به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ ساعت ۱۶:۲۴
کد مطلب : ۴۶۵۶۵۴
اردن انهدام برخی پهپادهای ایرانی را تأیید کرد

پاسخ اسرائیل به حمله ایران محدود خواهد بود

پاسخ اسرائیل به حمله ایران محدود خواهد بود
گروه بین الملل: چهار مقام آمریکایی به شبکه ان‌بی‌سی نیوز گفتند مقامات این کشور برآورد می‌کنند که پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله نظامی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل، «محدود باشد» و به احتمال زیاد به صورت حملاتی علیه نیروهای نظامی ایران و گروه‌های نیابتی تحت حمایت ایران در خارج از سرزمین ایران انجام شود.
گمانه‌زنی رسانه‌های آمریکا، اسرائیل و جهان در مورد نحوه واکنش اسرائیل به ایران پس از آن بالا گرفته که هرتسی هالِوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل  در میان خلبانان جنگنده‌های اف ۳۵ در کنار یک جنگنده در پایگاه هوایی نِواتیم در جنوب اسرائیل گفت کشورش به این همه موشک و پهپاد گسیل شده از سوی ایران واکنش نشان خواهد داد.
 ارزیابی مقامات آمریکایی در خصوص حملات «محدود» اسرائیل در واکنش به ایران، بر اساس گفت‌وگوهایی است که میان مقامات آمریکایی و اسرائیلی پیش از آغاز حمله نظامی ایران به اسرائیل انجام شد.مقامات آمریکایی گفتند در حالی که اسرائیل خود را برای آن حمله ایران آماده می‌کرد، گزینه‌های احتمالی خود را نیز برای پاسخ‌گویی به ایران، به آگاهی مقامات آمریکایی رساند.
این منابع اما به ان‎‌بی‌سی نیوز گفتند در باره تصمیم نهایی اسرائیل و زمان آن اطلاعی به آگاهی آمریکا نرسیده است.مقامات آمریکایی افزوده‌اند از آن‌جا که حمله ایران تلفات یا آسیبی در اسرائیل نداشته، این کشور ممکن است یکی از گزینه‌های کمتر تهاجمی خود را در پاسخ به ایران عملی کند؛ اقدام در سوریه و ضربه زدن به اماکن نظامی و انبارهای مهمات، تسلیحات و قطعات پیشرفته موشکی که از ایران برای حزب‌الله از طریق سوریه ارسال می‌شود.سه تن از این چهار منبع گفتند احتمال نمی‌رود که اسرائیل در پاسخ خود مقامات ارشد ایرانی را هدف قرار دهد.
آمریکا و سایر کشورهای متحد اسرائیل با محکوم کردن شدید حمله ایران، قاطعانه از دو طرف خواسته‌اند خویشتن‌دار بوده و از کشاندن منطقه به کام بحرانی وخیم‌تر خودداری کنند.

اردن انهدام برخی پهپادهای ایرانی را تأیید کرد
وزیر خارجه اردن تأیید کرد که کشورش برخی از موشک‌ها و پهپادهای  ایرانی در حمله نظامی شنبه شب  به اسرائیل را رهگیری و منهدم کرد.
ایمن الصفدی گفت «اردن هر کاری که در حد توانش باشد، برای حفاظت از پادشاهی انجام خواهد داد».او افزود: «کاری که انجام دادیم با سیاست دیرینه ما مطابقت داشت که با هر گونه پرتابه؛ پهپاد و امثال آن که وارد حریم هوایی‌مان شود، مقابله کنیم و این تقابل را ادامه خواهیم داد زیرا تهدیدی برای اردن است».
 الصفدی گفت اردن در محدوده آتش قرار دارد و هر موشک یا پرتابه دیگری که در اردن سقوط کند، به این کشور آسیب خواهد زد و از این روی، ما به روشنی می‌گوییم که برای مقابله این وضعیت، هر کاری که بتوانیم خواهیم کرد».به گفته وزیر خارجه اردن، رویارویی کشورش با این نوع تهدیدات، فارغ از مبدا آن است: «چه اسرائیل، چه ایران، چه هر عامل دیگری باشد».
ایمن الصفدی این را هم گفت که نخست‌وزیر اسرائیل همواره می‌خواسته کار را به رویارویی با ایران بکشاند و حال قصد دارد از به راه انداختن جنگ با ایران، توجه‌ها را از جنگ غزه منحرف کند.

 مالزی حمله ایران به اسرائیل را مشروع دانست
در حالی که بسیاری از کشورهای جهان، حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به اسرائیل را محکوم کرده‌اند، انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی این حمله بی‌سابقه را «مشروع» نامید.
نخست وزیر این کشور بزرگ که بیشتر جمعیت آن مسلمان هستند، در بیانیه‌ای نوشت که حمله پهپادهای جمهوری اسلامی به اسرائیل، «اقدامی مشروع بود که پس از حمله وحشیانه اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق صورت گرفت.»در بیانیه نخست‌وزیری مالزی همچنین از اسرائیل خواسته شده که از انجام هرگونه اقدام تلافی‌جویانه دیگری که باعث تشدید تنش‌ در خاورمیانه می‌شود، خودداری کند.این بیانیه پس از تشکیل جلسه شورای امنیت ملی مالزی برای گفتگو درباره تنش‌های خاورمیانه و به ریاست انور ابراهیم صادر شد.

ایران می‌تواند  از تشدید تنش‌ها جلوگیری کند
چین معتقد است ایران در عین حفاظت از حاکمیت و کرامت خود می‌تواند «به خوبی اوضاع را مدیریت و از آشفتگی بیشتر منطقه جلوگیری کند». وانگ یی، وزیر امور خارجه چین  در تماسی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود تاکید کرد که تهران اقدامات خود را به طور محدود و برای دفاع از خود انجام داده‌ است.وزیر خارجه چین ضمن محکوم کردن حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق این حادثه را «غیرقابل قبول‌» خواند.حسین امیرعبداللهیان نیز در این تماس تلفنی با تاکید بر آگاهی تهران نسبت به تنش‌های منطقه‌ای گفت: « ایران مایل به خویشتنداری است و قصد تشدید بیشتر تنش‌ها را ندارد.»وزیر خارجه چین همچنین در گفت‌وگو با وزیر خارجه عربستان سعودی تاکید کرد که پکن مایل به همکاری با ریاض برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش در خاورمیانه است.فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان نیز گفت که ریاض «انتظار دارد» چین نقش فعال و مهمی در کاهش تنش‌ها در منطقه زمینه ایفا کند. وی همچنین تاکید کرد که عربستان مایل است ارتباطات و هماهنگی با چین را برای برقراری آتش بس فوری و بدون قید و شرط در غزه تقویت کند.

 اقدامات دیپلماتیک اسرائیل در برابر  ایران
وزیر خارجه اسرائیل گفت همراه با پاسخ نظامی، اقدامات دیپلماتیکش در پاسخ به حمله ایران را آغاز کرده است. اسرائیل کاتز در نامه‌ای به ۳۲ کشور از آنها خواسته تا سپاه پاسداران را به عنوان سازمان تروریستی اعلام کنند. او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که اسرائیل در کارزار دیپلماتیک خود از کشورها خواسته است تا تحریم‌های بیشتری علیه برنامه موشکی ایران اعمال کنند. او در ادامه نوشت که «تا قبل از آنکه دیر شود باید ایران را متوقف کرد.»
 هرتزل هالِوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل هم در صریح‌ترین اظهارنظر درباره واکنش احتمالی تل‌آویو به حمله موشکی و پهپادی ایران، گفت «اسرائیل به حمله موشکی ایران پاسخ خواهد داد.»

جامعه بین‌الملل یکپارچه علیه ایران بایستد
نخست‌وزیر اسرائیل طی بیانیه‌ای در شبکه «ایکس» خواستار یکپارچگی جامعه بین‌الملل در برابر ایران شد.
«بنیامین نتانیاهو» نوشت: «جامعه بین‌الملل در برابر این تجاوز ایران که صلح جهانی را تهدید می‌کند، یکپارچه بایستد».وی افزود: «ایران به طور مستقیم و از طریق نیرو‌های نیابتی خود، حماس و دیگران، در حال انجام یک کارزار تجاوزکارانه تمام‌عیار است که نه تنها اسرائیل، بلکه کل خاورمیانه را تهدید می‌کند».

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها