به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب : ۴۶۵۶۹۱
فرزند حکمتیار:

وایکینگ‌ها نیز بهتر از طالبان رفتار می‌کردند!

گروه بین‌الملل: پس از اخراج گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی از اقامتگاهش در دارالامان کابل، رژیم طالبان محدودیت‌های بیشتری در مورد او وضع کرده که ممنوعیت سخنرانی، حضور در تجمع‌های سیاسی و دیدارهای گروهی با هواداران حزب اسلامی از جمله آن‌ها است.
وایکینگ‌ها نیز بهتر از طالبان رفتار می‌کردند!
یک عضو پیشین حزب اسلامی، با شرط محفوظ ماندن نامش به ایندیپندنت گفت که برخی مقام‌های طالبان از اظهارات اخیر حکمتیار که در روزهای عید فطر و در جریان دیدار با هواداران حزب اسلامی مطرح شد، ناراحت شده‌اند. حبیب‌الرحمان حکمتیار، فرزند گلبدین حکمتیار در متنی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، نوشت که «قریش کافر، حضرت محمد را که خدایان قریش را انکار می‌کرد سالیان زیادی تحمل کرد، اما طالبان حتی یک مسلمان افغان را هم نمی‌تواند تحمل کند.» حبیب‌الرحمان حکمتیار که در بیرون از افغانستان زندگی می‌کند، بدون اشاره به پدرش، علاوه کرد که طالبان «حتی او را در حد مشورت هم به حساب نمی‌آورند.» فرزند حکمتیار افزود که «طالبان خود را مقدس می‌دانند و تقدس خود را مقدم‌تر از کلام الهی نیز می‌شمارند.»
هرچند گلبدین حکمتیار در کنار انتقادهایش از رژیم طالبان، بارها حمایت خود را از طالبان اعلام کرده‌ است، اما از سخنان فرزند او چنین بر می‌آید که دیگر نیازی به اظهار نظرها و سخنرانی‌ها او وجود ندارد. فرزند حکمتیار همچنین گفت: «حتی وایکینگ‌ها به مراتب بهتر از این‌ها [طالبان] رفتار می‌کردند. کافی است از این‌ها حمایت کنید و یکی از اعضای این صف باشید تا درک‌ کنید که توهین به مقدسات دین و شرک آشکار نیز باعث عکس العمل این‌ها در مقابل شما نخواهد نشد.»
حکمتیار در صحبت با هواداران حزب اسلامی در روز عید فطراز رژیم طالبان بابت دریافت کمک‌های میلیاردی از آمریکا انتقاد کرد و گفت آسمان افغانستان در مقابل همین کمک‌ها به آمریکا واگذار شده‌ است. تلویزیون بریا متعلق به حکمتیار، روز دوشنبه، بخشی از سخنرانی او را در دیدار با هواداران حزب اسلامی منتشر کرد که در آن می‌گفت: «هیچ نوعی از سلطه آمریکا را در افغانستان نمی‌پذیریم.» حکمتیار در این سخنرانی همچنین افزود که براساس گفته‌های تام وست، فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، ایالات متحده در افغانستان، «حضور فعال دارد و با تروریسم مبارزه می‌کند.» حکمتیار از طالبان خواست که به صورت رسمی این اظهارات تام وست را که در کنگره آمریکا بیان شد رد کنند، تا ثابت شود که حضور آمریکا در افغانستان پایان یافته‌است.
حکمتیار پیش از این نیز از تماس و روابط طالبان با سازمان‌های امنیتی ایالات متحده به بهانه مبارزه با تروریسم انتقاد کرده و حضور پهپادهای تجسسی آمریکا در آسمان افغانستان را «تداوم اشغال نظامی» دانسته بود. منبعی مطلع در کابل گفت که طالبان به حکمتیار اطلاع داده‌اند که از برگزاری تجمع، سخنرانی و دیدارهای گروهی با هواداران حزب اسلامی خودداری کند. طالبان پیش از این نیز در محل زندگی حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی در دولت پیشین و شماری دیگر از مقام‌های دولت پیشین افغانستان محدودیت‌های مشابهی را وضع کرده‌اند. کرزی و عبدالله از زمان فروپاشی دولت جمهوری در کابل زندگی می‌کنند و به جز دیدار با برخی از دیپلمات‌ها، در هیچ تجمع سیاسی شرکت نکرده‌اند.
گلبدین حکمتیار از سال ۲۰۱۷ و پس از پیوستن به دولت اشرف غنی، در اقامتگاهی متعلق به وزارت دفاع افغانستان در منطقه دارلامان کابل زندگی می‌کرد. دولت پیشین افغانستان با واگذاری ساختمان متعلق به وزارت دفاع به حکمتیار، ده‌ها محافظ با حقوق ماهیانه و هزینه هنگفت برای تامین بقیه نیازهای حکمتیار را برای او تامین می‌کرد، اما این امتیازها با فروپاشی دولت پیشین قطع شدند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها