به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۲۷ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۴۶۵۳۶۳

بی کیفیت‌ترین میلگرد ایران را بشناسید!

گروه کسب و کار: بی کیفیت‌ترین میلگرد ایران مربوط به کدام شرکت است؟ چه ویژگی‌ها و مؤلفه‌هایی باعث می‌شود که یک میلگرد بی‌کیفیت شناخته شود؟ این موارد سؤالاتی هستند که پاسخ به آن‌ها می‌تواند سبب شود که شناخت بهتری از میلگرد‌ها پیدا کنیم و در زمان خرید نیز بهتر بتوانیم تصمیم‌گیری کنیم که کدام مدل از میلگرد‌ها گزینه بهتر و مناسب‌تری برای ما است. تمامی موارد و نکات مهمی که در این زمینه می‌توانند اهمیت داشته باشند را در ادامه معرفی می‌کنیم و شما را با این موضوع به طور کامل آشنا می‌سازیم.
بی کیفیت‌ترین میلگرد ایران را بشناسید!
ویژگی‌های یک میلگرد بی‌کیفیت چیست؟
ویژگی‌های میلگرد‌های بی‌کیفیت می‌توانند در چندین مؤلفه به خوبی نمایان شوند. قیمت میلگرد ساده، ویژگی‌های ظاهری میلگرد، برگه‌هایی که در آنالیز میلگرد وجود دارد و همچنین نشان اختصاری حک شده بر روی میلگرد می‌توانند در کیفیت میلگرد اثر داشته باشند.

•    قیمت
قیمت میلگرد  از نوع ساده و یا آجدار مؤلفه اولی است که باید در نظر داشته باشید. به طور مثال قیمت میلگرد ساده اگر بیش از اندازه کم باشد، نشان دهنده کیفیت پایین این محصولات است. بنابراین اگر در شرکت و کارخانه‌ای قیمت میلگرد ساده را بسیار پایین دیدید، حتماً در خرید خود تجدید نظر کنید.

•    رنگ نامناسب
مورد بعدی در خصوص رنگ نامناسبی است که میلگرد‌ها دارند. به طور کلی رنگ میلگرد اصل مشکی و یا قهوه‌ای بسیار تیره است. این در صورتی است که رنگ میلگرد بی‌کیفیت می‌تواند کاملاً متفاوت باشد.

•    دارای خوردگی
اگر روی میلگرد هرگونه خوردگی حفره‌ای و شیاری را دیدید، باید بدانید که این خوردگی‌ها می‌توانند نشان دهنده بی‌کیفیت بودن میلگرد باشند. بنابراین حتماً به این موضوع توجه کرده و خوردگی‌ها را جدی بگیرید.

•    ترک و شکست خوردگی
ایجاد شدن هرگونه ترک خوردگی و یا شکستی بر روی میلگرد‌ها می‌تواند نشان دهنده بی‌کیفیت بودن این محصولات باشد. البته در صورتی که میلگرد‌های مدنظر ما با روش نورد سرد تولید شده باشند نیز نمی‌توانند انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشند و دچار شکستگی و ترک خوردگی می‌شوند.

میلگرد بی‌کیفیت معمولاً با چه قیمتی در بازار فروخته می‌شود؟
میلگرد بی‌کیفیت می‌تواند با قیمت‌های مختلفی در بازار عرضه شود. به همین خاطر نیز معمولاً نمی‌توان از روی قیمت میلگرد این موضوع را متوجه شد. با این وجود اگر به دیگر عوامل بتوانید به خوبی توجه کنید، مؤلفه قیمت میلگرد هم می‌تواند خودش را نشان دهد. در بسیاری از مواقع قیمت میلگرد بی‌کیفیت کمتر از میلگرد‌های باکیفیت بازار است. این میلگرد‌ها می‌توانند روکش‌های خوبی داشته باشند تا کیفیت پایین خود میلگرد پوشیده شود.
قیمت میلگرد به طور کلی با توجه به سایز، وزن و اندازه میلگرد‌ها اندازه‌گیری می‌شود. به طور مثال به صورت حدودی بابت هر کیلوگرم میلگرد باید ۲۰ الی ۲۵ هزار تومان پرداخت کنید. هر قدر سایز میلگرد‌ها کوچک‌تر باشد، قیمت به ازای هر کیلوگرم نیز کمتر می‌شود. صرفاً این نکته را در نظر داشته باشید که با کوچک‌تر شدن سایز میلگرد‌ها، قیمت نیز کمتر می‌شود.

