به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۶۰۹۲۶

رتبه اول فارس در مرگ ‌ومیر حوادث رانندگی

گروه جامعه: فارس و شیراز در بسیاری آمارها، رده اول جدول کشور را دارد، اما بسیاری از این عناوین نه‌تنها مایه مباهات نیست بلکه موجبات سرافکندگی نیز به‌شمار می‌رود، هرچند بسیاری از مسئولان برای توجیه آن بهانه‌های زیادی را مطرح کنند.
رتبه اول فارس در مرگ ‌ومیر حوادث رانندگی
این روزها وقتی نام استان فارس و شیراز را می‌آوریم، می‌خواهد در بیان شفاهی باشد یا مرورگرهای فضای مجازی، شاید در بین 20 عنوانی که در کنار این نام، نشان داده می‌شود، یکی دو عنوان افتخار آمیز باشد، در باقی موارد تعداد بیکاران و صنایع تعطیل شده و وقوع جرائم، میزان کشفیات موادمخدر، آمار وقوع حوادث رانندگی، فوت ناشی از حوادث رانندگی، کودک خیابانی و متکدی و ... فارس اول است! و این به‌هیچ عنوان مایه مباهات نیست. اینکه فارس استانی گردشگر‌پذیر است و شیراز شهری پر جذبه برای گردشگران و به همین دلیل جاده‌ها پر تردد است و پس حوادث هم بیشتر است، یا اینکه برای قیاس درست باید فارس را با استانی سنجید که به‌لحاظ طول راه‌های همسنگ، برابر باشند! اینکه آمارها باید متناسب با جمعیت مبنای قیاس باشد هم جواب قانع کننده‌ای نیست.

در کشور سالانه بین 18 تا 17 هزار نفر بر اثر سوانح رانندگی کشته می‌شوند و سهم فارس در این آمار اول است حال آنکه طی سال‌های گذشته مسئولان در این استان نرم‌افزار طراحی کردند، کمیسیون تشکیل دادند و ... هدف‌گذاری کردند و اما هیچکس طی دو سال اخیر پاسخ نداد که نتیجه چه بوده است، نشستن فارس در صدر جدول! فرمانده پلیس راه شمال فارس در این خصوص به ایسنا گفت: امسال 830 هزار تخلف در جاده‌های استان رخ داده که نسبت به سال گذشته 18 درصد افزایش داشته است.

سرهنگ کسری سیروسی ادامه داد: تا نیمه آبان ماه امسال، 615 هزار و 490 مورد از تخلفات حادثه خیز بوده است که در این زمینه رشد 14 درصدی را شاهد بوده‌ایم. وی که معتقد است برخورد با متخلفین به صورت قرعه‌ای است و جریمه به شانس متخلف واگذار می‌شود، گفت: اگر راه‌های مواصلاتی فارس به سیستم نظارت الکترونیکی در وسعت گسترده‌تری مجهز شود، متخلفین از چشم قانون دور نخواهند ماند.

او با بیان اینکه اکنون تردد در یک محور از 9 محور اصلی در استان پهناور فارس با دوربین کنترل می‌شود، اصلاح نقاط حادثه خیز جاده‌ها را یکی از ملزومات عنوان و اضافه کرد: 30 درصد از علل تصادفات واژگونی، خستگی، خواب‌آلودگی و سرعت غیر مجاز بوده و 44 درصد از تصادفات استان در بین ساعات 13 تا 15 بعد از ظهر رخ داده است. سیروسی با بیان اینکه محورهای پر تصادف شمال فارس شامل محورهای منتهی به نورآباد و داراب است، کمبود پایگاه‌های اورژانس جاده‌ای در استان را یکی از نقاط ضعف دانست.

مدیر مرکزحوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس در عین‌حال که ادعای رئیس‌پلیس شمال فارس را تایید می‌کند، می‌افزاید: پوشش راه‌های اصلی فارس توسط اورژانس، مطابق با استانداردهای کشور است!

البته دکتر کامران فیروزی راهکار رفع مشکل کمبود پایگاه‌های اورژانس جاده‌ای را حضور خیرین می‌داند، خیرینی که همه مسئولان هر زمان که دستشان از چاره کوتاه می‌شود، آنان را به استمداد می‌طلبند، خواه ساخت بیمارستان و مرکز درمانی باشد یا مدرسه و خانه و اکنون هم پایگاه‌های امداد جاده‌ای و مشخص نیست در این میان دولت چه وظیفه‌ای دارد؟ دکتر کامران فیروزی با اعلام این مطلب که انتقال مصدومان تصادفات جاده ای توسط اورژانس فارس 5 درصد رشد داشته است‌، گفت: در سطح استان 157 پایگاه اورژانس وجود دارد که 100 مورد از آن‌ها پایگاه‌های جاده‌ای هستند و حداقل به 50 پایگاه جاده‌ای دیگر در فارس نیاز است.

فیروزی اضافه کرد: اکر اعتبارات مورد نیاز به میزان 500 میلیون تومان تامین شود، ما آماده توسعه پایگاه‌های اورژانس هستیم. البته مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس هم توپ مشکل را به زمین راه و شهرسازی پاس داده و بسیاری از راه‌ها را فاقد شاخص‌های فنی و استاندارد می‌داند و معتقد است: جاده‌های فارس به لحاظ فنی استاندارد نبوده و با شاخص‌های معمول جهانی در فرهنگ رانندگی و ایمنی جاده‌ای فاصله دارد.

یکی از موضوعات مهم در کاهش حوادث رانندگی، فرهنگ رانندگی و میزان درک رانندگان از الزام‌های رانندگی است. اینکه یک راننده تنها در مقابل دیدگان پلیس کمربند ایمنی را ببندد یا هرکجا دوربین بود از سرعت اتومبیل خود بکاهد، اینکه بی‌توجه به خطرات خواب‌آلودگی، در یک لجبازی گاه آگاهانه! به رانندگی در جاده‌ای طولانی و خسته‌کننده و البته خطرناک ادامه دهد، اینکه فردی علائم راهنمایی و رانندگی را به هیچ گرفته و هرکجا خواست سبقت بگیرد و هرجا کسی نبود! با سرعت غیرمجاز براند و... مجموعه این رفتارها همان موضوع فرهنگ رانندگی را می‌سازد.

البته نمی‌توان نقش مهم رسانه‌ها را در این موضوع نادیده گرفت، اگرچه رسانه‌ها هیچ‌زمانی عضو شورای ترافیک نبوده‌اند و در کمیته‌ها و کمیسیون‌هایی که برای اندیشیدن راهکارهای اجرایی در مباحث مختلف از جمله کاهش مرگ ناشی از حوادث ترافیکی، تشکیل شده و می‌شود، جز برای پوشش خبری‌ جایگاهی نداشته‌اند.
مرجع : ایسنا