به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۴:۲۷
 
۹۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ساعت ۰۸:۱۷
کد مطلب : ۱۲۵۶۹۳
سکوت هم سرشار از ناگفته‌هاست

مدتي خود را «ممنوع النظر» كنيد

مدتي خود را «ممنوع النظر» كنيد
گروه سياسي: در پي بيانات رهبر انقلاب نسبت به ایده مطرح شده از سوی رییس‌جمهور اسبق جمهوری اسلامی، كه البته آن را می‌توان از زوایای مختلفی بررسی کرد اما روز گذشته اغلب ائمه جمع با تعابير تند و بعضا توهين‌آميز نسبت به خاتمي پيشنهاد او را مورد تمسخر و تحقير قرار دادند تا جاييكه امام جمعه مشهد او را «عمله فتنه» قلمداد كرد و عده‌اي ديگر از ائمه جمعه از تعابيري همچون «خود فروخته»، «مزدور استكبار»، «فتنه گر» و ... براي حمله به خاتمي استفاده كردند.

در خصوص اين بخش از بيانات رهبر انقلاب در سخنرانی اخيرشان كه: «آشتی ملی بی معناست زیرا ملت با هم دچار اختلاف و قهر نیستند در نتیجه اساسا مطرح کردن این چنین ایده‌ای غلط است» باید با سیدمحمد خاتمی و دیگر اصلاح طلبانی که به نیت خیر در این روزها مشغول تلاش تئوری و عملی برای نهادینه کردن این ایده بوده‌اند؛ سخني صريح داشت.

فعالان سياسي و رسانه اي اصلاح‌طلب و بیش و پیش از همه آن‌ها آقای خاتمی بهتر است توجه کنند که در زمانی که رهبری به عنوان فردی که مسئولیت کلان نظام اسلامی را بر عهده دارند و قاعدتا نسبت به موضوعات مختلف مطرح شده در جامعه نیز اشراف دارند ایده آشتی ملی را فاقد معنا می‌دانند و معتقدند که در جامعه امروز ایران دلیلی برای مطرح کردن آن نیست، تداوم و اصرارورزي روي این تلاش‌ها و حتي تغيير عناوين آن از «آشتي ملي» به «گفتگوي ملي» و مشابه آن بی ثمر است.

به همين دليل، شايد بهترين راه حل در كوتاه مدت، براي سیدمحمد خاتمی و دیگر كساني که معتقد به راهگشا بودن آشتی ملی هستند اين است كه افزون بر ممنوعیت‌های متنوع و عجیب و غریبی که برایشان وجود دارد، مدتی خودشان خود را «ممنوع‌النظر» هم کنند. زيرا هنگامی که هر ایده مطرح شده از سوی ايشان و جریان سياسي‌شان (اصلاح‌طلبان) با مخالفت روبرو می‌شود (كه يكي از تبعات آن هم ميدان يافتن برخي چهره‌هاي تندرو و استفاده از تعابير توهين‌آميز است) به نظر می‌رسد چندان منطقی نباشد که هر روز تلاشی نو و ایده‌ای جدید را برای حل مشکلات جامعه بر روی میز گذاشت.

قاعدتا هر گاه نیازی به مشورت با این جریان سیاسی– فکری که دو انتخابات اخیر جایگاهش در جامعه را نیز به خوبی عیان کرده است ایجاد شود، نظام اگر خود تشخيص بدهد به آن‌ها رجوع خواهد کرد، براي مثال آقاي روحاني در سال 92 كه نياز به حمايت خاتمي در ايام تبليغات داشت مدام در سخنراني‌هايش با عنوان محترمانه «حضرت حجت الاسلام و المسلمين» نام سيدمحمد خاتمي را تكرار مي‌ كرد اما پس از انتخابات، حتي از ذكر نام خالي او هم خودداري كرد و از عنوان رييس دولت اصلاحات استفاده كرد!

در این که قلب خاتمی و امثال او برای دفاع از نظام و انقلاب و رهبری می‌تپد هیچ کس در پیش وجدان خودش شکی ندارد اما شاید گاهی با سکوت بتوان هم شانیت خود را حفظ کرد و هم از انقلاب و نظام برآمده از آن دفاع کرد. همان کاری که مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مقاطعی از زندگی‌اش انجام داد. ضمن اينكه به هرحال، يك جريان سياسي بايد براي خود خطوط قرمزي هم تعريف كند تا به راحتي، بدنه اجتماعي خود را از دست ندهد.

در همين ماجراي اخير، بسياري از دوستداران خاتمي از او انتقاد مي‌كنند كه چرا بي‌دليل خود را سيبل و هدف قرار مي‌دهد و در حاليكه بارها اين مسير را پيموده و به بن بست برخورد كرده چه اصراري بر «تكرار» آن دارد؟ هرچند برخي دوستدارانش هم در پاسخ و دفاع از «تكرار مكررات»! او مي‌گويند، او براي ثبت در تاريخ بايد همواره بر مواضعش پافشاري كند اما به نظر مي‌رسد همانطوريكه از قديم گفته‌اند كه در بسياري مواقع «سکوت سرشار از ناگفته‌هاست» مصداق و توجيه بيشتري از «تكرار» مواضع دارد.

پس خطاب به ايشان و ديگر همفكرانشان بايد دوستانه و مشفقانه پيشنهاد كنيم شما كه رسما ممنوع‌البيان و ممنوع التصوير هستيد، در چنين فضايي بياييد خود را براي مدتي «ممنوع‌النظر» کرده و سکوت پيشه کنید، این برای شما بهتر است تا حداقل، طرفدارانتان بابت اين همه توهين و تحقيري كه نمونه‌هاي آن را همين ديروز عليه شما در تريبون‌هاي رسمي شاهد بودند، بيش از اين فشار روحي و رواني را تحمل نكنند؛ ضمن اينكه تاريخ هم، مواضع شما را براي هميشه ثبت كرده و براي آيندگان بايگاني كرده، و اصرار بر تكرارگويي نه تنها سودبخش نيست بلكه به وجاهت شما لطمه سنگيني وارد خواهد آورد.

حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۰۸:۲۷
كاملا تحليل صحيحي است. آقاي خاتمي و دوستانش نبايد شان و منزلت خودشان را اين همه پايين بياورند، همين حالا هم بخش بالايي از هوادارانش را به خاطر حمايت از روحاني و تيم ضعيفش از دست داده اند. (348571)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۱۲:۳۷
دلم بحال مظلومیت سیداصلاحات میسوزه مرحوم هاشمی رفت و این سیدتنهاتر شد کاش بزرگان اصولگرا کمی وجدان وانصاف بخرج دهند و بدانند توهین به مسلمان از تریبون نماز جمعه اخلاقی نیست مگر اینکه سیدمحمد را مسلمان ندانند!! (348605)
توسیوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۱۶:۴۵
سید خندان محبوب همچنان دوستت دارم (348629)
پردیس
Romania
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۱۸:۲۲
شان و احترام آقای خاتمی از قضا با این بیانات بالاتر میرود چون دلسوزی و اعتقاد خود به صلح و برادری در کشور را آشکارتر می کند ، بگذار مخالفان ایشان هم بیشتر هنر خود را به مردم نمایان کنند ، تاریخ خواهد نوشت چه کسانی بر آشتی ملی تاکید کردند و چه کسانی از کلماتی مثل بزغاله و عمله و ..... در ادبیات و رفتار خود استفاده کردند، آقای خاتمی وظیفه دینی و ملی خود را انجام داد، بگذار دیگران ممنوع النظر کنند او را ولی خودش نباید حرف حق و حرف خدا را سانسور کند (348636)
ف
Germany
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۲۱:۴۵
حبيب جان
اصلاً معلوم نيست اون وري هستي (348643)
112
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۱ ۰۸:۴۰
تحلیل نویسنده درست نیست عده ایی همین را میخواهند حذف طرف مقابل- حال که عده ایی به هر شیوه ای متوصل شدند و نتوانستند سید اصلاحات را از نظرها بیندازند خود حذفی به انها کمک میکند اصلا انها بدنبال همین هستند - اتفاقا نظر ایشان برای ملت وهم برای عده مورد نظ بسیار هم اهمیت دارد دلیل انهم پرداختن به پیشنهاد ایشان تا این سطح میباشد (348662)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۰۸:۳۹
اصلا منطقی نیست که ما خودمون روممنوع ال.... هر چیزی کنیم . هر چه عرصه برای جولان جریان اقتدارگرا باز ترباشد بیشتر جلو می رود . البته با این موضع گیری ها با نوسنده این مطلب موافقم که دیگر طرح این معنا با هر عنوانی کاری اشتباه است اما لازم بود تا در تاریخ ایران و انقلاب این پیام آشتی ثبت شود تا نهایتا آیندگان بهتر قضاوت کنند . (348572)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۱۰:۲۹
با سلام خدمت همه دوستان و هم وطنان
تحلیل به جا و شایسته
ولی عزیزان; ما اگر آرمان های والایی که به حفظ و اعتلای میهنمان که به تعبیر سید والامقام و حجت دینداری مان، عالم اندیشمند و روشنفکر اسلامی " جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمد خاتمی(حفظه الله) " در خلاصه سه کلمه ; استقلال، آزادی و پیشرفت و رشد و بالندگی و توسعه و آبادانی نظام جمهوری اسلامی ایران است باید تن به هر خطری برای حفظ وجدان و شرف و عزت و سربلندی کشور داد و نهراسید. (348591)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۰۹:۰۳
اين سيد بزرگوار و خندان، اتفاقا" هوشمندانه عمل کرده است. (348573)
ايراندوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۰۹:۰۴
كاملا درسته اين تحليل. صلاح مملكت خويش خسروان دانند!!!!! آخرش را خواهيم ديد... (348574)
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۰۹:۲۳
خاتمی نهایت دلسوزی و خیر خواهی را برای نظام و مردم انجام داد دیگر اتمام حجت اتفاق افتاد و عواقب تصمیمات برای کشور پای مسولین است. (348577)
دارا
Germany
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۰۹:۲۸
من کشته ی اون علامتهای تعجبتم .
دنیایی حرف داره به خدا . (348580)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۰۹:۰۹
اتفاقا هر چه نظرات آقای خاتمی بیشتر مطح شود و استدلالات مخالفین ایشان نیز طرح گردد مردم قضاوت بهتری از مخالفین و سطح تحلیل آنها خواهند داشت.نمونه ای از ادب به کار رفته در جملات آقایان را دیروز شاهد بودیم. (348575)
تقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۰۹:۲۱
مردم باهم قهر نیستند مردم با هر سلیقه ای در کنار هم هستند چه طرفداران اصلاحات و چه اصولکرا ولی بزرگان اصولگرا با بزرگان اصلاحات با هم قهر هستند
مردم خواستار آشتی اینها هستند چون به نظر بنده در سال 88 هر دو جریان مقصر
هستند چون اصولکرایان از امکانات بیشتری برخودارند توی سر اصلاحات می زند وطرفداران اصلاحات رهبران خود را مظلوم میدانند چون امکانات دفاع ندارند و مردم هم همیشه از مظلوم دفاع می کنند به تبلیغات نیست (348576)
بصیرت
Romania
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۰۹:۲۵
توهین میشود ولی تحقیر راقبول ندارم افرادی که منطق وادب ندارند توهین میکنند به نظرمن با این توهین ها احترام و محبوبیت ایشان بیشتر میشود گفتن آشتی که جوابش فحش وناسزاست واقعا ایشان مظلومن (348579)
امين
Italy
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۰۹:۳۱
اينم تحليلي بود اما يادمون نره سيدمحمدخاتمي هشت سال رييس جمهور بوده چند سال وزير بوده و پست حساس داشته و اهل مطالعه است و بي تجربه هم نيست ! كما اينكه ديديم تشييع جنازه ايت الله هاشمي نشانگر تاييد مردم بر رفتار و سخن او بود هرچند زير بار تهمت و ناسزا بود ... اما منم اميدوارم نظام با حذف چهره هاي محبوب بيش از اين فرصت سوزي نكند! (348581)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۰۹:۴۵
اصلاح طبی چیه ؟ کیهان را بزک کنید میشه اصلاح طلب!
همه سوار یک کشتی هستند و استخوان هم را نمیشکند و یک هدف دارند . (348582)
اميد
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۱۰:۱۵
اتفاقا اقاي خاتمي كار بسيار ارزنده اي را انجام داده اند اين كه عده اي با بيانات خالي از ادب وامكانات وتريبون هاي مختلف جز توهين به بزرگان انقلاب ومردم هنر ديگري ندارند تقصير اقاي خاتمي نيست البته مردم به موقع پاسخ اين گستاخي ها وبي ادبي هايشان را خواهند داد (348587)
لارستاني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۱۰:۱۹
به نظر شما كسي كه يه پيشنهاد براي بهبود وضعيت كشور حال به هر منظوري ميدهد سزاورار توهين و فحش است . اين چه مقامات مسئولي داريم كه تريبون هم در اختيارشون هست براي فحش و ناسزا دادن به اولاد پيغمبر . حالا يعني اينا الگوهاي ما هستند و ميشه پشت سر اين بي عدالتيون نماز جمعه خوند . اين سيد جليل القدر بهترين چهره براي جذب نيروهاي انقلابي دلسرد شده كشور ميتواند باشد و نظام بايد از ايشان بهترين بهره برداري كرد چرا كه ملت بزرگي را پشت سر دارد . نبايد ايشان را منزوي كرد و ايشان لايق فحش و ناسزا نيست . (348589)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۱۰:۲۹
به نظرم اگر بخواهیم فتنه را شناسائی کنیم صداوسیما از همه فتنه تراست چون تمام برنامه هایش براساس خط ومشی سیاسی خود پخش می کند نه مردم
یکی دیگر اینکه شرکت مردم در روز 22 بهمن مربوط به یک جریان خاص نیست که آن را مصادره می کنند از مردم نگویند از قهر سیاسیون بگویند کی می خواهند آشتی کنند تا برای ما الگو شوند . سال جدید نزدیک است سران سیاسی باهم آشتی کنند
از مردم بشوند برای مملکت خوب است گذشت کنید همدیگر را بس است (348590)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۱۱:۰۸
اگر .....حرمت صاحبان ادب را مي شكنند جرم صاحبان ادب چيست (348595)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۱۱:۱۲
به نظر من کار درست را علی مطهری انجام میده که هم با یاداوری قانون و هم در عمل هدف خود را پیش میبرد ..... (348597)
جم
Australia
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۱۱:۲۵
