به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۱۸ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب : ۴۶۳۹۸۴

محبوب‌ترین و منفورترین رهبران اروپا

محبوب‌ترین و منفورترین رهبران اروپا
گروه بین الملل:نتایج نظرسنجی یورونیوز از شهروندان اروپا حاکی از آن است که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه محبوب‌ترین رهبران اروپایی هستند.  ماکرون در حالی در رتبه دوم این لیست قرار گرفته است که ۶۲ درصد از شهروندان فرانسوی نظر مثبتی نسبت به او ندارند.
براساس این نظرسنجی حدود نیمی از اروپایی‌ها نظر مثبتی نسبت به ولودیمیر زلنسکی دارند. با این حال مردم همه کشورها در این بلوک ۲۷ عضوی درباره رئیس جمهوری اوکراین نظر مشابهی ندارند.حدود ۲۶ هزار نفر از شهروندان ۱۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در نظرسنجی اختصاصی یورونیوز که توسط ایپسوس انجام شد، شرکت کردند. آن‌ها در آستانه انتخابات پارلمان اروپا که بین ۶ تا ۹ ژوئن برگزار می‌شود به این سوالات پاسخ دادند.
این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۴۷ درصد از اروپایی‌ها نظر «مثبت» و ۳۲ درصد دیدگاه «منفی» نسبت به ولادیمیر زلنسکی دارند.
در عین حال، ۲۱ درصد از شرکت کنندگان گفته‌اند که درباره  زلنسکی که در دو سال گذشته سرفصل‌ اخبار روزنامه‌ها بوده و به نمایندگی از کشور جنگ‌زده خود سفرهای زیادی به سراسر اروپا داشته است «به اندازه کافی نمی‌دانند».هرچند تلاش‌های دو سال اخیر  زلنسکی او را به محبوب‌ترین رهبر در بین هشت چهره اروپایی مورد بررسی در این نظرسنجی بدل کرده است اما به نظر می‌رسد او در میان همه کشورهای این بلوک ۲۷ عضوی به یک اندازه محبوب نباشد.
براساس این نظرسنجی به نظر می‌رسد رئیس جمهوری اوکراین در شمال اروپا و شبه جزیره ایبری، بالاترین محبوبیت را داشته باشد به طوری که ۸۱ درصد از شرکت کنندگان در فنلاند، ۷۴ درصد سوئد، ۷۲ درصد دانمارک و پرتغال و ۶۴ درصد اسپانیا اعلام کرده‌‌اند نظر مثبتی نسبت به این رهبر اروپایی دارند. در مقام اما بیش از ۶۰ درصد از پاسخ دهندگان در مجارستان، ۵۷ درصد یونان و ۵۶ درصد بلغارستان گفته‌‌‌اند نظر «منفی» در مورد  زلنسکی دارند.بیشتر شرکت کنندگان از کشورهای اسلواکی، اتریش، ایتالیا و جمهوری چک نیز عنوان کرده‌اند که نظر مثبتی درباره این رهبر اروپایی ندارند.بررسی این نظرسنجی نشان می‌دهد که دیدگاه شهروندان برخی از کشورها با موضع رسمی دولت‌هایشان در تضاد است.
جورجا ملونی ایتالیایی و پِتر فیالا از جمهوری چک از حامیان سرسخت اوکراین هستند و بارها از تحریم‌ها علیه روسیه دفاع کرده‌اند. اخیرا جمهوری چک راه‌کاری برای تهیه و ارسال مهمات به کی‌یف آغاز کرده است.
آلمان یکی از کشورهایی است که با شروع تهاجم روسیه بیشترین کمک را به اوکراین کرده است. با این حال به نظر می‌رسد میان شهروندان این کشور اختلاف نظر شدیدی درباره رهبر اوکراین وجود داشته باشد به طوری که ۴۱ درصد از آلمانی‌های شرکت کننده در این نظرسنجی گفته‌اند نظرشان درباره  زلنسکی «مثبت» و ۳۶ درصد دیگر اعلام کرده‌‌اند که نظر «منفی» درباره او ندارند.
در رومانی، جایی که کشاورزان بارها از واردات غلات ارزان قیمت و بدون تعرفه اوکراین به کشورشان شکایت کرده‌اند، اختلافات به همان اندازه چشم‌گیر است. ۴۹ درصد از رومانی‌ها شرکت کننده در این نظرسنجی می‌گویند نظرشان درباره این رهبر اروپایی «مثبت» و ۴۰ درصد دیگر عنوان کردند که دیدگاه «منفی» نسبت به او دارند.
هرچند کشاورزان لهستانی نیز بارها به واردات غلات از اوکراین اعتراض کرده‌اند اما به نظر می‌رسد  زلنسکی در میان مردم این کشور از محبوبیت خاصی برخوردار است به طوری که ۵۷ درصد از لهستانی‌های شرکت کننده در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند نظرشان درباره رئیس جمهوری اوکراین مثبت است و در مقابل تنها ۲۴ درصد عنوان کرده‌اند که نظرشان درباره او «منفی» است.
 زلنسکی همچنین بیشترین امتیاز را میان طرفداران احزاب اصلی طرفدار اروپا کسب کرده است به طوری که در این نظرسنجی ۶۱ درصد از حامیان حزب مردم اروپا ، ۶۲ درصد از حامیان حزب سوسیالیست‌ و دموکرات‌، ۵۹ درصد از حامیان حزب لیبرال و ۶۳ درصد از حامیان سبزها اعلام کردند که نظرشان درباره رئیس جمهوری اوکراین «مثبت» است.
از سوی دیگر ۴۷ درصد از حامیان حزب محافظه‌کار و اصلاح‌طلبان اروپایی (ECR) که خانم ملونی و  فیالا نیز از حامیان آن هستند نیز می‌گویند نظرشان درباره  زلنسکی «مثبت» است.
حامیان احزاب چپ اما نظرشان متفاوت است ۴۰ درصد اعلام کرده‌اند نظرشان درباره این رهبر اروپایی «مثبت» است و ۴۲ درصد دیگر عنوان کردند دیدگاه «منفی» درباره او دارند.
در میان حامیان راست افراطی «شناسایی و دموکراسی»، ۵۳ درصد اعلام کردند که نظرشان درباره رئیس جمهوری اوکراین «منفی» است و ۲۶ درصد گفتند که دیدگاه «مثبتی» درباره او دارند.به طور کلی، به نظر می‌رسد که همه نظرهای درباره  زلنسکی یکی نیست، او میان عده‌ای بسیار محبوب و در میان عده‌ای دیگر شخصیت منفوری دارد.
نظرسنجی اختصاصی یورونیوز همچنین نشان می‌دهد که اروپایی‌ها چه نظری درباره دیگر رهبران برجسته این قاره دارند.
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در رتبه دوم محبوب‌ترین‌ها قرار دارد به طوری که ۴۱ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که نظرشان درباره او «مثبت» است و در مقابل ۳۴ درصد می‌گویند دیدگاه «منفی» نسبت به او دارند. هرچند او توانسته در این نظرسنجی رتبه دومین محبوب‌‌ترین رهبر اروپایی را به دست بیاورد اما به نظر می‌رسد در میان مردم کشور خودش چندان محبوبتی ندارد. ۶۲ درصد از فرانسوی‌های شرکت کننده در این نظرسنجی می‌گویند نظرشان درباره  ماکرون «منفی» و فقط ۲۸ درصد گفته‌‌اند که دیدگاهشان نسبت به او «مثبت» است.
 ماکرون در میان کشورهای رومانی با ۵۷ درصد، یونان با ۵۵ درصد، آلمان با ۵۳ درصد، دانمارک با ۵۲ درصد و هلند با ۵۰ درصد بیشترین محبوبیت را دارد.
نظر‌ها درباره اولاف شولتس، صدراعظم آلمان اما کمی متفاوت‌تر بود به طوری که ۳۸ درصد از پاسخ دهندگان اعلام کردند که درباره مردی که بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا را رهبری می‌کند، «آگاهی کافی ندارند». با این حال ۲۹ درصد گفتند که نظرشان درباره او «مثبت» و ۳۳ درصد اعلام کردند که نظرشان «منفی» است.
به نظر می‌رسد شهروندان اتحادیه اروپا برخی از رهبران این قاره را به خوبی نمی‌شناسند. تعداد زیادی از آن‌ها در این نظرسنجی اعلام کردند که درباره جورجا ملونی ایتالیایی، پدرو سانچز از اسپانیا و دونالد توسک از لهستان «به اندازه کافی» نمی‌دانند. (به ترتیب ۴۳، ۵۸ و ۵۰ درصد).در نتیجه نمی‌توان گفت شهروندان اروپایی چه نظری درباره این سه رهبر اروپایی دارند.
براساس این نظرسنجی به نظر می‌رسد که شهروندان اسپانیایی از خانم ملونی بیزارند به طوری که ۴۴ درصد از شرکت کنندگان اسپانیایی در این نظرسنجی اذعان داشتند نظرشان درباره این رهبر اروپایی «منفی» است.
جالب اینجاست که خانم ملانی در رومانی (۵۴ درصد نظر مثبت)، و توسک (۵۳ درصد نظر مثبت) از محبوبیت نسبتا بالایی برخوردار است.
ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان از حامیان روسیه یکی از رهبران غیر محبوب در اروپا است به طوری که ۴۸ درصد از پاسخ دهندگان اعلام کردند که نظرشان در مورد مردی که «دموکراسی غیر لیبرال» را ترویج کرده، بارها تصمیم گیری اتحادیه اروپا را از مسیر خود خارج کرده است «منفی» است. تنها ۱۵ درصد گفته‌اند دیدگاه «مثبتی» نسبت به او دارند و ۳۷ درصد دیگر اعلام کرده‌اند که «به اندازه کافی» او را نمی‌شناسند.این رهبر اروپایی در میان شهروندان کشور سوئد (۶۵ درصد نظر منفی) و فنلاند (۶۴ درصد نظر منفی)، دو کشوری که تا حدی به دلیل تاکتیک‌های  اوربان پیوستنشان به ناتو به تعویق افتاد، بیشترین نظرات منفی را به خود اختصاص داد. و پس از آن رومانی (۶۰درصد)، لهستان (۵۸ درصد)، اتریش (۵۸ درصد)، هلند (۵۶ درصد)، آلمان (۵۳ درصد) و دانمارک (۵۲ درصد) قرار دارند.
در مجارستان، جایی که اوربان با اکثریت حکومت را به دست گرفت، ۵۴ درصد از شرکت کنندگان اعلام کردن که نظرشان درباره او «منفی» است و تنها ۳۲ درصد اعلام کردند که دیدگاه «مثبتی» نسبت به نخست وزیرشان دارند.با این حال، به نظر می‌رسد این رهبر اروپایی در بلغارستانی‌ها با ۴۷ درصد نظر «مثبت» در مقابل ۲۴ درصد نظر «منفی» از محبوبیت نسبی برخوردار است.
نظرسنجی یورونیوز نشان می‌دهد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در حال حاضر منفورترین رهبر اروپا است. ۷۹ درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که نظر «منفی» درباره مرد تحت تعقیب دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) به دلیل جنایات جنگی در اوکراین، دارند.از سوی دیگر، ۱۰ درصد اعلام کردند که نظر «مثبتی» در مورد او دارند و ۱۱ درصد عنوان کردند که «به اندازه کافی نمی‌دانند».در فنلاند ۹۴ درصد، سوئد ۹۱ درصد، دانمارک ۹۱ درصد، لهستان ۹۱ درصد، اسپانیا ۹۰ درصد، پرتغال ۸۹ درصد، هلند ۸۸ درصد و فرانسه ۸۰ درصد گفته‌‌‌اند نظر «منفی» در مورد رئیس جمهوری روسیه دارند.براساس این نظرسنجی تنها در چهار کشور از جمله یونان با ۵۹ درصد، مجارستان با ۵۷ درصد، اسلواکی با ۵۶ درصد و بلغارستان با ۴۸ درصد، میزان نظر‌های منفی درباره  پوتین زیر ۶۰ درصد بوده است.
 پوتین میان کشورهای اروپایی در مجارستان با دریافت ۳۷ درصد نظر «مثبت» بیشترین محبوبیت را دارد.
در مجموع ۲۵۹۱۶ نفر بین ۲۳ فوریه تا ۵ مارس در ۱۸ کشور عضو اتحادیه اروپا به صورت آنلاین و تلفنی در ۱۸ در این نظرسنجی شرکت کردند.




 
برچسب ها: اروپا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها