتوانیم مشکلات فقر را کم کنیم. در سال ۵۴-۵۵ که درآمد نفتی به صورت مصنوعی اقتصاد را بزرگ کرده بود، کارفرما برای کارگر دعوا می‌کرد. الان نزدیک ده سال است که رشد اقتصادی نداشتیم. طبیعی است که نباید انتظار شرایط خوب داشت. از سوی دیگر نگاه اقتصادی مشخصی وجود ندارد و دولت خواهان مداخله بیشتر است.
 
وی در ادامه درباره ساختار اقتصادی مناسب برای عبور جامعه از فقر بیان کرد: با وجود اینکه شکل و شیوه اجرا عبور از فقر در هر کجا متفاوت باشد؛ اصول آن کاملا روشن است. باید اجازه دهیم افراد در آزادی کامل با هم مبادله کنند وخلاقیت‌های اقتصادی خود را در یک فضای برابر نشان دهند. حقوق مالکیتی نیز وجود داشته باشد تا افراد با اطمینان سرمایه گذاری کنند. به همین جهت این قاعده و اصول کلی است، اما باید اشاره کرد که مسائل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی اقتصاد را متاثر می‌کند. کار یک سیاستمدار خوب این است که این اصول را نسبت به شرایط آن کشور اجرا کند.

خالقی درباره افزایش تورم نقطه به نقطه گفت: باید روند را بررسی کرد؛ با وجود اینکه رشد نقدینگی تا حدی کنترل شده، اما این کار به قیمت رکود تمام شده است. از اول می‌شد حدس زد که شاهد افزایش قیمت باشیم؛ ماشین خلق پول هنوز کار می‌کند، انتظارات جامعه نیز مدیریت نمی‌شود. انتظار بازار برای افزایش قیمت نیز تاثیر خود را بر قیمت‌ها می‌گذارد. ما به تورم بیشتری می‌رسیم و در آینده نزدیک افزایش قیمت‌ها احتمالا به وجود آید. مدیریت انتظارات جامعه سخت شده و رشد نقدینگی هنوز هم در جریان است. اثرات انباشی گذشته هم به آینده انتقال پیدا می‌کند و افزایش شدید قیمت‌ها اتفاق غریبی نیست.
برچسب ها: اقتصاد ايران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها