به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۷ ساعت ۰۰:۰۴
کد مطلب : ۷۳۶۳۲
خباز: بیانیه لوزان به مجلس می‌رفت، رأی می‌آورد

رسم تندروها؛ کم‌ارزش کردن کارهای بزرگ

گروه سیاسی: معاون تقنینی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهوری با اشاره به برخی دیدگاه‌ها که نتیجه مذاکرات لوزان را از دست دادن حقوق هسته‌ای قلمداد می‌کنند، گفت: رسم جماعت اندکی که تریبون هم دارند این است که کارهای بزرگ را کم جلوه دهند. اینها از موفقیت دولت خشنود نیستند در حالی که نظر قاطبه مردم چیز دیگری‌ست.
رسم تندروها؛ کم‌ارزش کردن کارهای بزرگ
محمدرضا خباز در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، درباره نتیجه مذاکرات لوزان اظهار کرد: گام بلند و مؤثری که تیم مذاکره‌کننده در شرایط غیربرابر برداشت، جای شکرگزاری دارد. وی افزود: این تلاش کم‌سابقه و بی‌سابقه که در کشور جهان سومی در صحنه دپیلماسی انجام شد، توانست شش کشور دنیا که خود را ابرقدرت می‌دانند سر میز مذاکره بنشاند. با مقاومت فراوان و استدلال قوی و علمی تیم مذاکره‌کننده کشورمان، بیانیه‌ای صادر شد که با شش قطعنامه سازمان ملل در مغایرت است.

معاون تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهوری تصریح کرد: این اقدامات عملا مشکلات ناشی از صدور قطعنامه‌ها را در ایران حل می‌کند و این امر جای شکرگزاری دارد. این نتایج جز در اثر تلاش زیاد تیم مذاکره‌کننده و مقاومت‌های ملت ایران و حمایت‌های دولت و رهنمودهای رهبری میسر نبود.

خباز ادامه داد: همیشه رسم است که هم در کشور ما و هم در آمریکا بعد از کار به این بزرگی و مهمی، عده‌ای درصدد کم‌ارزش جلوه دادن آن بربیایند. چون خودشان در تصویب قطعنامه‌ها نقش داشتند و خودشان در ایجاد آن گرفتاری‌ها موثر بودند، حالا برایشان سخت است که ببینند با سرانگشت تدبیر گره‌های کور یکی پس از دیگری در حال باز شدن استبنابراین به ایجاد ابهام و نوعی سنگ‌اندازی و کم جلوه دادن توان دیپلماسی دست می‌زنند. توافقِ صورت‌گرفته در حد بیانیه است و نیازی به تصویب مجلس ندارد. ضمن اینکه احساس می‌کنم مجلس به آن حدی از بلوغ رسیده است که می‌تواند حتی همین بیانیه هم علی‌رغم میل بدخواهای رأی بیاورد.

وی با اشاره به برخی انتقادات از سوی برخی اعضای مجلس مبنی بر اینکه «در بیانیه و پذیرش اولیه برخی توافقات موقت، جایگاه مجلس در نظر گرفته نشده است»، گفت: برخی می‌گویند این بیانیه باید به تأیید مجلس ‌می‌رسید، در حالی که توافق صورت‌گرفته در حد بیانیه است و نیازی به تصویب مجلس ندارد. ضمن اینکه احساس می‌کنم مجلس به آن حدی از بلوغ رسیده است که می‌تواند حتی همین بیانیه هم علی‌رغم میل بدخواهای رأی بیاورد.

معاون تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهوری تأکید کرد: بر اساس توصیه‌های حکیمانه رهبری که امسال را سال «دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی» نامگذاری کرده‌اند و از آنجاکه اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان، خود را در برابر فرمایش‌های رهبری مطیع می‌دانند، اگر چنین چیزی به مجلس ارائه شود، رأی می‌آورد.

خباز اضافه کرد: عده‌ اندکی که تریبون دارند از موفقیت‌های دولت خشنود نیستند، مسائلی را مطرح می‌کنند که نظر قاطبه مردم ایران نیست. انسان‌ها در مقابل چیزهای جدید موضع می‌گیرند، ولی وقتی زمان سپری می‌شود نظرها تغییر می‌کند. ما چیزی جز قوانین بین‌المللی نمی‌پذیریم و می‌خواهیم در چارچوب قوانین به فعالیت‌های خود ادامه دهیم و فراتر از قواعد بین‌المللی هم عمل نمی‌کنیم. وی همچنین درباره تصویب توافقنامه هسته‌ای در مجلس خاطرنشان کرد: در صورت تصویب توافقنامه نهایی، دولت می‌تواند بر اساس اصل 77 قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس آن را به صورت لایحه به مجلس ارائه کند.