به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۲:۴۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ساعت ۰۷:۵۸
کد مطلب : ۱۴۳۰۹
بر اساس آمار رسمی مرکز آمار ایران

قیمت مسکن در ۸ سال گذشته ۵/۵ برابر شد

گروه اقتصادي: بررسی نوسانات قیمت مسکن از سال ۸۴ تاکنون حاکی از آن است که بر اساس آمار رسمی مرکز آمار ایران در این مدت قیمت‌ هر مترمربع زیربنای مسکونی ۴۵۹ درصد افزایش یافته است.
قیمت مسکن در ۸ سال گذشته ۵/۵ برابر شد
به گزارش تسنیم، مسکن در هشت سال اخیر فراز و نشیب های فراوانی را تجربه کرد و دولت در این بخش رکوردهای متعددی را از خود به جای گذاشت. افزایش دو تا سه برابری قیمت ها در فاصله سال‌های ۸۵ تا ۸۶، تکرار این اتفاق در اسفند سال گذشته و در نهایت رشد لجام گسیخته اجاره بها که دولت هر چه کرد نتوانست چاره ای برای آن ببیاندیشد. مصائبی که با وجود تاکید مسئولان وزارت سابق مسکن و شهرسازی و راه و شهرسازی کنونی، مصرف کنندگان و تولیدگنندگان مسکن با آن دست و پنجه نرم کردند.

در فاصله چند ساعت مانده تا پایان عمر دولت دهم بازار مسکن کشور هنوز هم روی آرامش به خود ندیده است، هر چند فعالان این بخش از رکود این بازار در هفته های اخیر می‌گویند، اما در عین حال هشدار می دهند که به واسطه کم توجهی های سال های اخیر باید انتظار یک سونامی قیمتی در بازار مسکن را داشت. بر اساس آمار مرکز آمار ایران متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران در بهار سال ۸۴ یعنی در آستانه فعالیت دولت نهم ۵۸۷ هزار تومان بوده که به فاصله چند ماه پس از روی کار آمدن یعنی در تابستان همان سال با ۱۲.۲ درصد رشد به ۶۵۹ هزار تومان افزایش یافت. روند افزایش قیمت در فصل‌ پاییز و زمستان ۸۴ ادامه داشت و قیمت هر متر مربع زیربنای مسکونی در پایان این سال به ۶۸۳ هزار تومان رسید.

در پایان بهار سال ۸۵ متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی به ۷۲۴ هزار تومان افزایش یافت، روند افزایشی در فصل تابستان، پاییز همان سال همچنان ادامه داشت و قیمت‌ها به ترتیب به هزار ۷۷۶، ۸۸۰ هزار تومان رسید. اما در زمستان ۸۵ رکورد افزایش قیمت شکسته شد و قیمت هر متر مربع واحد مسکونی به یک میلیون تومان افزایش یافت.

سیستم انبساطی دولت در پرداخت تسهیلات بانکی و افزایش و هجوم نقدینگی‌های سرگردان جامعه به سمت بازار مسکن سال ۸۶ را به سالی فراموش نشدنی برای این بخش تبدیل کرد. در سه ماه نخست این سال قیمت هر متر مربع واحد مسکونی با ۳۵ درصد افزایش به یک میلیون و ۳۵۷ هزار تومان رسید در سه فصل بعدی روند افزایشی به مدد اصرار دولت در پرداخت بی حد و حساب تسهیلات بانکی ادامه داشت و در پایان سال ۸۶ قیمت هر متر مربع واحد مسونی با رشد ۲۵ درصدی به یک میلیون و ۶۹۹ هزار تومان رسید.

بهار سال ۸۷ متوسط قیمت هر متر مربع زیربنایی مسکونی رکوردزنی کرد و با رشد ۱۸.۸ درصدی نسبت به زمستان ۸۶ به دو میلیون و ۱۹ هزار تومان افزیش یافت. با کاهش پرداخت تسهیلات بانکی توسط دولت روند افزایشی قیمت مسکن در تابستان، پاییز و زمستان ۸۷ روند کاهشی در پیش گرفت و این روند در بهار سال ۸۸ نیز ادامه داشت تا متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در پایتخت به یک میلیون و ۵۰۳ هزار تومان برسد.

البته در تابستان ۸۸ روند صعودی قیمت مسکن یکبار دیگر آغاز شد و به یک میلیون و ۶۲۹ هزار تومان برا یهر متر مربع رسید. این روند در دو فصل بعدی این سال و چهار فصل سال ۸۹ ادامه داشت و متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در پایان این سال به یک میلیون و ۸۸۵ هزار تومان افزایش یافت. افزایش قیمت در بهار و تابستان سال ۹۰ تداوم یافت تا در پاییز این سال رکود دو میلیون و ۱۴۸ هزار تومان ثبت شود.

در زمستان ۹۰ متوسط قیمت به دو میلیون و ۲۶۲ هزار تومان افزایش یافت. در بهار و تابستان سال گذشته نیز متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی به ترتیب به دو میلیون و ۲۴۴ هزار و دو میلیون و ۷۵۸ هزار تومان افزایش یافت. سرانجام در پاییز سال ۹۱ قیمت هر متر مربع با رشد ۱۸.۹ درصدی رکورد ۳ میلیون و ۲۸۲ هزار تومانی را ثبت کرد.

زمستان ۹۱ یکبار دیگر قیمت‌ها بر اساس آمار غیر رسمی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد در مقایسه با سال ۹۰ افزایش یافت تا به گفته فعالان بازار مسکن اتفاق سال‌های ۸۵ و ۸۶ در بازار مسکن تکرار شود. بررسی آمار رسمی در بازه زمانی سال ۸۴ تا سال ۹۱ متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در تهران ۴۵۹ درصدی افزایش یافته، به عبارت دیگر در این مدت قیمت‌ها ۵.۵ برابر شده است.
جدول مقایسه قیمت‌ مسکن در ۸ سال گذشته

قیمت‌ها به میلیون تومان است

۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ۰۹:۱۵
احمدي نژاد تحويل بگير.بعد هم توقع داري حلالت كنيم؟ (103094)
رضاا
۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ۱۲:۵۵
محل ما هم 5-6برابری شده
اما حقوق من هم از 230شده1184
یه جورایی با همون نسبت (103215)
۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ۱۵:۰۹
. . .

آخه یه خونه 50 متری جای درجه 3 تهران باید 200 ملیون باشه؟ این یعنی پول 150 ماه حقوق من!!!یعنی اگه هیچی نخورم نپوشم و همه اش رو ذخیره کنم حدود 13 سال باید کار کنم تا یه خونه بخرم تازه بدون احتساب تورم! با پول 17 سال بقیه اش باید زن بگیرم ماشین بگیرم بچه دار بشم بچه بزرگ کنم و ارتقای منزل و خرج خورد و خوراک و مردم داری و پوا کفن و دفن!!!!! (103313)
ساسان
۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ۰۹:۴۴
قابل توجه اقای احمدی نژاد.
تورم نداریم که!! (103098)
۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ۱۰:۳۰
زودتر برو خونه تو بخر در این دولت 500برابر میشه (103106)
۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ۱۴:۲۶
احمدی نژاد کاری نکرده که این دولت بتونه جه راحتی جمعش کنه. (103288)
mk
۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ۱۲:۲۴
از املاکی های نارمک سراغ خونه بگیرید هموز به نرخ 84 می فروشن (103189)
محمد
۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ۱۲:۵۷
البته با وجودي كه چشم ديدن احمدي نژاد رو ندارم نميتوان همه كاسه و كوزه ها رو سر احمدي نژاد خرد كرد.
او فقط يك مجري بود.بقيه رئيس و روسا و قوه هاي ديگه هم در به وجود آمدن اين همه مشكلات مردم مقصرند. (103220)
۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ۱۳:۴۰
بگم......بگم..... (103254)
۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ۱۷:۳۱
باتوجه به اینکه قیمت مصالح ساختمانی در بازار جهانی تقریبا ثابت است این نشاندهنده کاهش ارزش پول ملی ،تورم فزاینده و هجوم مردم از شهرستانها به دلیل تمرکزگرایی امکاناتات در مرکز است (103393)