به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۰۳ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۱۴۳۵۵۳

از اظهارات لیلا حاتمی تا حضور «خوک» در برلين

گروه فرهنگی: چند نشریه مهم از جمله هالیوودریپورتر و اسکرین دیلی به بررسی فیلم تازه مانی حقیقی پرداختند که در جشنواره فیلم برلین برای خرس طلایی رقابت می‌کند.
از اظهارات لیلا حاتمی تا حضور «خوک» در برلين
 فیلم جدید مانی حقیقی با عنوان «خوک» در بخش رقابتی شصت و هشتمین دوره جشنواره فیلم برلین حضور دارد. در این فیلم با بازی حسن معجونی، لیلا حاتمی، پریناز ایزدیار و لیلی رشیدی، داستان کارگردانی ممنوع‌الفعالیت و یک قاتل سریالی در بستری طنز روایت می‌شود.

دیمتریوس متیو منتقد اسکرین دیلی فیلم مانی حقیقی را اثری جسور و چالش‌برانگیز توصیف کرد و درباره آن نوشت: «مانی حقیقی دو سال پس از «اژدها وارد می‌شود!» بار دیگر با ترکیبی جسورانه و چالش‌برانگیز به رقابت در جشنواره برلین پا گذاشته است. و البته مایه اندکی شگفتی است که چرا در آخر نام این فیلم علامت تعجب به چشم نمی‌خورد. فیلم مانی حقیقی طنز اجتماعی است که چیزهای بسیاری برای لذت بردن به تماشاگر عرضه می‌کند و داستان آن حول محور کارگردانی خودشیفته روی می‌دهد که با نادیده گرفته شدن از سوی قاتل سریالی فیلمسازها که ظاهرا او را لایق کشته شدن نمی‌داند، حس تحقیر را تجربه می‌کند.  علیرغم کارگردانی پرزرق و برق، بازی درخشان نقش اصلی و فیلمنامه‌ای که در اغلب موارد بامزه است، مانی حقیقی در وارد کردن ضربه نهایی توفیق نمی‌یابد. در صحنه فیلم اجزایی کنایه‌دار و از لحاظ بصری چشمگیر وجود دارد که حاصل کار خوب محمود کلاری، فیلمبردار اثر و امیرحسین قدسی طراح صحنه است. برای نمونه می‌توان به صحنه‌ای اشاره کرد که شخصیت حسن معجونی خود را در جایگاه خواننده یک گروه هوی متال تصور می‌کند که اعضای آن مدل‌هایی با لباس سوسک هستند.»مانی حقیقی دو سال پیش با فیلم «اژدها وارد می‌شود» پا به جشنواره برلین گذاشته بود.

دبورا یانگ منتقد نشریه هالیوودریپورتر نیز با اشاره به این موضوع در نقد خود «خوک» را با «اژدها» مقایسه کرده است. او در این رابطه می‌نویسد: «کمدی سیاه سورئال به عنوان زیربنای مطالعات کنایه‌آمیز مانی حقیقی درباره زندگی طبقه متوسط ایران در فیلم جدید او «خوک» در جشنواره برلین فریاد می‌شود. «خوک» فیلمی سرراست‌تر از «اژدها وارد می‌شود»‌ و در عین حال کمتر گیج‌کننده و عجیب است و نسبت به «اژدها وارد می‌شود» جذابیت بصری کمتری دارد. محمود کلاری در این فیلم به جلوه‌های شادتر و پرزرق و برق‌تر روی آورده و طراحی صحنه با اجرای امیرحسین قدسی یادآور شیوه‌ فیلم‌های فلینی است. موسیقی متن فیلم اثر پیمان یزدانی با حال و هوای فیلم همراهی می‌کند و در فانتزی هوی متال حسن به اوج می‌رسد.»

اظهارات متفاوت لیلا حاتمی

 لیلا حاتمی در نشست خبری فیلم "خوک" (ساخته مانی حقیقی) در فستیوال برلین (برلیناله) هم اظهارات متفاوتي داشت و گفت:  می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و خشم و تاسف عمیقم را نسبت به نحوه برخورد اخیر با معترضان در ایران ابراز کنم. شرم‌آور است که در کشورم مردم فقط می‌توانند به قیمت جان‌شان اعتراض کنند. این برای اولین بار است که من در مسائل سیاسی دخالت می‌کنم.