میلگرد بی‌کیفیت معمولاً با چه قیمتی در بازار فروخته می‌شود؟

البته کارخانه‌هایی هستند که طبق این قیمت‌گذاری پیش نمی‌روند. زمانی که میلگرد‌های بی‌کیفیتی در بازار عرضه شوند، ممکن است قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر از عدد بیان شده را اعلام کنند. این نکته نیز به دلیل استفاده از مواد اولیه بی‌کیفیت و درجه سه برای تولید میلگرد‌ها است. 

آیا تفاوت بین میلگرد آجدار بی‌کیفیت و باکیفیت قابل تشخیص است؟
به راحتی می‌توانیم تفاوت‌هایی که بین میلگرد‌های آجدار باکیفیت و بی‌کیفیت وجود دارد را تشخیص دهیم. معمولاً برای آن که بتوانیم این تفاوت‌ها را تشخیص دهیم، نیاز است که حتماً یک سری نکات و موارد را بدانید. قیمت میلگرد آجدار یکی از مواردی است که در تشخیص دادن این موضوع می‌تواند کمک زیادی به شما کند. به همین خاطر هم باید بدانید که اولاً قیمت میلگرد‌ها چقدر است و چگونه می‌توانید قیمت دقیق را تشخیص دهید.
برای آن که قیمت میلگرد آجدار را بدانید ابتدا قیمت‌های چندین شرکت و کارخانه معتبر را چک کرده و سپس قیمت جنسی که می‌خواهید خریداری کنید را بررسی کنید. معمولاً قیمت میلگرد آجدار از قیمت میلگرد ساده بیشتر است. همین مسأله در زمان خرید می‌تواند اثر داشته باشد. به طور مثال قیمت میلگرد آجدار به ازای هر کیلوگرم در حال حاضر ۲۹ هزار تومان است. مسلماً این قیمت نسبت به کیلویی ۲۴ الی ۲۵ هزار تومان تفاوت فاحشی را نشان می دهد.

در خرید میلگرد باید به چه نکاتی توجه کنیم؟
در زمان خرید میلگرد یک سری از نکات وجود دارند که باید حتماً آن‌ها را در نظر داشته باشید. معمولاً این نکات برای کسانی که سال‌های طولانی در این بازار فعالیت کرده‌اند، به صورت ناخودآگاه تجربه شده است. با این وجود اگر شما در این بازار فعال نیستید، می‌توانید حتماً به این نکات توجه کنید و خرید بهتری را نیز در پی آن تجربه کنید.

•    برند تولیدی
ابتدا لیستی از کارخانه‌هایی که میلگرد تولید می‌کنند را جمع‌آوری کنید. این لیست به شما کمک می‌کند که بازار را بهتر بشناسید. در قدم بعدی باید برند‌ها و کارخانه‌هایی که تولیدات باکیفیت‌تری دارند را انتخاب کنید. حتماً از برندی خرید کنید که می‌دانید محصولات باکیفیت و مناسبی تولید می‌کند.

•    وزن میلگرد
اینکه میلگرد انتخابی شما سبک یا سنگین است یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها است. وزن میلگرد می‌تواند نشان دهد که چقدر فولاد در تولید آن به کار رفته است. بنابراین وزن‌های استاندارد را بشناسید و طبق آن خرید کنید.

•    استاندارد‌های تولیدی
قدم و نکته بعدی که باید در نظر بگیرید این است که میلگرد‌ها تحت چه استانداردی تولید شده‌اند. استاندارد‌های مختلفی در کشور‌های متفاوتی برای تولید کردن میلگرد‌ها وجود دارد. با این وجود هر کشوری می‌تواند محصولات تولیدی‌اش را مطابق با شرایط جغرافیایی و آب و هوایی خودش تغییر دهد. ایران نیز استاندارد بین‌المللی خاص خودش را دارد که تا حد بسیار زیادی می‌تواند بر روی کیفیت میلگرد اثر بگذارد.

