به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۰۹:۱۶
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۸ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۴۵۶۲۸

اکنون یکسال از آن روز تاریخی گذشته است

اکنون یکسال از آن روز تاریخی گذشته است
محمدآزاد جلالی زاده

1- شاید هنگامی که " روحانی " رو به " قالیباف " دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری ، وی را سردار و به نوعی غیرمستقیم دارای اندیشه و برنامه ی امنیتی و نظامی برای اداره ی کشور خواند و خود را متصف به " حقوق دانی " کرد، مشاورانش که کمی آن سوتر نظاره گر مناظره بودند، بعد از مناظره، خود چنان به ذکاوت و نکته دانی و موقع شناسی دکتر حسن روحانی آفرین گفتند، که دکتر حقوقدان اعتدال گرا در همان لحظه دانست که مهره هایی که او بر صفحه ی شطرنج انتخابات چیده است، کار را تقریبا به پایان برده اند و آنگاه که خبر رسید که دکتر عارف " سرباز " شرکت در انتخابات را به وزیر تبدل نموده و با پا در میانی سید خندان، وزیرش را دو دستی تقدیم تیم اعتدالیون نموده است، دیگر حتی بدبین ترین تحلیل گران به کیش همزمان اعتدالیون و اصلاح طلبان بر علیه طرف مقابل و مات تندرویان ایمان آوردند، اما هنوز اندک زمانی لازم بود که این نظریه شکل عملیاتی به خود گیرد.

2-اصلاح طلبان و باورمندان به تغییر در چند روز مانده به جمعه ی سرنوشت ساز، چنان به سوی ستادهای روحانی شتافتند و چنان از روحانی و برنامه هایش دفاع نمودند که بسیاری این پیوند شیرین و لذت بخش را به مثابه گذار از دکترین " سیاست به مثابه دیانت و متافیزیک " و " سیاست به مثابه پوپولیسم "، به دکترین " سیاست به مثابه امر واقع و زمینی و گذار از مشکلات فیزیکی " دانستند و بر آن باور شدند که زمان رجوع محدد به عقلانیت و آرامش و برنامه و اصلاحات همراه با اعتدال فرا رسیده است.

3-به همراه تعدادی از دوستان، ساعت 7 عصر جمعه 24 خرداد و در یکی از مناطق حاشیه نشین سنندج -- که خیلی ها عنوان می کردند، پایگاه احمدی نژاد و دار و دسته اش است –وارد صف رای دادن شدم، از هر کسی که می پرسیدم، پیر و جوان و نوجوان و میانسال که به چه کسی رای می دهند، عده ی صراحتاً و بعضی با نوعی محافظه کاری خاص ایرانیان عنوان می کردند رای آنها " روحانی " است و دلیلش را که می پرسیدم، هر کسی از ظن خود یار اعتدال شده بود.

4-ساعت یک دقیقه ی بامداد و شروع اولین لحظات روز شنبه 25 خرداد 92، بعدها در کتب تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران به سان زمان مهمی ثبت خواهد شد، زمانی که گزارش ها از سراسر کشور دیگر بر همگان عارض کرد، کار تمام است و اصلاح طلبان و اعتدالیون دست در دست همدیگر، گوی سبقت را از طرفداران و کاندیدای باورمند به معجزه ی هزاره ی سوم و برنامه هایش ربوده اند و دیگر زمان دروغگویی و افتخار به دروغگویی به سر آمده است، زمان " نان پنیر خوردن " ! بر روی صحنه و اختلاس های باورنکردنی – که رقم صفرهایشان به زحمت خوانده می شود -- در پشت صحنه به سر آمده است، دوران " بگم، بگم " های ناروا، سرک کشیدن به حوزه های شخصی مردمان، دست اندازی در ثروت مردم، پخش سیب زمینی های گندیده به مثابه گسترش عدالت ! و خیلی چیزهای بد دیگر گذشته است.

5-اکنون یکسال از آن لحظه ی تاریخی گذشته است، لحظه ای که همگان فهمیدند " سونامی احمدی نژاد " کنترل و مهار شده و دیگر وی به مهره ای سوخته برای نظام تبدیل شده است، لحظه ای که بسیاری به سیاست ورزی هاشمی، تدبیر خاتمی، ایثارگری عارف و بازی ماهرانه ی روحانی و علاوه بر تمامی این ها به حضور گسترده ی مردمان خسته از 8 سال گذشته آفرین ها گفتند و صف های دیدار مردمی در جلو مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت به مناسبت آغازی دوران جدید را همگان دیدند.

6- گمان می کنم زمانی که گزارش های دولت قبلی برای روحانی برده و خوانده می شد در دل " ای کاش " ها می کرد که برای انتخابات و بازساری این همه ویرانی دوران احمدی نژادیسم، پا پیش نگذاشته بود و در همان مرکز سابق به رتق و فتق امور پژوهشی و تحلیلی و تئوریک مشغول... اما به هر حال چرخش روزگار این مسئولیت بسیار سنگین را بدو سپرده بود و بایستی مشغول انجام امور می شد، شاید خود او هم می دانست که دادن وعده ی صد روزه برای باز کردن بعضی گره ها از کار فروبسته ی مملکت، ناممکن می نمایاند، اما بایستی امید را به مردمان این دیار باز می گرداند و آنها را نوید دوران تازه ای می داد و اندکی خستگی ها را می زدود.

7-دولت امیدورزان و تدبیرگران در یکسال گذشته فرازها و فرودهای بسیاری داشته و تصمیمات درست و نادرست بسیاری روانه ی خروجی های تصمیم گیری شده است و بسیاری به واکنش – از طیف های مختلف – وا داشته است، اما بر آن باورم که دولت روحانی تاکنون به نسبت خوب پیش آمده است و بسیاری از مسایل من جمله تورم و لجام گسیختگی قیمت ها و ناشایسته سالاری ها و رانت بازی ها و... را تا حدودی کنترل کرده است، بنابراین حمایت از دولت ضروری به نظر می آید، حمایتی دلسوزانه همراه با نقدی مشفقانه، تا دولت از این " پساسونامی " سربلند بیرون آید. بر آن باورم که دولت روحانی در 4 سال دور بعدی ریاست جمهوری نیز بایستی بر سر کار باشد تا آنگاه نوبت به اصلاحگری اصلاح گران رسد.

داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۸ ۱۱:۴۰
روی سخنم با کسانی است که کمک به سوریه را منع میکردند و میگفتند ثروت ایرا به سوریه سرازیر است آیا الان هم این حرفها را میگویند وقتی جهره داعش روشن شده است ؟اگر داعش در سوریه به قدرت میرسید بعد چه میشد نوبت ایران بود یا عراق؟ (236220)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۸ ۱۲:۴۲
چه ربطی داشت نظرتون به این مقاله (236245)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۸ ۱۳:۵۸
رفتارها و عملکردهاي غلط اندر غلط مسئولين دولت سوريه باعث بوجود آمدن داعش شد و باز هم رفتارها و عملکرد غلط اندر غلط مسئولين دولت عراق، باعث فعاليت داعش در اين کشور شده است. اگر مسئولين دولت ما عملکرد صحيحي داشته باشند، داعش که سهل است و ريز، بزرگترين شان هم نميتواند نگاهي چپ به مملکت ما بيندازد، لذاست که تفکر شما، مبني بر نوبت ايران يا عراق بودن، اساسا" توهمي بيش نيست! (236284)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۸ ۱۷:۲۲
زيبا و منطقي بود (236422)