به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۸:۴۷
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۱۹ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۲۷۴۹۷

روزنامه اصولگرا: اين‌همه احضار وزرا چرا؟

روزنامه اصولگرا: اين‌همه احضار وزرا چرا؟
گروه سياسي-رسانه‌ها: محمدسعيد احديان در سرمقاله امروز روزنامه اصولگراي خراسان نوشت: هنوز از شروع به کار دولت يازدهم ۱۵۷ روز بيشتر نگذشته است که مجلس به ۳ وزير کابينه دکتر روحاني کارت زرد داده است آن هم به دولتي که از نظر تعامل با مجلس در همين مدت کوتاه، داراي کارنامه مثبتي است و از اين نظر فرسنگ ها با دولت قبل فاصله دارد.

از ابتداي شروع به کار دولت جديد براساس گزارش معاون نظارت مجلس تا ۷آذر ۹۲، نمايندگان جمعا ۱۴۲۹ مرتبه به دولت تذکر داده اند و در همين مدت ۲۷۷ سوال نيز از وزرا پرسيده اند. تعداد سوالات نمايندگان از اعضاي کابينه به گونه اي بود که به عنوان مثال در هفته جاري حدود دو سوم کابينه بايد براي پاسخ به نمايندگان به مجلس مي رفتند.

گرچه درباره ماهيت سوالات و حداقل همين سوالي که وزيرارشاد بابت آن کارت زرد گرفت نقدهاي مهمي به مجلس وارد مي دانم اما موضوع اين نوشته برنوع و شيوه تعاملي است که مجلس بايد با دولت در پيش گيرد. رهبرانقلاب بارها و بارها برسخت بودن مسئوليت اجرايي تاکيد کرده اند و مخصوصا به مجلس تذکر داده اند که نمايندگان متناسب با سختي کار از حقوق خود در سياستگذاري و نظارت بر عملکرد دولت استفاده کنند بديهي است که اين توصيه مبتني بر منطق و درک واقعي از شرايط مديريت اجرايي، هميشگي بوده و ناظر به مجلس يا دولت خاصي نبوده است اما به نظر مي رسد فرآيندي که اين روزها در مجلس شکل گرفته است نادرست و به دور از اين توصيه است.

اينکه نمايندگان مجلس به محض شنيدن يک اظهارنظر يا ديدن به زعم خود يک خطا يا مطلع شدن از يک تصميم شروع به طرح سوال کنند و وزرا را مجبور کنند براي مباحث بعضا کم اهميت، يک پايشان در مجلس باشد اولا باعث مي شود وزيري که وظايف بس سنگيني دارد وقتش را صرف موضوعاتي با درجه دوم اهميت کند و فرصت خدمت را از دست بدهد ثانيا باعث مي شود کابينه احساس کند براي خدمت گزاري به مردم مورد حمايت مجلس نيست و ثالثا در صورت ادامه دار بودن اين مسئله مردم به اين جمع بندي برسند که مجلس به جاي کمک به دولت درحال سنگ اندازي جلوي پاي دولت است موضوعي که توضيحات روزگذشته آقاي لاريجاني در مجلس نشان داد مورد توجه ايشان نيز قرار گرفته است.

روشن است که منظور از نکات ذکر شده سهل انگاري در نظارت توسط نمايندگان نيست بلکه بحث برسر اهميت موضوعات و شيوه عمل است. به عنوان يک نمونه موفق نامه سرگشاده 12 نماينده به سران قوا درباره موضوع بابک زنجاني که منجر به دستور رئيس جمهور و اقدام رسمي قوه قضاييه درباره بابک زنجاني شد. يا به عنوان نمونه اي ديگر نامه سرگشاده آقاي دکتر توکلي (فارغ از داوري درباره محتواي موضوع) نشان داد که يک نماينده حتي بدون نياز به سازوکارهاي آيين نامه اي چگونه مي تواند با نظارتي تاثيرگذار مطابق منافع مردم به دولت کمک کند چرا که اولا موضوعي که مورد توجه قرار داده است از اهميت بالايي برخوردار بوده است ثانيا پيش از علني کردن موضوع با پيگيري و نامه نگاري با مسئولان ذي ربط و حتي رئيس جمهور و گرفتن پاسخ هاي لازم تمام راه هاي ممکن را مورد توجه قرار داده است و در نهايت آن هنگام که به اين جمع بندي رسيده است که از اين راه ها به نتيجه اي نمي رسد آن را علني کرده است.

اگر ديگر نمايندگان مجلس نيز از فرصت نظارتي خود فقط در موضوعات مهم و اساسي آن هم با درک شرايط سخت کاراجرايي استفاده کنند نه تنها مجلس متهم به کارشکني در کاردولت نمي شود بلکه هم مردم و هم دولت که بارها اعلام کرده است از نقد استقبال مي کند، اين نوع نظارت را کمک به دولت و نظام و در جهت منافع مردم خواهند دانست. موضوع به قدري اهميت دارد که اگر مجلس نتوانست اين شيوه را در نمايندگان تبديل به هنجاري فراگير کند بايد آيين نامه داخلي مجلس را در جهت کم کردن تاثيرگذاري چند نماينده بر روند کلي مجلس، يک بار ديگر اصلاح کند.

شاهين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۹ ۱۲:۵۶
با رويه فعلي مجلس و احضار هاي بي مورد اين قضيه در آينده لوس خواهد شد ودر نظر مرم كار شكني در كار دولت تلقي ميشود به نحوي كه اگر بعدا مجلس واقعا در مورد مهمي كه واقعا به نفع مردم باشد وزيري را احضار كند مردم خواهند گفت چقدر مجلس در كار دولت شنگ اندازي ميكند واين ذهنيت مردم پسند خواهد شد چون در گذشته چنين سابقه اي از مجلس در اذهان بوده است. (197187)
۱۳۹۲/۱۰/۱۹ ۱۳:۲۹
باید این دولت مثل دولت های نهم و دهم بگوید در راس امور نیستید تا کارت زرد نگیرد ! دستمزد احترام وتعامل با مجلس احضار و کارت زرد است ! چون دولت خودی نیست !!!!!!!!!!! (197220)
ممممممممممممممممممممممم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۹ ۱۸:۱۴
تقصیر روحانیه که کارت هدیه رو سر وقت نمیده (197381)
یاهو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۹ ۱۳:۵۸
مردم خوب میدانند اینها یا برای باجگیری سیاسی است یا منحرف کردن دولت از کارهای اصلیش . خیلی از این نماینده های تندرو که هنوز نمیدونن ان پی تی هست یا ام پی تری !!! پاشون گیره تو ماجراهای مرتضوی و تامین اجتماعی و زمین خواری مشهد و اینجور چیزا !
مردم مشهد باید بهوش باشند که دفعه ی بعد هر کسی رو انتخاب کنند غیر از این طیف حتی شده یه کار گر بیسواد رو ! البته سواد اینها رو هم دیدیم تو اعراب گذاری روی جملات!! (197241)
یاهووو
United States
۱۳۹۲/۱۰/۱۹ ۱۶:۳۴
احسنت.نکته خوبیه.مجلس بعدی باید از پایداری پاکسازی بشه.از حالا باید آمادگی واتحادمونوحفظ کنیم.عمرافراطیگری دگه تمومه. (197337)
۱۳۹۲/۱۰/۱۹ ۱۷:۱۸
خوب یه طوری باید کارتهای خالی شده هدیه رو مصرف کنن، اخه حیفه اسراف میشه اگه کارتهای خالی شده رو دور بندازن، صرفه جویی کم مصرف کردن نیست مصرف نکردن است این بنده خداها با مصرف از کارت هدیه که از خودشان اصلا مصرف نداشته اند و این بهترین صرفه جوییست (197364)
۱۳۹۲/۱۰/۱۹ ۲۳:۵۶
با هر معيار و خط كشي بسنجيم روزنامه خراسان اصلا اصولگرا نيست در زمان رياست جمهوري خاتمي اين روزنامه يكي از حاميان وي بود و در زمان رياست جمهوري احمدي نژاد از منتقدان هميشگي اش براي همين اين روزنامه در استان خراسان جزو محبوبترين و پرفروشترين روزنامه هاست برخلاف روزنامه قدس ديگر همشهري خراسان. (197581)