به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۰۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۳ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۵۷۸۰۱
ابتکار در یک نگاه

در حوزه اطلاعات همه حرف‌ها گفتنی نیست

گروه سیاسی: وزیراطلاعات: بی طرفیم و تکمیل پازل توافق مهمترین خبرهای روزنامه ابتکار در شماره روز چهارشنبه است.
در حوزه اطلاعات همه حرف‌ها گفتنی نیست
این روزنامه عنوان وزیراطلاعات: بی طرفیم را به تیتر یک اختصاص داد و نوشت: نام وزارت اطلاعات ترکیبی از احساسات مختلف را در مخاطب برمی انگیزد؛ احساس امنیت در کنار حجم بالایی از اسرار مگو، اقتدار و اشراف اطلاعاتی در کنار چهره‌هایی بی‌نام و نشان که در ادبیات سیاسی پس از انقلاب به سربازان گمنام امام زمان(عج) مشهور شده‌اند. حجت الاسلام محمود علوی، وزیر اطلاعات، دیروز در آستانه آغاز دهه چهارم فعالیت این وزارتخانه مهم، مقابل خبرنگاران نشست و پاسخگوی سوالات اصحاب رسانه شد. وی با تاکید بر این که در حوزه وزرات اطلاعات همه حرف‌ها گفتنی نیست، تاکید کرد که این وزارتخانه بدون توجه به گرایش‌های سیاسی عمل می‌کند و تمایلات شخصی را در تصمیم‌های خود دخالت نخواهد داد. حجت الاسلام علوی در پاسخ به سوالی درباره دلایل پس گرفتن شکایت وزارت اطلاعات در مورد تخلفات انجمن صنفی روزنامه نگاران با تاکید بر این که وزارت اطلاعات در این گونه مطالب کاملا فرامرزی عمل می کند گفت: کارکنان وزارت اطلاعات وقتی وارد این وزارتخانه می‌شوند 2 چیز را در کازیوی جلوی درب گذاشته و وارد وزارتخانه می‌شوند؛ یکی موبایل خود و دیگری تمایلات سیاسی شان.

روزنامه ابتکار با برجسته کردن موضوع تکمیل پازل توافق، نوشت: دیپلمات‌ها دوباره به قلعه مذاکرات بازگشتند. دیروز قلعه قدیمی هتل پله کوبورگ بازهم میزبان ایران و آمریکا شد.آخرین بار دیپلمات‌های مذاکره کننده پس از یک اقامت 18 روزه در این هتل در 28 تیرماه، تصمیم گرفتند که توافقنامه تمدید برنامه اقدام مشترک را امضا کنند. بعد از این ایران و گروه شش کشور نزدیک به 3 ماه طی مذاکرات متوالی در صدد رفع اختلافات باقی مانده برآمدند. اختلافاتی که به گفته منابع آگاه بیشتر بر مساله میزان غنی سازی، مدت زمان توافق جامع و نیز رفع تحریم‌های ایران متمرکز است. با این حال سخنان اخیر رییس جمهوری در مورد حل مسایل کلی در مذاکرات فضای مثبتی به سفر دیپلمات‌ها بخشید. از طرفی دیروز ظریف هم در بدو ورود به وین با اشاره به صحبت‌های اخیر رییس جمهور گفت: در مورد اصل موضوعات تفاهم کلی وجود دارد، اما آن چه که در چند دور اخیر در موردش بحث و گفتگو شده است در مورد جزییات است. موضوعی که نشان می‌دهد هر روزه بخشی از پازل توافق در حال تکمیل شدن است.

این روزنامه با انعکاس عنوان ازکینه پرهیز کنیم، نوشت: بزرگداشت آغاز هفتاد و دومین سال تولد سیدمحمد خاتمی به رسم هر ساله، توسط حجت الاسلام سیدمحمود دعایی، مدیر مسوول روزنامه اطلاعات با حضور جمعی از چهره‌های فرهنگی کشور در دفتر وی برگزار شد. تولد خاتمی امسال با عید غدیر همزمان بود و سید باید در مقابل کادوهایی که می‌گرفت، عیدی هم می‌داد.در این جلسه حجت الاسلام دعایی، کیک و سبدگلی با 72 شاخه گل سرخ را به همراه هدایایی از جمله کتاب خطبه حضرت زهرا (س) و ضامن آهوی استاد فرشچیان را تقدیم خاتمی کرد و برخی حاضران نیز آثار هنری خود را تقدیم وی کردند. خاتمی عید سعید غدیر را نیز تبریک گفت و یادآور شد: عید سعید غدیر را باید مبنای همدلی، همراهی، پایبندی به اخلاق و عدالت قرار دهیم و در شرایطی که اختلافات نظری و عملی در جامعه ما وجود دارد به ویژه در دورانی که چهره زشتی از اسلام در منطقه نشان داده می‌شود، این عید را منشا زیبایی، همدلی، همراهی، انسان دوستی و احترام به حق و حرمت انسان قرار دهیم. وی در ادامه تاکید کرد: در کشوری که دین‌ها و مذاهب مختلف وجود دارند، ما نیازمندیم که علی ابن ابیطالب را مبنا و معیار قرار دهیم و دلهایمان را بهم نزدیک کنیم و از کین توزی، خشم، تعصب نابجا و ظاهرگرایی‌ها و خشونت ورزی که اوجش در داعش تجلی می‌کند، پرهیز کنیم.

خط ثروتمند فقر!، تیتر دیگر روزنامه ابتکار است. در طول ده سال متوسط هزینه‌های یک خانوار شهری در ایران بیشتر از سه برابر شده است. یک خانوار شهرنشین ایرانی در سال 83 در یک سال 6 میلیون تومان هزینه می‌کرد، این رقم در سال 8 به رقمی معادل 14 میلیون تومان رسید، یعنی طی یک دوره هفت ساله متوسط هزینه زندگی در شهرها بیش از دو برابر شد. آمارهای سال 1392 نشان می‌دهد: متوسط کل هزینه خالص سالانه یک خانوار شهری در این سال به 20 میلیون تومان رسیده که نسبت به رقم مشابه در سال قبل 25.4 درصد افزایش داشته است.

این روزنامه با انتخاب موضوع مرحله دوم حمایت غذایی آغاز شد، نوشت: وزیر کار درباره دهک‌های پایین جامعه و مقدار پرداخت یارانه به آنها گفت: در جلسه گذشته هیات وزیران مرحله دوم حمایت غذایی از اقشار در معرض تهدید سوء تغذیه آغاز شد و از روز گذشته در حساب افراد پول ریخته شد تا نیازهای خود را تامین کنند. در همین ارتباط، مقامات کارگری می‌گویند نتیجه بررسی‌های میدانی در سبد هزینه‌های خانوار در استان‌های مختلف در 3 ماهه اول امسال نشان دهنده افزایش هزینه یک خانوار 4 نفره کارگری در ماه است. آخرین رقم اعلام شده درباره سبد هزینه‌های کارگران یک میلیون و 700 هزار تومان بود که این رقم در بهار امسال به 2 میلیون و 200 هزارتومان افزایش یافت. یکی از مهمترین مباحثی که خانوارهای کارگری کشور با آن روبرو هستند، تامین معیشت و درآمد است؛ هرچند این مساله تنها مربوط به کارگران نیست و تمامی گروه‌ها در جامعه با آن درگیر هستند، اما به دلیل پایین بودن دستمزدهای قریب به اتفاق کارگران، این مساله در زندگی آنها نمود بیشتری دارد.