به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۰۸ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۱۲۴۴۰۸

رکن الدین خسروی به خانه ابدی بدرقه شد

گروه فرهنگی: مراسم تشییع پیکر رکن الدین خسروی کارگردان مطرح و باسابقه تئاتر ایران امروز صبح ٨ بهمن‌ماه با حضور چهره‌های هنری در تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش مهر، مراسم تشییع پیکر رکن الدین خسروی کارگردان مطرح تئاتر ایران صبح امروز جمعه ٨ بهمن ماه با حضور چهره های هنری و همچنین معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت، برگزار شد.به دلیل بارش باران این مراسم در لابی تالار وحدت برگزار شد.فرخ نعمتی، اکبر زنجانپور، صدیق تعریف، بهروز بقایی، محمدرضا خاکی، بهزاد فراهانی، حسن پورشیرازی، هوشنگ گلمکانی، شبنم مقدمی، الهام پاوه نژاد، دکتر علی رفیعی، مهدی شفیعی، گوهر خیراندیش، مهرانه مهین ترابی، مسعود دلخواه، اصغر دشتی، حمید پورآذری، کوروش نریمانی، جلیل فرجاد، بهرام ابراهیمی، خسرو احمدی، آزیتا حاجیان، کاظم بلوچی، عطاء الله کوپال، علی پویان و تعدادی دیگر از هنرمندان در این مراسم حضور داشتند. حضور چهره‌های هنری از نسل‌های مختلف از ویژگی‌های این مراسم بود.اجرای این مراسم نیز بر عهده الهام پاوه نژاد بود.

پاوه نژاد در ابتدای مراسم یادداشتی از سیمین خسروی همسر زنده یاد خسروی را قرائت کرد. پس از آن یادداشتی از جمال میرصادقی از دوستان قدیمی زنده یاد خسروی نیز توسط پاوه نژاد خوانده شد. در ادامه ایرج راد به همه کسانی که عاشق تئاتر هستند و برای تئاتر فداکاری می کنند، درگذشت رکن الدین خسروی را تسلیت گفت.وی اظهار کرد: استاد خسروی شخصیتی بود که عشق به تئاتر و فداکاری برای آن را به شاگردان خود آموخت و نشان داد. حائز اهمیت است که کسی ۲۰ سال از کشور خود دور مانده باشد و وقتی بر می گردد همه مشتاقانه به دور او جمع شوند. در این ۲۰ سال همه او را به یاد داشته و دوست داشتند.

راد یادآور شد: استاد خسروی شاگردانی را پرورش داد که همه از هنرمندان این مملکت هستند. آن ها از استاد آموختند و استاد خسروی به همین واسطه در هنر و تئاتر این مملکت همیشه زنده است. او با آرامش و سکوت کار ارزشمندی را در این مملکت بنا نهاد که همانا آموزش شاگردان متعدد بود. کسی که برای تئاتر انگیزه نداشت در نزد استاد خسروی جایی نداشت. تئاتر برای او مقدس بود. آنچه استاد خسروی روی صحنه می آورد برای همه ما مانند یک دانشگاه بود.وی افزود: پیکر عزیزی را در مقابل خود داریم که زحمات فراوانی برای آموزش و هنر این مملکت متحمل شد.

در ادامه مراسم شعری از بهروز بقایی قرائت شد و پس از آن علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد با بیان اینکه چقدر خوب است انسان این سعادت را داشته باشد که دوستان اینگونه به دور او جمع شوند، یادآور شد: وقتی  خبر درگذشت استاد خسروی رسید، آشفته حالی را در بین اهالی تئاتر دیدم. خاطراتی که همه از او دارند به عنوان مردی تأثیرگذار و صاحب جایگاه در تئاتر است و شاگردان بسیاری را پرورش داد. باید به استاد رکن الدین خسروی تبریک گفت.وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: اسباب تأسف است که بزرگان مان را اینگونه از دست می دهیم.در بخش دیگری از مراسم تشییع پیکر زنده یاد رکن الدین خسروی، فاضل جمشیدی و صدیق تعریف چند بیتی را در قالب آواز، خواندند.

همچنین پاوه نژاد به نمایندگی از بچه های مرکز آموزش هنر فرهنگسرای نیاوران در سال ۶۹ که از آخرین شاگردان زنده یاد خسروی در این مرکز بودند، یادداشتی را قرائت کرد.سپس اکبر زنجانپور با بیان اینکه رکن الدین خسروی یک تئاتری بود، اظهار کرد: هنرمند تئاتر حرفه ای را انتخاب کرده که با جمع سر و کار دارد و با جمع صحبت می کند. جمع باید باشد که خسروی ها حرف بزنند و اگر جمع نباشد، خسروی ها به تنهایی خود می روند. خسروی به تنهایی خود رفت زیرا در غربت جمع همزبان و هم حرفه خود را نداشت.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به حضورش در نمایشی به کارگردانی زنده یاد رکن الدین خسروی، گفت: در آن نمایش من به همراه بهروز بقایی بازی می کردیم. در آن نمایش من ۲۳ نقش را بازی می کردم که همه آن ها آفریقایی بودند. با وجود اینکه شناختی نسبت به مردم آفریقا نداشتم اما خسروی به شکلی با من کار کرد که همه نقش ها در من حلول کردند.قرائت یادداشتی از فرزانه نشاط خواه، پخش صدای زنده یاد رکن الدین خسروی و اجرای گروه کُری متشکل از هنرمندان خانه تئاتر همچون ایرج راد، بهزاد فراهانی، علی بی غم، شکرخدا گودرزی و محسن بهرامی از دیگر بخش های مراسم تشییع پیکر زنده یاد خسروی بود.

در پایان این مراسم نیز به صورت نمادین برای آخرین رورانس زنده یاد رکن الدین خسروی بر صحنه تئاتر، حاضران در لابی تالار وحدت به تشویق این کارگردان تأثیرگذار عرصه تئاتر پرداختند و پس از آن با حضور حجت الاسلام دعایی، نماز بر پیکر زنده یاد خسروی اقامه شد.طبق اعلام الهام پاوه نژاد، مراسم ختم زنده یاد رکن الدین خسروی روز یکشنبه ۱۰ بهمن ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳۰ در مسجد نور واقع در میدان فاطمی برگزار می شود.