به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۰۹:۵۳
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۴۵۰۰۱
عراقچی در رم: همه ما می‌خواهیم این کار را تا 20 ژوئیه به نتیجه برسانیم

مذاکرات به نتیجه نرسد ایران به غنی‌سازی 20 درصد بازمی‌گردد

گروه سياسي:​ معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت که دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق جامع هسته‌ای ممکن است، اما دو طرف هنوز در برخی موضوعات اختلافات زیادی دارند.
مذاکرات به نتیجه نرسد ایران به غنی‌سازی 20 درصد بازمی‌گردد
به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در نشست شورای اروپایی در روابط خارجی در رم، گفت: مذاکرات هم‌اکنون در مرحله بسیار حساسی قرار دارد. ما برای از بین بردن اختلافات نیاز به کار سخت، خردورزی و خلاقیت داریم. عراقچی با اشاره به وجود اختلافات میات طرف‌های مذاکره‌کننده تاکید کرد که دسترسی به یک توافق ممکن است. به نوشته این روزنامه، اگر ایران و شش قدرت جهانی نتوانند تا پایان ضرب‌الاجل 20 ژوئیه به توافق هسته‌ای دست پیدا کنند، ممکن است توافق اولیه ژنو بین این کشورها شش ماه دیگر تمدید شود.

دیپلمات‌ها ابراز نگرانی می‌کنند که تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه فرصت زیادی باقی نمانده و احتمال تمدید این توافق وجود دارد، اما از طرف دیگر نگرانی‌هایی وجود دارد که افزایش مدت زمان این توافق می‌تواند مشکلات دیگری به وجود آورد و در نتیجه دستیابی به توافق را سخت‌تر کند. معاون وزیر امور خارجه کشورمان در سخنان خود بیان کرد: همه ما می‌خواهیم که این کار را تا پایان 20 ژوئیه به نتیجه برسانیم.

عباس عراقچی متذکر شد که دست نیافتن به توافق جامع هسته‌ای برای هر دو طرف‌ مذاکره‌کننده فاجعه‌آمیز خواهد بود. وی همچنین گفت که اگر مذاکرات به نتیجه مطلوب نرسد ایران به غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم باز می‌گردد.طبق توافق اولیه ژنو که در نوامبر سال گذشته به دست آمد، ایران در ازای کاهش برخی تحریم‌های اقتصادی غرب، غنی‌سازی اورانیوم خود در سطح 20 درصد را به حالت تعلیق در آورده است.

ایران در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات با 1+5 در وین به منظور پیش بردن این مذاکرات طی هفته گذشته مذاکرات دوجانبه‌ای را با مقامات آمریکایی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در ژنو برگزار کرد. این کشور همچنین روز پنج‌شنبه با مقامات روس مذاکرات دوجانبه‌ای را انجام داد.علاوه بر این ایران قرار است طی هفته آینده با مقامات آلمان و فرانسه نیز گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای داشته باشد.این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران در سخنان خود در مورد دیدارهای دوجانبه هفته گذشته با مقامات آمریکایی اظهارنظری نکرد، اما ابراز امیدواری کرد که مذاکرات هفته آینده در وین پیشرفت‌هایی خواهد داشت.وی در این باره گفت: ما انتظار داشتیم که کار روی متن پیش‌نویس توافق جامع را در دور آخر مذاکرات آغاز کنیم، اما چنین اتفاقی رخ نداد. ما امیدواریم که هفته آینده کار روی تهیه پیش‌نویس این توافق را آغاز کنیم اما هنوز تردیدهایی در این باره وجود دارد.

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: مقامات غربی همواره ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرده و می‌گویند تهران تنها دو ماه تا دستیابی به سوخت هسته‌ای لازم برای تولید یک بمب اتم فاصله دارد این در حالی است که ایران همیشه این اتهامات را رد کرده و تاکید دارد فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ماهیتی کاملا صلح‌آمیز دارد.هفته گذشته لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه گفت که مذاکرات هسته‌ای در مورد برخی مسائل تکنیکی پیشرفت‌هایی داشته است، اما اگر ایران خواستار توافق جامع است باید تنها از چندصد سانتریفیوژ برخوردار باشد.عراقچی در سخنان خود در این نشست تاکید کرد: ما برای دستیابی به توافق بسیار نزدیک و بسیار دور هستیم.
مرجع : ايسنا

امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ۱۰:۴۳
اقایان دیپلمات خداقوت........ (235434)
۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ۱۴:۵۰
اونجایی که رهبری عزیز می فرمایند من به این مذاکرات خوشبین نیستم چرا آقایون لجاحت می کنند و می گویند ما خوشبینیم؟ و چرا به دروغ میگن مذاکرات مثبت بود؟ آیا شما در این سی و اندی سال دشمن را نشناختید؟ (235532)
امیر
Iraq
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۰۲:۱۳
دوست عزیز طی 33 سال گذشته تفکر دایی جان ناپلیونی شما ایران رو به کجا رسونده ?
اجازه بدید چهار تا دیپلمات واقعی "عوض خوندن بیانیه "کار حرفه ایشون رو انجام بدن و خواست واقعی مردم که همانا تعامل با جهان است رو به سرانجام برسونند. (235655)
گیر افتاده بر سر دوراهی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ۱۷:۲۰
آقایون اصلاح طلب و اصولگرای ادعا که همیشه بهونه دارید برای فرار از جنگ و دعوا سر تقسیم غنائم بعد از جنگ ، آقایون وطن پرست که ادعا داشتید همه رفتن جنگ ، تجاوز به عراق رو اگر تو عراق امروز جلوش رو نگیرید فردا باید تو ایران جلوش رو بگیرید

هر که دارد هوس کرببلا بسم الله
آیت الله سیستانی که اصلاح طلب و اصولگرا سعی میکنن برای توحیه خودشون به ایشون وصل بشن ولی ایشون هوشمند تر از این حرفهاست