از جهت آزادی بیان صحبت ایشان اشکالی ندارد اما بهتر ایشان تمرکز خودرا بر صحبت روی مسایل ضروری و قابل فهم مثل ضرورت تداوم اعتدال و اصلاحات در زمینه مسایل داخلی و خارجی مثل گسترش آزادیهای قانونی شهروندان و بهبود اوضاع معیشتی و مناسبات خارجی کشور قرار دهد. (348598)
بهروز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۱۱:۴۲
این تحلیلگر از نظر بنده سطحی نگریسته به موضوع جناب خاتمی با این پیشنهاد و نظر و امثالهم هم حسن نیت خود را به مردم نشان میدهد و ثانیا ماهیت وجودی طرف مقابل را بر مردم آشکار میکند در واقع جناب خاتمی توپ را در زمین حریف انداخته و حریف هم با دستپاچگی گل به دروازه خود میزند و از این منظر مرزها هم برای انتخابات آینده روشن تر میشود برای مردم. (348599)
دینمدارعاقل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۱۲:۴۴
ماازخانواده ایثارگروشهداهستیم که غالباًدرنمازجمعه شرکت میکردیم امازمانیکه امام جمعه شهرماتغییریافت ودرخطبه دوم جز .....نمیگویدازشرکت درنمازجمعه خودداری تانمازمان باطل نگردد.....چه انتظاری ازجمعی میتوان داشت که نه جایگاهی دارندونه حرمت سخن گفتن سرشان میشود!خاتمی فقط بخاطرمحبوبیت مغضوب است نه بخاطرکشورودین!!! (348606)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۱۳:۲۳
برای اولین بار با بهار نیوز موافقم بهتر است که این اقایان مدتی از دادن تز های عجیب و غریب و فرار رو به جلو خودداری کنند مردم بهترین قضاوت کننده ها هستند !!!!! (348614)
aomidia
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۱۴:۴۲
بهتر است بمردم عزیز اعتماد بنمائیم تا نظر خود را بیان نمایند نه امام جمعه فلان شهر وفلان شهر آنها یک رای بیشتر ندارند وبی (348619)
حسنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۱۴:۵۳
چه تحلیل کم مایه ای!
این که یک ایده مورد قبول واقع نشده به شما حق نمی دهد ایده دهنده را سرزنش کنید.
آقای خاتمی سرمایه مردمی و دلسوز نظام است اگر متوجه باشیم تا دیر نشده است. (348622)
مردمی
Romania
۱۳۹۵/۱۲/۰۱ ۰۰:۲۷
دوست من شما گفته ای : " چه تحلیل کم مایه ای! "
واقعاً با فضا سازی موجود و این همه شمشیر از رو بسته شده (348652)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۱۵:۵۲
اتفاقا سید بزرگوار بسیار هوشمندانه عمل کرده اند . همیشه طرفین پیشنهاد مطرح نیستند . گاهی مخاطب اصلی مردم هستند . مردم هستند که قضاوت می کنند . (348625)
ساجده رهرو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۱۸:۱۳
از اینکه در نمام متن سعی کردید جانب ادب را رعایت کنید ممنون
ولی سه نکته را باید عرض کنم؛
اول اینکه، سید محمد خاتمی هیچ گاه کاری را بخاطر منفعت شخصی نمی کند مثلا ذکر کردی برای ثبت در تاریخ، و اینکه نیت و تلاش خیرخواهانه ایشان درتاریخ ثبت و بایگانی شده، ! این بی انصافی نسبت به خلوص نیت خاتمی است.
دوم اینکه؛ اینکه افزون بر ممنوعیت ها، ممنوع النظرهم شوند، هم باز بی انصافی کردید، می شد کمی ملایم تر باشید.
سوم اینکه؛ شاید دوباره زمان حقانیت خاتمی را ثابت کند! (348635)
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۱۹:۱۱
والا درست میگه ب قدری از این قضیه ناراحت شدم که همش کارم شده کامنت گذاشتن زیر پست هایی که برای ایشون ،افراطیون گذاشتن (348638)
محمد
Romania
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۱۹:۲۱
همیشه حق با کسی که قدرت در دست اوست و توهین میکند نیست ..... (348639)
احمدرضا
Romania
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۲۰:۰۹
جالب اینجاست که همه آقایانی که با بدترین شکل به خاتمی تاختند یادشان نیست که قرآن میفرماید با کافران دشمنی وتندی با برادران دوستی و رحمت (348640)
حميد
Germany
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۲۲:۱۸
با سلام خدمت همگی
اگر قرار باشه که به خاطر چند نفر سيد محمد رو ممنوع النظر هم بکنيم بی انصافی هست وقتی يک نفر توهين ميکنه اخلاق خودش رو نشونه گرفته .... (348646)
اناالحق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۲۲:۲۲
چه کسی گفتگوی تمدنها را در جهان مطرح کرد؟ آقایان کسانی که گفتگوی تمدنها را نپسندد باید طرفدار قتل عام تمدنها باشد که متعلق به گروه تکفیری داعش و طرفداران آشکار و پنهان این گروه درسراسر جهان هستیم بااسامی مانند بوکوحرام و القاعده و وهابیت و... البته گروه سومی هم متعلق به منافقین میباشند که خفت مزدوری را قبول کرده اند ویکی به میخ میزنند ویکی به نعل .
از فرصت ها به نحو احسن استفاده کرده و دچار تکبر نشوید که هیچ کشوری بدون اتحاد اتفاق به جایی نرسیده است. (348647)
شهروند
Germany
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ۲۲:۲۷
خاتمی حرف بدی نزده اولا ودر ثانی باید اصلاحات به صورت واحد از ایشان حمایت میکردند خصوصا کسانی که با اشاره ایشان وارد مجلس شدند ویا به وزارت و ریاست جمهور رسیدند ثالثا مردم باهم قهر نیستند حرف درستی است اما همه گروههایی که به قدرت تکیه زدند باید پبام مردم را تا دیر نشده دریابند که فردا دیر خواهد شد پس آنان نیز با هم قهر نباشند رابعا حضور مردم در ۲۲ بهمن تایید انقلاب و آرمانهای انقلاب بود و خاتمی هم فرزند فاضل امام خمینی است خامسا آشتی ملی پیام ایت ا... رفسنجانی بود که در چهلم ایشان خاتمی بیان کرد (348648)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۱ ۰۲:۴۲
یه نگاهی به این اشخاص توهین کننده بندازیم باید متوجه بشیم که سید بزرگوار کارشو درست انجام داده،چون اگه اینا از کسی تعریف کنن باید به حال اون آدم شک کرد!یادمون نرفته که یکیشون 4میلیون آدمیو که اومدن واسه اعتراض گوساله خوند!!!..... (348657)
بهار
Italy
۱۳۹۵/۱۲/۰۱ ۰۸:۵۸
سلام بر خاتمي عزيز .با تحليل وزين نويسنده مقاله موافقم . (348663)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۱ ۱۱:۳۱
باید دید بزرگان نظام فقط طرح آشتی ملی را نمی پسندند یا توهین به رئیس جمهور عزیز را نیز روا نمی دارند. (348666)
رضا
۱۳۹۵/۱۲/۰۱ ۱۲:۱۲
درود بر شرف راست قامتان تاریخ که از جان ، مال و مهمتر از آن از آبروی خویش در راه خدا که همان راه سعادت خلق خداست هزینه کردند. درود و سلام آزادگان بر خاتمی باد. (348668)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۱ ۱۲:۳۲
من تعجب میکنم از سرویس سیاسی یک سایت تحلیلی که انقدر خام مطلب مینوسند.برادر بزرگوار ... این همان چیزی است که همیشه جریان افراطی خواسته .بزرگترین خواسته آن ها سکوت تکتک مخالفانه... اگر قرار به نظر ندادن نبود که دیگه یه عالم یه روشنفکر یک فرد سیاسی معنی نداشت.. هاشمی نظر ندهد خاتمی نظر ندهد مطهری و ناطق و روحانی و.... نظر ندهند پس فردا میان سراغ نویسنده همین مطلب میگن خوب شمام نظر نده...متاسفانه شما دارید با یک تاکتیک غلط یک استراتژی درست رو زیر سوال میبرید...حداقل چیزی که حق هر فرد دادن نظره.. (348669)
ايراني
۱۳۹۵/۱۲/۰۱ ۱۳:۳۳
ضربه اي که به.خاتمي و اصلاحات خورده بيشتر از ناحيه خوديها و داخل جريان اصلاحات بوده است مثل عبدي و ابطحي و ... ،
متاسفانه اي بخشي از بدنه اصلاحات در اصلاح طلبي خود صادق نيستند ، يعني بيشتر مصلحت طلب و فرصت طلب هستند و اين عده بيشترين ضربه را به بدنه اصلاح طلي زده اند . (348670)
اشتی ملی
Turkey
۱۳۹۵/۱۲/۰۱ ۱۶:۲۱
من فکر کردم منظور تندروها است که مدتی خودشون را ممنوع نظر کنند ویا حداقل کمی خلاقیت داشته باشند دربیان مخالفت با اشتی ملی نه که با یک ادبیات همه ان را بکوبند والا !!!! (348677)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۱ ۱۷:۵۶
اگر سطحی به قضیه نگاه کنیم خاتمی کار اشتباهی کرده که بیایید دوست بشیم و آشتی کنیم. یعنی ظاهر قضیه این است که خودشو کوچک کرده ولی در عمل به بخشی از مذهبیون جامعه نشون داد که برخلاف تبلیغات که اصلاحطلبان دنبال جنگ هستند این تندروها هستن که برای حفظ قدرت دنبال بهانه ای برای جنگ است ..... این فحش ها از روی ضعف است و تقاضای صلح خاتمی از روی قدرت گرفتن بعد فوت هاشمی است. اگر خاتمی اهل کوتاه امدن بود 7 سال قبل (348683)