•    اصل بودن میلگرد
اینکه میلگرد اصل و یا تقلبی است، یکی از نکات بسیار مهم است. روش‌های تشخیص دادن میلگرد اصل از تقلبی را در ادامه این مطلب توضیح داده‌ایم تا شما نیز بتوانید هرچه بهتر و دقیق‌تر با این روش‌ها آشنا شوید. اما به طور کلی علامت‌های اختصاری حک شده می‌توانند روش خوبی برای شناسایی کالا‌های تقلبی باشند.

•    فاکتور خرید
زمانی که محصولی را خریداری می‌کنید، حتماً برای شما یک فاکتور ارسال می‌شود. این فاکتور دارای یک سری اطلاعات مشخص است که مربوط به محصول خریداری شده می‌باشد. در زمان تحویل گرفتن کالا حتماً این نکته را در نظر بگیرید که باید مشخصات فاکتور را با مشخصات محصول خریداری شده تطبیق دهید.

•    نحوه نگهداری و انبار میلگرد‌ها
حتی نحوه نگهداری و انبار کردن میلگرد‌ها نیز می‌تواند اهمیت زیادی در خرید آن‌ها داشته باشد. اگر میلگرد‌ها در مکان مرطوب و یا نامناسب نگهداری شوند امکان خراب شدن آن‌ها در طول زمان وجود دارد. به همین خاطر نیز از مکان‌هایی خرید کنید که می‌دانید انبار مناسب با شرایط خوبی دارند.

چه عواملی باعث تفاوت در کیفیت میلگرد‌ها می‌شود؟
مسلماً تاکنون متوجه شده‌اید که کیفیت میلگرد‌ها با هم متفاوت است. این موضوع نیز احتمالاً دلایل مشخصی خواهد داشت. در اینجا برخی از مهم‌ترین دلایلی که سبب این مسأله می‌شوند را بررسی می‌کنیم.

•    مواد اولیه
مواد یا همان متریال‌های اولیه‌ای که برای تولید میلگرد‌ها استفاده می‌شوند بسیار مهم هستند. هرچقدر کیفیت مواد اولیه بیشتر باشد، می‌توانیم این انتظار را داشته باشیم که کیفیت میلگرد‌ها نیز بیشتر می‌شود. به طور کلی ماده اصلی که برای تولید کردن میلگرد‌ها استفاده می‌شود، فولاد است. فولاد درجه یک، درجه دو و حتی درجه سه با هم تفاوت‌هایی را دارند که سبب تفاوت در کیفیت نهایی است.

•    نحوه تولید
نحوه و روش تولیدی که برای میلگرد‌ها استفاده می‌شود هم در نتیجه نهایی کار بسیار اثر دارد. نحوه تولیدی فرایند کار می‌تواند به شکل‌های مختلفی باشد، بنابراین باید میلگرد‌هایی را انتخاب کنید که با روش مناسب و اصولی تولید شده‌اند. دو روش نورد گرم و نورد سرد که برای تولید کردن میلگرد‌ها استفاده می‌شوند، می‌توانند بر روی کیفیت‌های محصول نهایی اثر داشته باشند. به طور مثال با نورد گرم میزان مقاومت میلگرد‌ها در برابر شکستگی بیشتر می‌شود. اما نورد سرد میلگرد‌هایی با مقاومت کلی زیاد تولید می‌کند که به طور کلی مقاومت‌تر هستند اما انعطاف‌پذیری زیادی ندارند. به همین خاطر نیز می‌توان گفت که میلگرد‌های نورد سرد برای مناطق زلزله خیز گزینه خوبی نیستند.

•    درصد ترکیبات مواد شیمیایی
مورد و نکته بعدی که نباید آن را فراموش کنیم در خصوص ترکیبات مواد شیمیایی است که در تولید میلگرد استفاده میشود.

•    استاندارد‌های تولید میلگرد
استاندارد‌هایی که برای تولید میلگرد مهم هستند، توسط سازمان استاندارد تعیین می‌شوند. معمولاً میلگرد و محصولی که این استاندارد‌ها را داشته باشد، گزینه مناسبی برای استفاده است. استاندارد ایران چیزی است که برای تولید همه میلگرد‌ها در نظر گرفته می‌شود. بی‌کیفیت‌ترین میلگرد‌های ایران غالبا چنین استانداردی را دریافت نمی‌کنند.

•    پوشش میلگرد
پوششی که بر روی میلگرد استفاده می‌شود هم بر روی کیفیت میلگرد اثر دارد. معمولاً برای آن که بتوانیم میلگرد‌های مناسب و درستی را خریداری کنید حتماً باید به پوشش آن توجه داشته باشید. در نظر بگیرید که پوشش‌ها از جنس‌های مختلفی هستند و مسلماً هر پوششی برای هر کاربردی نمی‌تواند مناسب باشد.
دو نوع پوشش اپوکسی و گالوانیزه وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های خود را دارند. به طور مثال پوشش اپوکسی برای جلوگیری از خوردگی و پوسیدگی اهمیت دارد. پوشش گالوانیزه نیز همی کارایی را دارد اما همیشه باکیفیت‌تر و کارآمدتر است.

•    کارخانه تولیدی
حتی کارخانه و کارگاهی که میلگرد‌های ساده و آجدار را تولید می‌کند نیز می‌تواند بر روی کیفیت‌های نهایی این تولیدات اثر داشته باشد. استاندارد‌های کارخانه، کیفیت کار و مواد اولیه‌ای که کارخانه استفاده می‌کند می‌تواند بر روی محصول تأثیر بگذارد.

•    ترکیب شیمیایی
ترکیب شیمیایی به معنای درصد عناصری است که استفاده می‌شود. این موضوع مربوط به ترکیبات شیمیایی می‌شود. مسلماً هرقدر عناصر مقاوم‌تری را در تولید کردن میلگرد‌ها به کار ببریم، می‌توانیم میلگرد‌های بهتر و باکیفیت‌تری را نیز تولید کنیم.

•    جنس میلگرد
میلگرد‌ها همگی از ۴ جنس مختلف تشکیل می‌شوند. میلگرد‌های کربنی، آلیاژی، ابزاری و ضد زنگ، ۴ نوع مختلفی هستند که دارای جنس‌های متفاوتی نیز می‌باشند.

نحوه تشخیص میلگرد اصل و تقلبی
چرا باید میلگرد‌های اصل و تقلبی را از هم بشناسیم؟ این مسأله اهمیت زیادی دارد اما دلیل آن چیست؟ در ساختمان‌ها و سازه‌های امروزی به اندازه زیادی از میلگرد‌ها استفاده می‌شود. این موضوع به تنهایی نشان می‌دهد که به دلیل کارایی زیاد میلگرد‌ها، اگر از محصولات بی‌کیفیت استفاده شود، هزینه ساخت و ساز می‌تواند تغییرات قابل توجهی را پیدا کند. به همین خاطر نیز امکان آن که برخی از افراد سودجو فارغ از اینکه در چه جایگاهی هستند، بخواهند از این مسأله سواستفاده کنند، زیاد است. در اینجا برخی از مهم‌ترین مواردی که تشخیص میلگرد اصل از تقلبی را برای شما ساده می‌کند را بیان می‌کنیم.

نحوه تشخیص میلگرد اصل و تقلبی

•    حک شدگی نام اختصاری
هر کارخانه معتبری که تولید میلگرد را انجام می‌دهد، نام شرکت را به صورت اختصاری بر روی میلگرد‌هایش حک می‌کند. زمانی که می‌خواهید میلگرد بخرید، باید حتماً به این موضوع توجه کنید زیرا محصولات تقلبی به هیچ وجه دارای چنین حک شدگی‌هایی نیستند.

•    داشتن برگه آنالیز
اگر میلگرد‌هایی که خریداری می‌کنید تقلبی نباشند، بایستی به طور حتم برگه آنالیز داشته باشند. در برگه آنالیز درصد ترکیبات، استحکام کششی، میزان طول و وزن و چند مورد دیگر اعلام می‌شود. به همین خاطر نیز حتماً این برگه را در زمان خرید از فروشنده دریافت کنید.

•    رنگ میلگرد‌ها
میلگرد‌هایی که اصل باشند و کیفیت درجه یکی داشته باشند باید به رنگ تیره تولید شوند. این مسأله در زمان خرید می‌تواند بسیار اهمیت داشته باشد. به همین دلیل نیز به رنگ میلگرد‌ها نیز کاملاً دقت داشته باشید.

•    پلاک شناسایی
پلاک شناسایی نیز همچون برگه آنالیز دارای یک سری از مشخصات میلگرد است. این پلاک‌ها همچون برچسب بر روی میلگرد‌ها چسبانده می‌شوند. به این مورد نیز دقت زیادی داشته باشید.

دلیل شکستن میلگرد چیست؟
گاهی اوقات شاهد این موضوع هستید که میلگرد‌ها دچار شکستگی می‌شوند. یک سری دلایل مشخص برای این موضوع وجود دارد که بهتر است آن‌ها را بررسی کنیم.

•    نامناسب بودن گرید میلگرد
اولین مورد در خصوص نامناسب بودن گرید میلگرد‌ها است. گرید‌های میلگرد‌ها می‌توانند با توجه به درصد میلگرد‌ها متفاوت باشند. به همین خاطر نیز اگر از گرید نامناسبی استفاده شود، احتمال شکستگی بسیار بالا می‌رود.

•    میلگرد با نورد سرد
زمانی که در ساختمان از میلگرد‌هایی با نورد سرد استفاده می‌شود، مقاومت کلی سازه بالا می‌رود اما انعطاف‌پذیری میلگرد‌ها پایین می‌آید. هرقدر انعطاف‌پذیری میلگرد پایین‌تر باشد، احتمال شکستن آن بالاتر خواهد رفت.

•    گرم شدن‌های مکرر میلگرد
اگر میلگرد‌ها در شرایطی قرار بگیرند که دائماً گرم و سرد شوند، احتمال آن که دچار شکستگی شوند بسیار زیاد می‌شود. به همین دلیل نیز نباید میلگرد‌ها را در چنین شرایطی قرار دهیم.

•    زنگ زدگی میلگرد
اگر از میلگرد‌های زنگ‌زده در سازه استفاده کنیم، احتمال شکستن میلگرد‌ها بسیار زیاد می‌شود. این نوع از میلگرد‌ها دچار پوسیدگی شده‌اند و همین موضوع می‌تواند بر روی شکستن آن‌ها تأثیر زیادی داشته باشد.

•    وجود خوردگی
وجود خوردگی‌های شیاری و حفره‌ای می‌توانند شکستن میلگرد‌ها را بسیار تشدید کنند. این شکستگی در زمانی بیشتر می‌شود که میلگرد‌ها در سازه استفاده شده‌اند.

میلگرد بی‌کیفیت چه استاندارد‌هایی را ندارد؟
مؤلفه‌های تشخیص استاندارد بودن یک محصول متعدد هستند. با این وجود میلگرد‌های بی‌کیفیت یک و یا حتی همه این موارد را ندارند. به همین دلیل نیز در اینجا می‌خواهیم بررسی کنیم که بی‌کیفیت‌ترین میلگرد ایران کدام استاندارد‌ها را نخواهد داشت.
•    استاندارد ملی ایران با شماره ۳۱۳۲
•    استاندارد بین‌المللی بریتانیا با شماره BS ۴۴۴۹
•    استاندارد بین‌المللی روسیه با شماره GOST ۵۷۸۱
•    استاندارد بین‌المللی آلمانی با شماره DIN ۴۸۸
•    استاندارد صنعتی ژاپن با شماره JIS ۳۱۳۲
البته این موارد جزء مهم‌ترین استاندارد‌هایی هستند که برای تولید کردن میلگرد‌ها در نظر گرفته می‌شوند. با این وجود میلگرد‌هایی که در ایران تولید می‌شوند معمولاً تنها مطابق با استاندرد ملی ایران هستند که با شماره ۳۱۳۲ شناخته می‌شود. البته استاندارد ایران نیز با استاندارد‌های بین‌المللی مطابقت دارد.

بی کیفیت‌ترین میلگرد ایران را با استفاده از روش‌هایی که بیان شد، می‌توانید بشناسید. زمانی که تصمیم به خرید میلگرد می‌گیرید، حتماً به این موارد توجه کنید و در نظر داشته باشید که اگر میلگرد‌ها بی‌کیفیت باشند و دچار شکستگی شوند، هم می‌توانند ضرر‌های جانی و هم ضرر‌های مالی را به بار بیاورند. به همین خاطر نیز توصیه می‌کنیم که حتماً میلگرد‌های مناسب و باکیفیتی را خریداری کنید. برای خرید نیز سعی کنید فروشگاه‌ها و شرکت‌های مناسبی را پیدا کنید که کیفیت بالای میلگرد را در کنار قیمت مناسب آن‌ها داشته باشد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها