به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۰۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۲ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۴۵۸۷۱۶

چشم انداز پوتین برای  آینده روسیه

چشم انداز پوتین برای  آینده روسیه
گروه بین الملل: تحلیلگران غربی نگران بودند که "ولادیمیر پوتین" جنگ دیگری را اعلام کند. با این وجود، سخنرانی بیش از دو ساعته رئیس جمهور روسیه هیچ یک از انتظارات را برآورده نساخت اگرچه پوتین چشم اندازی از آینده را به روس‌ها ارائه داد که به طور متناوب چیزی بین شمشیربازی هسته‌ای و استفاده از کارت تسلیحات اتمی آن کشور و وعده‌های بزرگ اجتماعی به روس‌ها بود.
به گزارش فرارو به نقل از پولیتیکو، پوتین دو روز پس از آن که "امانوئل مکرون" رئیس جمهور فرانسه گفته بود که امکان اعزام نیرو‌های غربی به اوکراین را نمی‌توان معنی کرد، هشدار داد که دخالت ناتو در حوزه میدانی در اوکراین می‌تواند پیامد‌هایی تراژیک داشته باشد. پوتین گفته بود: "آنان باید درک کنند که ما هم چنین سلاح‌هایی داریم که می‌توانند اهدافی را در قلمرو آنان هدف قرار دهند. همه این موارد منجر به درگیری هسته‌ای و در نتیجه نابودی تمدن می‌شود. آیا آنان این را درک نمی‌کنند"؟
پوتین این پرسش را در حضور حضار متشکل از نخبگان سیاسی، مذهبی و نظامی روسیه مطرح کرد. او سپس رهبران غربی را متهم کرد که با جنگ در اوکراین همانند تماشای یک کارتون رفتار می‌کنند. تقریبا دو هفته پیش از تمدید دوره زمامداری پوتین برای شش سال دیگر در جریان انتخابات ریاست جمهوری که نتایج آن از هم اکنون قطعی به نظر می‌رسد این سخنرانی به همان اندازه که او مایل بود مشابه یک کارزار انتخاباتی به نظر می‌رسید. در آستانه این سخنرانی  گمانه زنی در این باره بود که آیا پوتین از این فرصت برای دامن زدن به تنش در منطقه ترانس نیستریا که از شرق مولداوی جدا شده و هم مرز با اوکراین است و جمعیتی عمدتا طرفدار روسیه دارد استفاده خواهد کرد یا خیر. روسیه حدود ۱۵۰۰ سرباز در ترانس نیستریا مستقر کرده که از آنان به عنوان "حافظان صلح" یاد می‌کند.
مقام‌های مسکو در هفته‌های اخیر لفاظی‌های خود را در مورد نیاز به محافظت از شهروندان روسیه در ترانس نیستریا در پژواک شومی از تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین تشدید کرده اند. مقام‌های ترانس نیستریا روز چهارشنبه با افزودن بر نگرانی‌هایی که کرملین ممکن است جنگ خود را به سمت غرب گسترش دهد در به اصطلاح کنگره نمایندگان خود اولین کنگره برگزار شده شان از سال ۲۰۰۶ به این سو گرد هم آمدند و از روسیه خواستند تا در برابر "فشار اقتصادی" وارد شده بر آنان از سوی دولت طرفدار اتحادیه اروپا مولداوی به آن‌ها کمک کند.
پوتین  به صراحت از ترانس نیستریا نامی نبرد، اما گزارش‌ها مبنی بر آن که روسیه در حال برنامه ریزی برای حمله به اروپا یا استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا است را رد کرد و آن را نوعی مزخرف خواند. در عوض، او غرب را متهم کرد که می‌کوشد روسیه را در یک مسابقه تسلیحاتی به سبک شوروی که اقتصاد رژیم آن را غرق کرده بود، قرار دهد و همزمان به زرادخانه تسلیحاتی مسکو بالید. پوتین که از خود تمایلی به عقب نشینی از اوکراین نشان نداد این ادعا را تکرار کرد که روسیه جنگ را آغاز نکرده، اما افزود که برای "ریشه کن کردن نازیسم و دفاع از حاکمیت شهروندان مان" هر کاری انجام خواهد داد.
نیمه دوم سخنرانی پوتین به مسائل داخلی اختصاص داشت و رئیس‌جمهور روسیه ارقام برنامه‌های دولتی و کمک‌های اجتماعی برای خانواده‌ها را مطرح کرد و بر سر نگرانی‌هایی که روس‌ها ممکن است در زمان عدم اطمینان اقتصادی و سیاسی داشته باشند در حال پاتیناژ بود.
"ولادیمیر پاستوخوف" تحلیلگر سیاسی مستقر در لندن در این باره در تلگرام نوشت: "او به همه قول داد که تا سال ۲۰۳۰ همه چیز حتی از آن چه قبل از جنگ بوده بهتر شود". پوتین که چهره آرامی داشت هم چنین خواستار حفظ "ارزش‌های سنتی خانواده" شد. او گفت: "ما می‌بینیم که در برخی از کشور‌ها چه اتفاقی در حال رخ دادن است در آن کشور‌ها که هنجار‌های اخلاقی و نهاد‌های خانواده عمدا نابود می‌شوند و کل مردم را به سمت انقراض و انحطاط سوق می‌دهند. ما زندگی را انتخاب می‌کنیم".
او هم چنین از روس‌ها خواست که "نوشیدن مشربات الکلی را کنار بگذارند" تا امید به زندگی در روسیه افزایش یابد. در همین حال، او مشخص نساخت چه تعداد سرباز روس در خط مقدم اوکراین کشته شده اند در عوض به احترام آنان یک دقیقه سکوت اعلام کرد که پس از حدود ۳۰ ثانیه به پایان رسید.
او هم چنین از کهنه سربازان خواست تا نقش محوری تری در تجارت و آموزش روسیه داشته باشند. پوتین در سخنانی که به نظر می‌رسید برای آرام کردن ارتش طراحی شده بود گفت: "نخبگان واقعی کسانی هستند که به روسیه خدمت می‌کنند، کارگران و نظامیانی که وفاداری خود را به روسیه با اقدامات شان ثابت کرده اند". اگرچه چنین اظهاراتی باعث ناراحتی برخی از مخاطبان که متعلق به نخبگان سیاسی ممتاز هستند، شد، اما آنان در این باره اظهارنظری نکردند. رسانه‌های روسیه خاطر نشان ساختند که سخنرانی طولانی مدت پوتین در مجلس فدرال بیش از ۸۰ بار با تشویق قطع شد.
"عباس گالیاموف" تحلیلگر مستقل در این باره نوشت: "در اصل این مراسم سخنرانی صرفا یک فستیوال برای نمایش سخاوت بیش از اندازه بود". با این وجود، پوتین اظهار داشت که پس از پایان انتخابات روس‌ها باید منتظر اقدامات نامطلوب نیز باشند از موج تازه بسیج عمومی نیرو گرفته تا افزایش سن جنگیدن و هر چیز دیگری که به آن فکر کرده‌اند. در ابتدا سخنرانی پوتین نه تنها در تلویزیون دولتی بلکه در سینما‌ها و بیلبورد‌ها نیز نمایش داده شد که "دیمیتری پسکوف" سخنگوی کرملین توضیح داد که نتیجه طبیعی تقاضای بینندگان برای محتوای "جالب توجه" بوده است. عکس‌هایی که در رسانه‌های مستقل به اشتراک گذاشته شده سالن‌های نیمه خالی را در سراسر روسیه نشان می‌دهند و برخی رسانه‌ها گزارش می‌دهند که دانشجویان روس برای تماشای سخنرانی تحت فشار قرار گرفته اند.
جای تعجبی ندارد که پوتین هیچ گونه اشاره‌ای به "الکسی ناوالنی" دشمن شماره یک سیاسی خود نکرد که در اوایل ماه جاری در زندانی در حوزه قطب شمال جان باخت و مراسم خاکسپاری اش قرار است روز جمعه در مسکو برگزار شود. تیم ناوالنی اعلام کرده که پس از آن که مقام‌های روسیه از تحویل جسد ناوالنی خودداری ورزیدند آنان در یافتن محلی برای برگزاری مراسم تشییع جنازه و کسب موافقت دولت با این موضوع با مشکلات بزرگی روبرو شده اند. ناوالنی در طول سه سالی که در زندان بود مکررا از مقام‌های زندان به دلیل آن چه که به گفته خودش تخلف بود شکایت کرد. در یکی از این شکایت‌ها آن سیاستمدار اپوزیسیون در ژوئیه گذشته با انتشار یک پست طنزآمیز در رسانه‌های اجتماعی گفته بود که مقام‌های زندان او را مجبور کرده‌اند از سال ۲۰۲۳ هر شب به مدت ۱۰۰ روز متوالی به سخنرانی پوتین در مجلس فدرال گوش دهد. او نوشته بود: "من به آنان گفتنم بجه‌ها دیوانه هستید؟ آیا نمی‌توانید حداقل سخنرانی‌های مختلفی داشته باشید؟ پوتین بار‌ها چنین سخنرانی‌های تکراری‌ای داشته است". ناوالنی افزوده بود که افسر زندان پاسخ داد: "وقتی پوتین سخنرانی سالانه بعدی خود را انجام دهد پخش آن را برای تان آغاز خواهیم کرد".
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها