به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ ساعت ۱۷:۲۶
کد مطلب : ۴۶۵۶۸۷
حماس خواسته‌هایش برای آتش‌بس را افزایش داد

آمریکا: حماس مانع توافق آتش‌بس در غزه است

آمریکا: حماس مانع توافق آتش‌بس در غزه است
گروه بین‌الملل: دولت اسراییل که در هفته‌های گذشته پیوسته بر لزوم حمله زمینی به رفح برای از میان بردن گروه حماس تاکید می‌کرد، حالا پس از حمله هوایی جمهوری اسلامی به اسرائيل باید معادلاتش را کمی تغییر دهد.
دو منبع اسرائیلی به سی‌ان‌ان گفتند که اسرائیل قرار بود این هفته اولین گام‌ها را برای حمله زمینی به رفح بردارد، اما اکنون این طرح‌ها را به تعویق انداخته زیرا در فکر پاسخ به حمله تهران است. یک مقام اسرائیلی تاکید کرد که دولت بنیامین نتانیاهو همچنان مصمم است حمله زمینی به رفح را انجام دهد اما در حال حاضر زمان تخلیه غیرنظامیان و اجرای حمله نامشخص است.
نخست‌وزیر اسرائیل، در حالی بر اهمیت حمله به رفح برای از بین بردن گردان‌های باقی‌مانده حماس تاکید می‌کند که از سوی ایالات متحده و همچنین کشورهای عربی با فشارهای قابل‌توجهی برای لغو این تصمیم مواجه بوده است. اکنون به گفته کارشناسان، پاسخ نظامی اسرائیل که خطر تشدید درگیری با جمهوری اسلامی را به دنبال داشته باشد، توجه ارتش نتانیاهو را از غزه دور کرده و ابتدا باید دید دولت اسرائیل برای جمهوری اسلامی چه پاسخی در نظر گرفته است.
در همین حال، یک منبع اسرائیلی به‌ سی‌ان‌ان اعلام کرد که حماس تعداد گروگان‌هایی را که قرار بود در مرحله اول آتش‌بس پیشنهادی آزاد کند، به نصف کاهش داده است. در آخرین پیشنهاد حماس، این گروه از آزادی کمتر از ۲۰ گروگان در ازای آتش‌بس شش هفته‌ای خبر داد؛ این رقم بیش از نصف تعداد ۴۰ گروگانی است که ماه‌ها اساس مذاکرات حماس و اسرائیل بودند و به نوعی یک گام مهم به عقب محسوب می‌شود.
یک مقام ارشد دولت بایدن نیز تایید کرد که حماس برای مرحله اول توافق احتمالی، روی آزادی ۲۰ گروگان تمرکز کرده است. به گفته این منبع، حماس همچنین خواستار آزادی تعداد بیشتری از اسرای فلسطینی در ازای گروگان‌ها است و می‌خواهد تعداد بیشتری از زندانیان محکوم به حبس ابد آزاد شوند.
افزون بر تغییر خواسته‌های حماس درباره تعداد گروگان‌هایی که آزاد خواهد کرد، این گروه بر درخواست تضمین در مورد آتش‌بس دائمی، خروج نیروهای اسرائیلی از غزه و دسترسی نامحدود فلسطینی‌ها به شمال غزه برای بازگشت به منازلشان تاکید دارد. یک منبع اسرائیلی گفت که آخرین پیشنهاد حماس نشان می‌دهد یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه، خواهان توافق نیست بلکه به دنبال سوءاستفاده از شکاف بین ایالات متحده و اسرائیل بر سر عملیات نظامی در غزه و فشار داخلی بر دولت اسرائیل است.
به نوشته تایمز اسرائيل، ایالات متحده آمریکا پس از آنکه حماس پیشنهاد اسرائیل را رد کرد، این گروه را «مانعی برای توافق آتش‌بس» خواند و افزود که اسرائیل با تغییر به شیوه‌ای قابل‌توجه در مذاکرات جاری گروگان‌ها پیشنهادی معقول ارائه کرده است. متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت: «توافقی روی میز وجود دارد که به بسیاری از آنچه حماس مدعی است می‌خواهد دست یابد، پاسخ می‌دهد اما آن‌ها آن توافق را نپذیرفته‌اند.» این اظهارات پس از آن بیان شد که حماس شرایط پیشنهاد هفته گذشته مذاکرات قاهره برای توافق آتش‌بس گروگان‌ها را رد کرد و سپس به میانجی‌ها (آمریکا، قطر و مصر) پیشنهاد متقابلی ارائه کرد. نه طرح پیشنهادی قاهره و نه پاسخ حماس به طور کامل و رسمی منتشر نشده است.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها