به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۴۱
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۱ ساعت ۰۰:۲۵
کد مطلب : ۲۹۹۱۸۳

هزینه یک نفتکش سوخت چقدر است؟

هزینه یک نفتکش سوخت چقدر است؟
✍صادق زیباکلام
سومین محموله سوخت ایران به حزب‌الله لبنان بسلامتی به بیروت رسید. نمیدانم چه تعداد از هموطنانمان می‌توانند حدس بزنند که هر کدام این نفتکش‌ها چقدر هزینه‌شان است؟  بگذارید نگاه نزدیکتری به ارزش یکی از این تانکرها بیاندازیم.
هر یک از این تانکرها در حدود ۱۵۰هزارتن سوخت حمل می‌کند.
یک نفتکش حاوی بنزین، حدود ۲۰۰میلیون لیتر بنزین حمل می‌کند. باتوجه به افزایش جهانی بهاء نفت به بشکه‌ای ۸۰ دلار، بهاء یک لیتر بنزین دربازار جهانی حدود یک دلاراست. در نتیجه ارزش یک تانکر ۱۵۰هزارتنی بنزین حداقل ۲۰۰میلیون دلار می‌شود. قیمت دلار ۲۸هزارتومان است که با جناب سیدحسن نصرالله، دلار را سر راست ۲۵هزارتومان حساب می‌کنیم. در نتیجه ۲۰۰میلیون دلار می‌شود درحدود ۵۰۰۰میلیارد تومان.
۵۰۰۰میلیارد تومان چقدر پول است؟
 من شما را نمیدانم، اما خودم وقتی اعداد و ارقام از حقوقم دردانشگاه (۱۱میلیون تومان درماه) خیلی بیشتر می‌شود، ابعاد آنرا چندان درک نمی‌کنم. تفاوت پنج هزار میلیارد تومان را با پنج هزار دلار یا درهم نمی‌فهمم. فقط می‌دانم که تومان از ریال بیشتر است و دلار از هر دو آنها.
تصفیه‌خانه "دهکده امید" با لوله‌کشی کامل بیش ازیکصد منزل و انتقال فاضلاب یک کیلومتر بیرون روستا و احداث تصفیه خانه با استفاده ازانرژی خورشیدی، درحدود دو میلیارد تومان هزینه‌اش شد. یعنی با ۵ هزارمیلیارد تومان می‌توانستیم برای ۲۵۰۰ روستا تصفیه‌خانه فاضلاب بسازیم. با همه مزایایی که برای محیط زیست و تامین آب می‌داشت.
می‌ماند فقط یک پرسش: آیا مردم ایران راضی به اهداء تانکرهای سوخت ۵هزار میلیارد تومانی به حزب‌الله لبنان هستند؟
برچسب ها: صادق زیباکلام
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۴۰۰/۰۷/۲۱ ۰۷:۴۵
واسه حکومت نظر مردم پشیزی ارزش نداره (377840)
محمد براتی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۷/۲۱ ۰۹:۱۰
مگر صدور اجازه هر گونه کمک خارجی نباید توسط نمایندگان مردم صادر گردد پس این تصمیمات کجا و توسط چه کسانی گرفته می شود معلمان و کارگران برای نزدیک شدن حقوقشان به خط فقرهر روز در کف خیابانها هستند پول یکی از این کشتیها میتواند کل مشکلات معلمان و کارگران مظلوم را حل نماید. (377841)
د
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۷/۲۱ ۰۹:۱۴
استاد عزیز برای این چندر غاز خون خودت را کثیف نکن برادری به برادری کمک کرده تو چرا ناراحتی (377842)
۱۴۰۰/۰۷/۲۱ ۱۰:۰۴
پرسش اشتباه بود باید سوئال میشد آیا سرنوشت پرداخت پول سوخت همانند صادرات برق به عراق میگردد؟ (377843)
رزمنده 8 سال دفاع مقدس
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۷/۲۱ ۱۰:۱۹
بمثابه این است که فرزندان یک خانواده از زباله گردی و کوله بری و حتی خود فروشی و .... امرار معاش میکنند ولی پدر خانواده پولش را به همسایه ها بخشش میکند .از طرفی انتظار دارند آمریکا زودتر دارایی های ما را آزاد کنند تا بهتر بتوانند بخشش کنند بخدا آمریکا و غیره اگر باور داشته باشند پولها مختص ملت ایران است نه سهم لبنان و عراق و سوریه و .... در آزاد سازی آن درنگ نمیکنند . (377844)
آقا رضا
Romania
۱۴۰۰/۰۷/۲۱ ۱۲:۴۵
جناب استاد ؛قیمت مواد سوختی توسط بخش خصوصی لبنان پرداخت شده است.هم در خبرها آمد و هم لبنانی ها گفتند. (377848)
۱۴۰۰/۰۷/۲۱ ۱۳:۰۱
من به عنوان یه ایرانی راضی نیستم چون خودم درآمد خیلی خیلی کمتر از خط فقر دارم (377849)
کامران
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۷/۲۱ ۱۶:۴۰
مخاطبان پرسش آقای زیباکلام به چند دسته تقسیم میشوند: از گروه لیبرال مسلکان عده ای میگویند به من چه؟ عده ای میگویند به تو چه؟ عده ای هم جواب کاملتری می دهند: به من چه؟ به توچه؟ گروه انقلابیون هم چنان قاطعیتی دارند که نگو و نپرس. (377858)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۷/۲۱ ۱۷:۳۶
مشخصا هیچ فرد مردم دوست و میهن پرستی، راضی به این تاراج و غارت سرمایه های کشور نیست. جالب تر اینکه ما دایه مظلومین جهان هستیم فقط مشکل ندیدن مظلومین کشور خودمون هست. یا اشکال از چشمهای ماست یا اشکال قیافه مظلومین داخلی هست که حساب نمیشن (377861)
۱۴۰۰/۰۷/۲۱ ۲۳:۰۱
خیرراضی نیستیم (377868)
رئیس زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۷/۲۲ ۰۸:۲۴
درود خدا بر صادق زیبا کلام...
بدرستی فرمودید.. (377874)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها