به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب : ۷۷۷۴۳

پرتابگر‌نوجوان ایران‌در رویای طلای‌المپیک

گروه ورزشی: فدراسیون جهانی دوومیدانی در گزارشی ستاره های مسابقه های قهرمانی نوجوانان آسیا رامعرفی کرد که پرتابگر طلایی ایران نیز جزو این نفرات است.
پرتابگر‌نوجوان ایران‌در رویای طلای‌المپیک
فدراسیون جهانی دوومیدانی در گزارشی اولین دوره مسابقه های قهرمانی نوجوانان آسیا را مورد بررسی قرار داد:
اولین دوره مسابقه های قهرمانی دوومیدانی نوجوانان آسیا به مدت چهارروز در کشور قطر برگزار شد. در روز اول این رقابت ها "دینگ شو" دوومیدانی کار پرش ارتفاع چین با پرشی معادل2 متر و 15 سانتی متر رکورد سال 2015 این ماده را در رده نوجوانان شکست. سطح رقابت پرش ارتفاع در مسابقه های قهرمانی آسیا فراتر از رده نوجوانان و این گروه سنی بود. "روشن دامیکا" از سریلانکا ، "حسین فلاح " از عراق ، "تجاسوین شانکر" از هند به همراه دینگ چهار دوومیدانی کار حاضر در فینال این ماده بودند که همه آن ها بالاتر از 2 مترو 12 سانتی متر پریدند که این نمایش بسیار خوبی برای آسیا بود.

تیم چین اولین مدال طلای خود را در روز اول مسابقه ها توسط " یو یوژن" در پرتاب نیزه دختران به دست آورد. او با این طلا توانست رکورد نوجوانان جهان را 50 سانتی متر جابه جا کند و با 61 مترو 97 سانتی متر رکورد این ماده را دراختیار بگیرد. قطر میزبان هم در روز نخست توانست در ماده 2 هزار متر پسران به مدال طلا برسد. "مهند خمیس سیف الدین" قطری با زمان 5:54:34 مدال طلا را برای کشور میزبان به دست آورد. پدر خمیس سیف الدین نیز یکی از دوومیدانی کاران مطرح قطری بود که سابقه حضور در بازی های المپیک و قهرمانی جهان را دارد.

گام بلند سینگ برای قهرمانی در 800 متر جهان
ستاره دومین روز رقابت ها نیز "بینت سینگ" هندی بود که در 800 متر پسران با زمان یک دقیقه و 52 ثانیه و 26 صدم ثانیه به مدال طلا رسید. این زمان بهترین رکورد 800 متر دنیا در سال 2015 است. "ولادیسلاو پولیونین " پرتابگر نیزه ازبکستان بهترین دوومیدانی کار روز سوم مسابقه ها بود. ولادیسلاو 17 ساله که در دبی زندگی می کند و تمرینات اختصاصی خود را نیز در این شهر انجام می دهد در این رقابت ها پرتابی معادل 79 مترو 11 سانتی متر داشت. او با این پرتاب رکورد خود را 18 متر ارتقا داد و با این رکورد شکنی عجیب مدال طلای این ماده را نیز به دست آورد.

ژن خانوادگی پرتاب نیزه
به مانند سیف الدین قطری، ولادیسلاو ازبکستانی نیز به صورت ژنتیکی استعداد خوبی در دوومیدانی و در پرتاب نیزه دارد. "دمتری" پدر ولادیسلاو در المپیک 1992 و مسابقات قهرمانی جهان در سال های1991 و 1993 حضور داشت. بهترین رکورد او 85.74 است. در 400 متر نیز "سلوا عید ناصر" بحرینی توانست رکورد قابل قبولی را در این رقابت ها برجای بگذارد و با زمان 53 ثانیه و 2 صدم ثانیه از خط پایان گذشت.

در آخرین روز سجاد زارع از ایران با پرتاب 53 متر و 6 سانتی متر قهرمان شد. با وجود اینکه رکورد شخصی او 57.86 است اما زارع توانست با پرتابی کمتر از رکوردش مدال این ماده را به دست بیاورد.

هموطن او احسان حدادی مدال نقره المپیک 2012 لندن و برنز مسابقات قهرمانی جهان در سال 2011 را در کارنامه دارد. زارع ،حدادی را به عنوان الگوی خود معرفی کرده است. زارع درباره مدال طلای خود گفت: این برای اولین بار است که به مسابقه های برون مرزی اعزام می شوم و من تنها با سه سال آموزش به این مدال رسیدم. می دانم که این توانایی را دارم درمسابقه های جهانی کلمبیا رکوردم را بهبود ببخشم و مدال طلای قهرمانی جهان را هم به دست بیاورم. آرزوی من این است که روزی مدال طلای المپیک را به دست بیاورم.

پرتابگر دیسک ایران درباره احسان حدادی نیز اظهارکرد: من تنها یک بار حدادی را دیده ام. او برای آموزش من آمده بود و به من اعلام کرد برای بهتر شدن کارم و تبدیل شدن به قهرمانی مانند او باید تکنیکم را افزایش و سریع تر کارهایم را انجام بدهم. در پایان مسابقه های قهرمانی دوومیدانی نوجوانان آسیا 16 کشور موفق شدند مدال طلا را به دست بیاورند.مدال آوران این امید را دارند که در مسابقه های جهانی 2015 کلمبیا حضور داشته باشند. در رده بندی کلی نیز 27 کشور مدال به دست آوردند که تیم چین با 16 طلا، 11 نقره و 5 برنز در جایگاه نخست قرار گرفت.
مرجع : ایسنا