حکم جهاد داد
لبیک یا حسین (235568)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ۲۳:۱۳
جنابعالي كه گير افتاده سر دوراهي هستي خودتم نمي دوني كدوم وري هستي كه براي اصلاح طلب و اصولگرا خط تعيين ميكني...در صورتي كه خودت با خودت هم درگيري.....شما كه ادعا داري اول بسم الله بعدبقيه هم كه ادعا ندارن ميان (235634)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ۱۰:۴۹
هر چه از توليد بنزين پترووشيمي سود برديم. از اين 20 درصد هم خواهيم برد؟ (235437)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ۱۲:۰۷
فکر کنم شما دیپلم هم نداری که اینجوری حرف میزنی (235467)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ۱۸:۱۲
مشكل كم سوادي است. مثل همان هايي كه معدل 11 كه بورسيه دكتري شده اند. كه وزير محبوب شما در جواب مي گويند،چرا مرغ گران شده است. سواد نزد كامران است وبس. (235584)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ۲۳:۱۴
از خواب بيدار شو برادر از اين انرزي هسته ايي هيچ ابي براي كسي گرم نميشه شما بعد اينهمه مدت هنوز نفهميدي (235635)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ۱۱:۴۱
این اروپایی ها هم دیگه دارن پررو بازی در میارن انگار روی خوش بهشون نیومده (235459)
Urmia
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ۱۲:۰۳
دوستان عقلانيت كامل در تيم مذاكره كننده وجود دارد. راستش من كه خودم اصولا مخالف فعاليتهاي هسته اي در كل جهان هستم(به خاطر خطرات زيست محيطي) نظرم اينه كه ملت ايران در اين مورد از دولت حمايت كنه. راستش خالي بودن پشت دولت و تحريمها و كلي فاكتور ديگه باعث شده طرف ديگه دستشو از خيلي بالاتر بگيره. اينجور مذاكرات معمولا به ضرر كشوري ميشه كه دستش از همه طرف خالي تره (235465)
حقگو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ۱۲:۲۹
دوستان همه ما خواهان صلح وروابط مسالمت آمیز هستیم ولی این حرفها با شیطان بزرگ بی فایده می باشد ما در مذکرات خود را فریب می دهیم آمریکا خواهان رابطه ی گرگ ومیش با دیگر کشور هاست و به هیچ وجه رابطه گرگ وشیر را قبول ندارد ویا رابطه شیر و شیر را نیز قبول ندارد فقط گرک میش رابطه ی امریکایی می باشد (235475)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ۱۷:۲۷
یعنی اینکه رابطه آمریکا با آلمان و سویس و برزیل و کلا بقیه دنیا هم گرگ و میش است ؟ یعنی تمام دنیا قبول کرده اند که مقابل آمریکا میش هستند ؟ ، تفکرت اشتباه و شعارگونه است همین آمریکا هر چند خیلی در ایران اشتباه و مداخله داشته ولی بعد جنگ جهانی اگر به شوروی جهت خروج از شمال ایران اخطار نمی داد این روسها باز هم بخشهایی از ایران را جدا می کردند (235571)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ۱۹:۰۴
چقدر تاریخ رو زیر و رو کردی تا یک کار به فرض مثبت از آمریکا پیدا کنی? (235596)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ۲۳:۱۷
چشمها را بايد شست.... جور ديگر بايد ديد...مقرض كه باشي!!دنيا برات هميشه يكجوره (235637)
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ۱۳:۲۱
بنظر من اگر میخواهید امریکا و متحدانش را مرعوب کنید بگوید اگر مذاکرات به نتیجه نرسد ما بمب اتم میسازیم! چر؟ جون اگر قرار باشد به 20 درصد بازگردیم دوباره همان آش میشود و همان کاسه و ما پدرمان بخاطر تحریمها قبلی و جدید درخواهد امد ! ولی اونجوری شاید یک مقدار بترسن! و اگر هم تحریم کردند هیچ فرقی برای ما نخواهد داشت! اینکه ما هی بگیم اقا ما نمیخواهیم بمب اتمی بسازیم انها سوء استفاده میکنند! (235497)
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۰۲:۵۶
جه فكر بجه كأنه اي داري تو كفتي و أمريكا هم بأور كرد (235666)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۰۳:۰۸
أميدوارم با درايت تيم مذاكره كننده أين موضوع به كونه اي حل و فصل شود كه مردم أسيب نبينند مردم زير بار كراني و بيكاري وفساد وأنواع بيماري نابود شده أند اي كاش أنان كه به تيم مذاكره كننده انتقاد ميكنند كمي به فكر كشور ومردم مي بودند (235667)
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ۱۴:۰۳
اين مصيبتهاى 8سال رياست جمهورى آدمى بنام احمدى نژاد با اون تيم مزاكره كننده شه (235516)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ۱۹:۰۱
باز کم آوردید همه چی رو انداختید گردن احمدی نژاد? (235595)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ۲۳:۱۹
كم اوردن يعني چي؟؟؟بابا برين يكم حيا كنيد!!!خوبه دارين ميبينين كاري كه شما تو 8سال نتونستين انجام بديد تيم مذاكره كننده اقاي روحاني تو 6ماه انجا داده....ديگه دولت مهرورز و شخص رئيس جمهورتون اينقدراشتباه وجاده خاكي داره كه از گردن انداختن گذشته (235638)
مسعود سرباز وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ۱۴:۳۱
من نمیدونم اصلا چرا باید کاری کنیم که تحریم بشیم. بعد بخوایم مذاکره کنیم و احتمالا امتیاز فراوان بدیم؟ خداشاهده ملانصرالدین این کارا رو نمیکرد. (235523)
دكتر نيك
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ۱۴:۳۸
با تمام وجود اميدوار به نتيجه رسيدن مذاكرات هستيم ، (235526)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ۱۴:۴۷
فکر کنم قرار نیست توافقی صورت بگیره که همچین اظهارنظری کرده (235528)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ۲۳:۲۰
صورت ميگيره به كوري چشم بدخواهان (235639)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ۲۳:۲۱
زندگي كشورهايي مثل پاكستان كره شمالي و هند رو نگاه كنيد عبرت بگيريد انرژي هسته ايي براشون چه دست اوردي داشته (235640)
جواد
United States
۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ۱۶:۰۲
کاری که با دعوا حل میشه نباید در موردش گفتگو کرد..قدیمیا گفتن مرده رو هرچه بیشتر حرمت کنی دفن خودشو خراب میکن _پس بهتر برگردیم به روز اول و بمب رو بسازیم و خودمون رو راحت کنیم چرا اسراییل و یهودیهای صهیونیست داشته باشند ما نداشته باشیم.. (235545)
تحلیلگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ۱۶:۴۹
جناب عراقچی خداوند به شما و همکارانتان صبر و مقاومت و توفیق بدهد.
شنیده ام آمریکا گفته حصول اطمینانِ آنها و لغو تحریمها طی یک بازه زمانی ده ساله باید باشد. مثل اینکه آقایان فراموش کرده اند که بیش از ده سال بازرسی برای همین حصول اطمینان بوده و ثابت هم شده که اتهاماتشان واهی بوده و انحرافی در کار نبوده است. یادشان بیاورید! (235562)
ناشناس
United States
۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ۱۷:۲۳
ما واقعا به انرژی هسته ای نیاز داریم؟ به چه قیمت؟ اگر واقعا بحث تولید دارو و نجات بیماران هست چرا با بنزین پترو شیمی و سموم از رده خارج شده چینی در کشاورزی جان مردم را می گیریم ؟ چه اصراریه که به کره شمالی تبدیل بشیم؟ (235569)
کاوه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ۲۳:۱۶
نمیدانم آقای عراقچی چه کسی را تهدید میکنه و اصولا" تهدید ایشان چه موضوعیتی
داره ! جهان که جای بازیهای کودکانه نیست. بفرض که شما غنی سازی بیست درصدی را شروع کردی صبح روز بعد با دلار رسیذه به شش هزار تومان چه میکنی؟!
جناب احمدی نژاد هم این طبل های توخالی را کوبید و وضع مردم را به اینجا کشاند
اینها همه حرف است باید صادق بود و به مردم و جهان صحیح حرف زد و روشن عمل کرد وگرنه زمان برای رسیدن به یک تفاهم پایدار از بین میرود. (235636)
321
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۰۱:۰۲
درسته کاوه , این هم اضافه می کنم که یکی از آرزهای اسرائیل همین حرفی است که عراقچی بیان کرده , اصلا اسرائیلی ها برای این کار ایران لحظه شماری می کنند. (235650)