به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۳:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب : ۴۵۰۱۵۰
داده¬های تورم سالانه مرکز آمار طی سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲؛

زور تورم بیشتر به سفره روستاییان می‌رسد

زور تورم بیشتر به سفره روستاییان می‌رسد
گروه اقتصادی: بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال 1400 تا کنون تورم سالانه در مناطق روستایی نسبت به مناطق شهری بالاتر بوده است.به گزارش اکو ایران، تورم سالانه کل کشور در آذر امسال به 44.4 درصد رسید. از سال 1400 تاکنون، تقریبا تورم سالانه در کل کشور با مناطق شهری برابر بوده است. اما تورم سالانه مناطق روستایی در سطحی بالاتر از تورم مناطق شهری و کل کشور قرار داشته است.

تورم سالانه مناطق شهری و روستایی در اردیبهشت سال جاری به بیشترین مقدار خود طی 3 سال مورد بررسی رسیده است. کمترین نرخ تورم سالانه مناطق شهری و روستایی نیز مربوط به اردیبهشت 1401 است. همچنین نوسانات تورمی در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری بوده است.

با توجه به اختلاف سطح درآمد شهرنشینان و روستاییان، سبد مصرفی انان نیز با هم متفاوت است. از همین رو سهم بیشتری از درامد روستاییان به تامین خوراکی ها اختصاص پیدا می کند، در نتیجه هر زمان که تورم خوراکی ها بالاتر از تورم غیرخوراکی ها باشد، فشار تورمی نیز بر دوش مردم مناطق روستایی بالاتر خواهد بود.بررسی ها نشان می دهد تورم سالانه خوراکی ها از ابتدای سال 1400 کاملا بالاتر از تورم سالانه غیر خوراکی بوده، از همین رو نیز ما در بازه زمانی مذکور شاهد بالاتر بودن تورم مناطق روستایی از تورم مناطق شهری بوده ایم.

تورم سالانه کل کشور در آذر امسال، به 44.4 درصد رسید که نسبت به آبان­­ماه 0.5 واحد درصد کاهش یافته است. به بیان دیگر، میانگین قیمت­ها در 12 ماه منتهی به آذر 1402 نسبت به میانگین قیمت­ها در 12 ماه منتهی به آذر سال گذشته، 44.4 درصد بیشتر شده است.

بررسی­ها حاکی از آن است که تورم کل کشور تقریبا با تورم مناطق شهری یکسان بوده است. به طوری که در آذر امسال تورم سالانه مناطق شهری 44.1 درصد گزارش شده که اختلاف بسیار کمی با تورم سالانه کل کشور دارد. اما تورم مناطق روستایی در آذر سال جاری به 46 درصد رسید.

از انجا که سبد مصرف خانوارها در مناطق شهری و روستایی با یکدیگر متفاوت است. این امر باعث می­شود افزایش سطح قیمت­ها در مناطق شهری و روستایی تاثیر یکسان نداشته و متفاوت از هم باشد. لذا تورم سالانه مناطق روستایی حدود 2 درصد با تورم مناطق شهری و کل کشور اختلاف داشته و بیشتر از آن­ها است. اما آیا تورم سالانه در مناطق روستایی نسبت به مناطق شهری همواره بیشتر است یا فقط در آذر امسال تورم بیشتری را تجربه کرده است؟

فشار تورمی در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری
بررسی­ها نشان می­دهد از ابتدای سال 1400 تا پایان آذر امسال،  تورم سالانه در مناطق روستایی همواره بیشتر از مناطق شهری بوده است. اما تورم شهری همواره در سال­های مورد بررسی تقریبا منطبق بر تورم سالانه کل کشور بوده است. با توجه به اینکه جمعیت عمده کشور را جمعیت شهرنشین تشکیل می دهد، از همین رو نیز این اتفاق طبیعی به نظر می رسد.

البته باید توجه داشت نوسانات تورم مناطق شهری و روستایی با یکدیگر همسو بوده­اند. به این معنا که در یک بازه زمانی مشابه، تورم سالانه در مناطق شهری و روستایی همسو با یکدیگر کاهش و یا افزایش پیدا کرده است. اما مقدار تورم سالانه آن­ها بایکدیگر تفاوت داشته است.

تورم سالانه در مناطق شهری و روستایی از فروردین تا شهریور 1400، افزایش یافته است. در شهریور تورم سالانه مناطق روستایی به 50.1 و تورم مناطق شهری به 45.6 درصد رسید. اما پس از آن تورم سالانه به عقب بازگشت. به طوری که از مهر 1400 تا اردیبهشت 1401، تورم سالانه هر ماه نسبت به ماه قبل کمتر شد. در نهایت طی اردیبهشت 1401، نرخ تورم سالانه مناطق شهری به 37.5 و نرخ تورم سالانه مناطق روستایی به 40.2 درصد رسید. این نرخ کمترین رقم ثبت شده از تورم سالانه برای مناطق شهری و روستایی محسوب می­شود. 

پس از آن رشد تورم مثبت شد و تا اردیبهشت 1402، افزایش نرخ تورم سالانه ادامه داشت. تورم سالانه مناطق روستایی و شهری در اردیبهشت سال جاری بیشترین مقدار طی سه سال گذشته را تجربه کرد. به طوری که میانگین قیمت­ها در 12 ماه منتهی به اردیبهشت امسال نسبت به میانگین آن در مقطع زمانی مشابه در سال 1401 برای مناطق شهری 48.2 و در مناطق روستایی 54.5 درصد بیشتر شد.

از اردیبهشت امسال تا کنون نیز تورم سالانه هر ماه نسبت به ماه قبل، کمتر شده است و در آذر امسال تورم 44.1 درصدی برای مناطق شهری و تورم سالانه 46 درصدی برای مناطق روستایی به ثبت رسید. لازم است این نکته را در نظر داشت که نوسانات تورم در مناطق روستایی شدیدتر از مناطق شهری بوده است. این امر می­تواند افزون بر تفاوت ساختار مصرفی خانوارها، از افزایش هزینه­ها در نتیجه جابه­جایی اقلام مصرفی به مسافت دورتر ناشی شده باشد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها