به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۹:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۱۸ ساعت ۰۸:۰۶
کد مطلب : ۴۶۳۸۴۸

ابتلا به سرطان پروستات دو برابرمی‌شود

ابتلا به سرطان پروستات دو برابرمی‌شود
گروه علم و فناوری: براساس نتایج گسترده‌ترین پژوهشی که در زمینه سرطان پروستات انجام شده است، موارد تشخیص ابتلا به این بیماری در سراسر جهان تا سال ۲۰۴۰ دو برابر خواهد شد و به ۲.۹ میلیون مورد در سال خواهد رسید.
این پژوهش، با توجه به افزایش طول عمر متوسط مردان پیش‌بینی می‌کند که در همين بازه زمانی مرگ‌های سالانه بر اثر ابتلا به این بیماری ۸۵ در صد افزایش خواهد یافت.
سرطان پروستات در حال حاضر یکی از عوامل اصلی مرگ و معلولیت و شایع ترین نوع سرطان در میان مردان در بیش از ۱۰۰ کشور است. اما با توجه به افزایش امید به زندگی و پیر شدن جمعیت در سطح جهان پیش‌بینی می شود که موارد ابتلا به این بیماری در ۱۵ سال آینده در حد چشمگیری افزایش یابد.
پژوهش جدید که نتایج آن در مجله علمی «لنست» منتشر شد، پیش بینی می‌کند که موارد ابتلا به سرطان پروستات تا سال ۲۰۴۰ از ۱.۴ میلیون نفر در سال به ۲.۹ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.
پژوهشگران با توجه ضعف در تشخیص این بیماری و فقدان آمارهای دقیق در کشورهای فقیر و در حال توسعه افزودند که موارد مرگ بر اثر این بیماری نیز که در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۷۵ هزار نفر بود در ۲۰ سال آینده با ۸۵ درصد افزایش به حدود ۷۰۰ هزار نفر می‌رسد.
ابتلا به سرطان پروستات در مردان بالای ۵۰ سال که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند اجتناب‌ناپذیر است و به اعتقاد کارشناسان پیشگیری از افزایش موارد ابتلا به این بیماری از طریق اصلاح روش زندگی و یا دخالت خدمات بهداشت عمومی ناممکن است.
با این همه، به گفته تنظیم کنندگان این پژوهش افزایش آگاهی عموم از عوارض این بیماری، دسترسی بهتر به آزمایش‌های مربوطه، تشخیص زودتر و پیشرفت در روش‌های درمان می‌تواند به نجات جان بیماران کمک کند.پروفسور نیک جیمز، مسئول این پژوهش گفت: «با توجه به افزایش طول عمر مردان افزایش موارد ابتلا به سرطان پروستات اجتناب ناپذیر است. برای ما کاملا محرز است که این وضعیت اتفاق خواهد افتاد در نتیجه باید برنامه ریزی کنیم و اقدامات لازم را انجام دهیم.»
به گفته او مجموعه‌ای از اقدامات نظیر برنامه‌های آموزشی برای آشنایی با عوارض این بیماری و تشخیص زودتر می تواند در نجات جان بیماران و پیشگیری از زوال سلامت در بیماران موثر باشد.
پروفسور نیک جیمز یادآوری کرد که یافتن راه‌های جدید و بهتر برای تشخیص این بیماری و کاستن از تشخیص و روش‌های درمانی نادرست و اغراق شده همزمان با شناسایی سریع تومورهای کشنده در سطح جهان ضروری است.یکی دیگر از نکاتی که این پژوهش بر آن تاکید می کند افزایش آگاهی مردان و خانواده‌های آنان از نشانه‌های سرطان پروستات است.
نشانه‌های رایج سرطان پروستات می تواند نیاز مداوم به ادرار کردن بخصوص در طول شب، نیاز به ادرار کردن عجولانه، دشواری در شروع ادرار کردن، احساس خالی نشدن مثانه و جود خون در ادرار و یا منی باشد.
البته بروز این نشانه‌ها ضرورتا به معنای ابتلا به سرطان پروستات نیست، چون همزمان با بالارفتن سن مردان، پروستات بزرگ‌تر می‌شود و ممکن است چنين عوارضی ايجاد کند.
نشانه‌های گسترش احتمالی سرطان پروستات نیز درد در بیضه‌ها و استخوان‌ها، از دست دادن اشتها و کاهش وزن غیرعمدی است.
این پژوهش تاکید می‌کند که در مورد سرطان پروستات در میان مردان غیرسفیدپوست باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد، چون اکثر پژوهش‌هایی که تاکنون انجام شده فقط روی مردان سفیدپوست متمرکز بوده است.
برچسب ها: سرطان پروستات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها