به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۰۷ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب : ۹۵۵۱۶

بیماریهایی که زائران کربلا را تهدید می کند

گروه سلامت: زائرین باید به طور جد از خرید مواد غذایی از دست‌فروشان خودداری کنند و در صورت خرید میوه و سبزی حتما قبل از مصرف مراحل ضد عفونی و گندزدایی را انجام دهند.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه، اظهار کرد: دو گروه بیماری‌های عمده منتقله از طریق آب و غذای آلوده و عفونت‌های تنفسی در عراق وجود دارد که زائران باید مراقب آنها باشند. دو گروه بیماری‌های منتقله از طریق آب و غذای آلوده و نیز بیماری‌های تنفسی می‌توانند تهدید کننده سلامت زائرین کربلا در سفر به عراق باشند،به همین جهت توصیه‌ ما عمدتا در جهت پیشگیری از این دو گروه بیماری است که شاخص‌ترین آنها وبا و آنفلوآنزا است.
بیگلری در خصوص پیشگیری از بیماری‌های منتقله از طریق آب و غذای آلوده اظهار کرد: نکته مهم در جهت پیشگیری از بروز این بیماری‌ها اطمینان حاصل کردن از سلامت آب و غذای مصرفی است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه اظهار کرد: زائرین کربلا باید در طول سفر تا حد امکان از آب معدنی استفاه کرده و یا در غیر این صورت حتما آب را جوشانده و سپس مصرف کنند.هم‌چنین زائرین باید به طور جد از خرید مواد غذایی از دست‌فروشان خودداری کنند و در صورت خرید میوه و سبزی حتما قبل از مصرف مراحل ضد عفونی و گندزدایی را انجام دهند. افراد حتما باید قبل از مصرف هر ماده خوراکی دست‌های خود را با آب و صابون بشویند.در صورت عدم دسترسی به آب و صابون می‌توان به طور موقت از پدهای الکلی جهت تمیز کردن دست‌ها استفاده کرد و به محض دسترسی به آب باید دست‌ها را با آب و صابون شست.

وی در خصوص این دسته از بیماری‌ها هشدار داد، افراد به محض مشاهده علائم اسهال حاد آبکی حتما موضوع را به اطلاع مدیر یا پزشک کاروان برسانند و از مصرف خودسرانه دارو به طور جد خودداری کنند.
بیگلری در خصوص راهکاری مراقبتی پیشگیری از عفونت‌های تنفسی مانند آنفلوآنزا نیز سرفه و تب بالا را از جمله مهم‌ترین علایم این دسته از بیماری‌ها عنوان و تاکید کرد: زائرین باید به طور جد از روبوسی و دست دادن با افرادی که این علائم را دارند خودداری کنند.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه توصیه کرد: زائران هم‌چنین به هنگام حضور در تجمع‌های عمومی حتما از ماسک استفاده کنند. هم‌چنین در پایانه‌های مرزی نیز وزارت بهداشت اقدام به توزیع بروشورهای بهداشتی کرده و دستورالعمل‌های بهداشتی در این مراکز به زائرین داده می‌شود تا آنها بتوانند سفر سلامت و بی‌خطری را به کربلا داشته باشند.
مرجع : ایسنا