به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۰:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۲۱ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۴۶۴۵۰۲

اسپانیا اعطای ویزای طلایی را متوقف می‌کند

اسپانیا اعطای ویزای طلایی را متوقف می‌کند
گروه بین الملل: دولت اسپانیا می‌گوید طرح بحث‌برانگیز «ویزای طلایی» را که به خارجی‌ها در ازای سرمایه‌گذاری کلان در املاک و مستغلات امکان اقامت دائم می‌دهد، لغو خواهد کرد.
پدرو سانچز نخست‌وزیر این کشور گفت که پایان دادن به این طرح، به ایجاد دسترسی به مسکنِ مقرون به صرفه به عنوان «یک حق، به جای یک تجارت سوداگرانه» کمک خواهد کرد.
طرح «ویزای طلایی» یا سرمایه‌گذاری که در برخی کشورهای اروپایی اجرایی می‌شود، نوعی از ویزا است که به شهروندان خارجی اجازه می‌دهد از طریق سرمایه‌گذاری در خرید املاک و مستغلات یا خرید سهام در کمپانی‌ها، اجازه ورود و اقامت در این کشورها را به دست آورند.
در اسپانیا این طرح، به شهروندان غیر اتحادیه اروپا این امکان را می‌دهد که با داشتن حداقل ۵۰۰ هزار یورو، رقمی حدودا معادل ۵۴۱ هزار دلار، بدون گرفتن وام در املاک این کشور سرمایه‌گذاری و برای سه سال در این کشور زندگی و کار کنند. سانچز با اشاره به اینکه ۹۴ درصد از کل ویزاهای طلایی صادر شده مربوط به سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات در شهرهای بزرگ با بازار پررونق است، تاکید کرد که در جایی که یافتن مسکن مناسب برای ساکنان فعلی و کسانی که کار می‌کنند و مالیات می‌پردازند تقریباً غیرممکن شده، دولت نیز این طرح را لغو می‌کند.
بر اساس آمارهای دولتی، از زمان آغاز طرح بحث برانگیز «ویزای طلایی» در سال ۲۰۱۳ تا نوامبر ۲۰۲۲، اسپانیا تقریباً پنج هزار مجوز صادر کرده است.
براساس گزارشی که سازمان شفافیت بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ منتشر کرد، سرمایه‌گذاران چینی با بیش از ۳.۴ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در صدر فهرست دریافت کنندگان «ویزای طلایی» اسپانیا قرار دارند و سپس روس‌ها در ردیف دوم این جدول قرار دارند.در این گزارش دولت اسپانیا به چالش کشیده شده که آیا منشاء این وجوه را نیز بررسی کرده‌ است یا نه.
آمارهای وب‌سایت املاک Idealista، از وبسایت‌های شناخته شده برای خرید املاک و مستغلات، نشان می‌دهد که لغو «ویزای طلایی» برعکس آنچه دولت اسپانیا ادعا می‌کند، تأثیر کمی بر بازار املاک خواهد داشت، زیرا در دوره‌ ۹ ساله‌ای که این طرح اجرایی شده کمتر از ۰.۱ درصد از ۴.۵ میلیون خانه فروخته شده به واسطه این طرح خریداری شده‌ است.
سخنگوی این وبسایت گفته که مشکل اسپانیا طرح «ویزای طلایی» نیست بلکه مسئله عرضه و تقاضا است.کشور همسایه اسپانیا، پرتغال، به تازگی طرح «ویزای طلایی» خود را اصلاح کرده و سرمایه‌گذاری در املاک را برای مقابله با بحران مسکن حذف کرده است.
اتحادیه اروپا از مدت‌ها پیش کشورهای عضو را زیر فشار گذاشته تا به برنامه «ویزای طلایی» خود پایان دهند؛ از جمله با این استدلال که این طرح خطر ورود پول‌های کثیف را به اتحادیه اروپا افزایش می‌دهد.همچنین مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا بارها تاکید کرده‌اند که دادن اقامت پولی به افراد خارج از اتحادیه، اقدامی غیر دموکراتیک و برخلاف اصول بنیادین این اتحادیه است.
اوایل سال گذشته میلادی ایرلند طرح «ویزای طلایی» خود را متوقف کرد.
بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که به دنبال این رویکرد، تقاضا برای خرید ملک در یونان و اسپانیا افزایش یافت. چندی بعد یونان اعلام کرد که حداقل رقم سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را به ۵۰۰ هزار یورو افزایش می‌دهد.

 
برچسب ها: اسپانیا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها