به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۱:۴۳
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۵ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۴۵۲۵۹

2 خرداد+22 خرداد =24 خرداد

گروه سیاسی- رسانه ها: روز گذشته دکتر حسن روحانی در کنار همه کنایه هایی که به مخالفان داخلی زد، در کنار همه هشدارهایی که به دشمنان ایران داد،تحلیل خود از رأی مردم در 24 خرداد سال 92 را نیز یک بار دیگر تکرار کرد. ازدیدگاه وی که برگزیده مردم ایران در آن روز بوده است- و به نظر می رسد که یکی از بهترین افراد برای تفسیر رأی مردم در یک سال پیش است - اعتدال روشی است که او در زندگی سیاسی اش به آن روی آورده و یک سال پیش نیز،آن را به مردم عرضه کرده و مردم نیز از میان چندین قرائت دیگر از اسلام و ایران آن را پذیرفتند و انتخاب کردند.
در همین خصوص روزنامه ابتکار در سرمقاله خود نوشت: حسن روحانی مانند برخی دیگر از شخصیت ها و حتی برخی دیگر از حوادث تاریخی مربوط به نظام جمهوری اسلامی مولود ماه خرداد است و در این ماه گویا اعداد نیز بازی خود را دارند تا به ما چیزی را یادآوری کنند. 2 خرداد خرداد، 22 خرداد و24 خرداد؛ سه نقطه پر رنگ در حوادث دو دهه اخیر این ماه پرحادثه اند و عجیب این که در یک بازی ریاضی مورد سوم،حاصل جمع دو مورد اول است که خود می تواند به ما کمک کند تا تحلیلی از شرایط امروز ایران و البته دو دهه گذشته داشته باشیم.

2خرداد 1376: اولین گزاره این ارتباط با نام سید محمد خاتمی و البته اصلاحات گره خورده است. روزی که مردم ایران با رأی خیره کننده هیاهوی افراطیون و محافظه کاران آن روز را نشنیده گرفته و به مشی تازه با عنوان «اصلاح طلبی» رأی دادند. حاصل این حضور مردمی، ریاست 8 ساله سید محمد خاتمی بر جمهوری اسلامی ایران بود. او در زمان ریاست جمهوری اش تلاش بسیار کرده بود به مشی اصلاح طلبی خود وفادار باشد. اگرچه از یک سو مخالفان افراطی وی روش او را برنتابیدند؛ چرا که آرامش کشور به آنان فرصت حیات نمی داد. از این رو آن چنان که خود خاتمی گفته بود پروژه (هر نه روز یک بحران)راکلید زدند و از این رهگذر روزهای پرالتهابی را برای کشور رقم زدند. در سوی دیگر برخی از هواداران خاتمی، پیروزی او را فرصتی برای انتقام از حریف و حتی مقابله با نظامی می دانستند که خاتمی در انتخابات برگزار شده توسط مراجع قانونی آن، رئیس جمهور شده بود.
اینان نیز در التهاب ایجاد شده در سال های ریاست جمهوری خاتمی دست کمی از مخالفان او نداشتند.

22 خرداد 88: چهارسال پس از پایان ریاست جمهوری خاتمی، محمود احمدی نژاد و اصول گرایان حامی وی قصد داشتند تا او را به هر قیمتی در رأس قوه اجرایی نگه دارند. تند روی ها و بی پروایی های این مرد ریز اندام عرصه سیاسی ایران را به مثابه مدیریتی قاطعانه می دانستند که می تواند کشتی جمهوری اسلامی ایران را به ساحل مقصود آنان برساند. او چهار سال قبل همه دستاوردهای دوم خرداد را به هیچ انگاشته بود و برای محو آن ها تلاش بسیاری کرده بود. اما انتخابات 22 خرداد 88 اوج این تندروی بود که هم او و هم حامیان اصول گرای وی از آن استقبال کردند و برطبل آن کوفتند. در سوی دیگر مقابله کنندگان با آنان؛ که معترضان به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری دهم بودند، روز پرحادثه دیگری در تاریخ ماه خرداد و البته جمهوری اسلامی رقم زدند.

24 خرداد 92 - اما حوادث رفته بر دو روز خردادی پیش ازاین،گویی یک حاصل جمع داشت و آن در یک هفته مانده به پایان خرداد 92 به دست آمد. 24 خرداد تنها حاصل جمع تصادفی دو عدد 22 و 2 خرداد نیست، بلکه در به دست آمدن آن ، هم تندرو های طرف دار دو خرداد 76 نقش داشتند به هم حامیان اصولگرای احمدی نژاد در روز 22 خرداد 88. آنان با درس گرفتن از آن دو روز تاریخی به یک نقطه رسیده بودند که در شعارهای حسن روحانی تجلی یافته بود. هم دوم خردادی های مخالف هاشمی یادگرفته بودند که اعتدال تعریف شده توسط او به کار امروز کشور می آید و هم اصول گرایانی که با تمام وجود پشت سر تخریب های احمدی نژاد ایستاده بودند، فهمیدند که خاتمی، هاشمی و روحانی بیش از احمدی نژاد و امثال او می تواند، مرهم زخم های امروز ایران باشند.

این روزها هم افراد و گروهایی در هواداری از 24 خرداد سخن می گوید که روز دوم خرداد را بر سر حریف شکست خورده می کوبیدند و هم افراد و گروه هایی که 22 خرداد را روز مشخص شدن مرز میان اسلام و کفر می دانستند. گویی خرداد شعبده ها در آستین دارد.

0101
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۵ ۱۱:۳۲
اگر چه از نظر تعداد رای اگر همه 2 خرداد و 22 خردادی ها می آمدند روحانی بیش از 30 میلیون رای داشت (235873)
دكتر نيك
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۵ ۱۶:۳۱
انچه اهميت دارد حضور مردم و پيام حضور است كه بايد أن را إدراك نمود ، رأي امروز روحاني سي ميليون است . (235923)
نازنین
۱۳۹۳/۰۳/۲۵ ۱۱:۴۵
بهنظر شما تفاوت چند ملیونی ارا تلاش اصولگرایان بود یاخواست ملت! شما تفاوت هزاری رو خواست ملت تعبیر میکنید! (235876)
سیروس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۵ ۱۱:۵۰
بهار نیوز
امروز در تهران به صورت گسترده در مناطق غرب اقدام به جمع اوری ماهواره ها کرده اند . (235878)
سیروس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۵ ۱۱:۵۳
احتمالا جمع اوری ماهواره ها و اون هم در سالروز برگزاری جشن مردمی پیروزی دکتر حسن روحانی بی ربط نیست (235880)
حاااااااااااامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۵ ۱۲:۰۹
بخدا گرانی کمر مارو شکسته روحانی چی شد؟
ازادی میر حسین چی شد؟
این افراطی ها دارن چولان میدن روحانی چی شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (235884)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۵ ۱۲:۳۵
این مردم انگار عادت کردن هر 8سال خودشون رو فریب بدن و مثلا جشن شادی پیروزی یکی رو بگیرن در حالی که هیچ تغییر اساسی در زندگیشون ایجاد نمیشه. این جماعت هزار فامیل هرکدوم یه رنگ رو انتخاب کردن تا مردم به فکر پایه های فلاکت کشور نیفتند (235891)
کنترل پروژه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۵ ۱۲:۴۶
فرزند وطن فکر دل مادر باش
در فکر طلوع و تابشی برتر باش
تا باز ببیند این وطن آزادی
ای شیخ حسن ، خاتمی دیگر باش
خداییش 2 خرداد 1 چیز دیگه بود. (235893)
۱۳۹۳/۰۳/۲۵ ۱۳:۰۸
جمع اوری ماهواره دقیقا لجبازی با دولت است(بعد از نظرات دولت در مورد ماهواره و نظر آقای جنتی در مورد استفاده از ماهواره) (235896)
اگر واقعا" بخواهد!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۵ ۱۳:۴۶
رییس جمهور رییس وزیر کشور ورییس شورای عالی امنیت ملی است!!!!!!!!!!!! (235907)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۵ ۱۳:۴۴
2خرداد76 من اين نوجوون سوم راهنمايي بودم
22خرداد88من يك دانشجو بودم
24 خرداد 92من يك فارغ التحصيل بيكار بودم
24خرداد93..به همچنان بيكار هستم وخواهم بود چون ديگر من نه نوجوون هستم نه جوون...تمام عمر خيليها مثل من ازبين رفته وتباه شده (235905)
هدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۵ ۱۵:۰۸
وقتی همچین جووونایی رو میبینم بهم میریزم .
دلواپس ها اینجور وقتها در خواب زمستانی هستند (235916)
صدف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۵ ۱۴:۱۲
بله امروز در تهران به منزل ما هم آمدند و در پشت بام همه دیش ها جمع اوری کردند و رفتند و خیلی زیبا درآستانه بازی های جام جهانی و در آستانه بازی تیم ملی کشورمون ما رو بدون تلویزیون کردند . حالا تکلیف چیه ؟ کی باید جواب این کارها رو بده آخه ؟ (235911)
vavyla
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۵ ۱۵:۰۴
به نکته خیلی جالبی اشاره کردید "درآستانه بازی های جام جهانی و در آستانه بازی تیم ملی کشورمون" کشورمون نه کشورشون!!!!دقت بفرما (235915)
يك جوان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۵ ۱۷:۲۵
روحاني عزيز در استان ما به فرض مثال هم كه شده يك نيروي اصلاح طلب وارد استانداري يا فرمانداري نشد. ن (235930)