به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۴۵۹۳۶۹

متن و حاشیه انتخابات مجلس دوازدهم

متن و حاشیه انتخابات مجلس دوازدهم
گروه سیاسی: پرونده انتخابات مجلس دوازدهم در مرحله اول بسته شد و تکلیف ۲۱ حوزه انتخابیه در اردیبهشت ماه سال آینده مشخص خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پرونده انتخابات مجلس دوازدهم در مرحله اول بسته شد. انتخاباتی که بنا به روایت وزیر کشور تنها ۲۵ میلیون نفر پای صندوق های رأی حضور یافتند. انتخاباتی که در آن تکلیف ۲۴۵ منتخب مجلس شورای اسلامی مشخص شد و تکلیف ۴۵ کرسی دیگر در انتخابات مرحله دوم مشخص خواهد شد.
این انتخابات از ساعت ۸ صبح روز جمعه آغاز شد و بعد از چندبار تمدید ساعت رأی گیری از سوی ستاد انتخابات تا ساعت ۲۴ ادامه یافت، تعداد یک هزار و ۲۱۸ حوزه انتخابیه در ۳۱ استان کشور دایر بودند. تعداد شعب اخذ رأی در این یک هزار و ۲۱۸ حوزه انتخابیه، ۵۹ هزار شعبه بود که از این میزان، ۴۴ هزار شعبه به صورت ثابت و ۱۵ هزار شعبه به صورت سیار بودند.
واجدان شرایط شرکت در این انتخابات، ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر بودند که ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۳۳ را مرد و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ را زن از مجموع واجدین شرایط تشکیل می دادند.میزان مشارکت رقم خورده در این دور از انتخابات همانطور که پیش بینی شده بود پایین تر از انتخابات مجلس یازدهم (۴۲.۵۷) بود و بنا به گفته وزیر کشور میزان مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم، ۴۱ درصد بوده است.بنا به گفته وزیر کشور در این دوره از انتخابات ۲۵ میلیون نفر پای صندوق ها حضور یافته اند و تعداد آرای سفید در کل کشور ۵ درصد بود.
انتخابات مجلس دوازدهم با بازگشت برخی چهره های قدیمی پارلمان همراه شد. از جمله این نمایندگان ادوار می توان به علاءالدین بروجردی، غلامرضا تاجگردون، محمدقسیم عثمانی، موسی الرضا ثروتی، نصیرپور، فرید موسوی و مهرداد لاهوتی اشاره کرد.مجلس آینده اما شاهد حضور چهره های تندرویی چون مجتبی ذوالنوری، آقاتهرانی، حمید رسایی، قاسم روانبخش، امیرحسین ثابتی، محمود نبویان، علی خضریان و ...خواهد بود، چهره هایی که خاستگاه تشکیلاتی آنها جبهه پایداری و شریان است.از جمله شگفتی های این دوره انتخابات، شکست سنگین قالیباف مقابل کاندیداهای شریان - پایداری بود. او که که در انتخابات مجلس یازدهم با رأی بالای یک میلیون نفر اول شده بود در این انتخابات پایین تر از سه چهره تندرو یعنی نبویان، امیرحسین ثابتی و رسایی در رده چهارم ایستاد و آراء زیر ۵۰۰ هزار را به نام خود ثبت کرد.
در این دور از انتخابات برخی نمایندگان مجلس یازدهم در مجلس دوازدهم ماندگار شدند اما نکته مهم ریزش رأی محسوس برخی از این افراد است. شاخص ترین آنها محمدباقر قالیباف است که ریزش رأی بالای ۵۰۰ هزار داشته است. ریزش رأی مجتبی ذوالنوری، امیرحسین بانکی و عباس مقتدایی در حوزه های انتخابیه قم و اصفهان نیز محسوس بوده است.
در جریان انتخابات مجلس دوازدهم که روز جمعه ۱۱ اسفندماه برگزار شد، برخی نمایندگان بین ۵۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰ رأی کسب کرده اند که از جمله آنها می توان به منتخبان محلات، نائین و بندانزلی اشاره کرد.با اعلام رسمی نتایج انتخابات مجلس دوازدهم، تکلیف کرسی‌های مجلس دوازدهم در ۲۱ حوزه انتخابیه، اردیبهشت ۱۴۰۳ یعنی زمان برگزاری دور دوم انتخابات مشخص می‌شود.
 
برچسب ها: انتخابات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها