به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۲۶ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۱۴۵۴۶۷

فیلترینگ تلگرام به تصویب رسیده است

گروه سیاسی: یک عضو اصلاح‌طلب کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به تصمیم مسئولان برای فیلترینگ دائم تلگرام پس از ناآرامی‌های دی‌ماه، تاکید کرد که فیلترینگ تلگرام تاثیری در استفاده کاربران از آن نخواهد داشت و ضمن تشریح اثرات منفی فیلترینگ تلگرام، وابستگی شرکت‌های پشتیبان پیام‌رسان‌های داخلی به نهادهای حاکمیتی را از دلائل عدم اعتماد کاربران به این پیام‌رسان‌ها دانست.
فیلترینگ تلگرام به تصویب رسیده است
سیده حمیده زرآبادی در واکنش به اظهارات اخیر دبیر شورای‌عالی فضای مجازی مبنی بر احتمال اعمال محدودیت‌هایی برای تلگرام در سال آینده اعلام کرد: بنابر اطلاعات موثقی که از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دارم، فیلترینگ دائم تلگرام در سال آینده به تصویب شورای‌عالی فضای مجازی رسیده و این اظهارات به‌نوعی زمینه‌سازی برای انجام این تصمیم در افکار عمومی است.

طبیعی است مردم فکر کنند مخالف فیلترینگ نیستند
وی در واکنش به این پرسش که واکنش دولت و وزارت ارتباطات نسبت به این تصمیم چه خواهد بود، گفت: انتظار این است که دولت یا وزارت ارتباطات اگر مخالف این تصمیم است، حداقل موضع خود را با شفافیت به مردم اطلاع دهد و با رسانه‌ها مصاحبه کند و بگوید که چنین اتفاقی باوجود مخالفت دولت، درشرف تحقق است.این نماینده مجلس اضافه کرد: با این حال شاهدیم که وزارت ارتباطات حتی به همین میزان نیز شفافیت ندارد و طبیعی است که اگر مردم فکر کنند دولت مخالف این تصمیم نبوده است.نماینده اصلاح‌طلب مردم قزوین در مجلس همچنین با اشاره به زمزمه‌هایی درمورد احتمال فیلترینگ تلگرام در سال آینده اعلام کرد: اکنون در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که عصر انقلاب تکنولوژی است و اپلیکیشن‌ها در فضای مجازی، لایه‌های بیرونی و ظاهری این انقلاب تکنولوژی هستند.این عضو فراکسیون زنان مجلس دهم یادآور شد:‌ در چنین شرایطی، این‌که بخواهیم با این موارد برخورد سلبی داشته باشیم و به‌جای فرهنگ‌سازی برای استفاده به‌جا از این فناوری‌های نو، صورت مسئله را پاک کنیم، کمکی به حل مشکلات فرهنگی نمی‌کند.

تصمیم مسئولان برای فیلترینگ دائم تلگرام پس از ناآرامی‌های دی‌ماه
او خاطرنشان کرد: شنیده‌هایی در این زمینه وجود دارد که متاسفانه درپی مشکلاتی که درجریان اعتراض‌های دی‌ماه سال جاری داشتیم، مسئولان تصمیم گرفته‌اند تلگرام را به‌طور دائم فیلتر کنند که البته امیدواریم چنین اتفاقی نیفتد.این عضو فراکسیون امید مجلس دهم اضافه کرد: درجریان آن اعتراض‌های دی‌ماه امسال در مقطعی، فیلترینگ تلگرام به‌طور موقت انجام شد و در آن مقطع تاکید شد در جلوگیری از گسترش ناآرامی‌ها موثر بوده است و به نظر می‌رسد مسئولان سعی دارند برای سال آینده تلگرام را به‌طور دائم فیلتر کنند.زرآبادی با اشاره به تجربیات ناموفق در برخورد با برخی پدیده‌های نو در دهه‌های گذشته یادآور شد: هنگامی که ماهواره یا دستگاه‌های پخش ویدئوی خانگی وارد بازار شد، به‌جای تقویت دانش و تکنولوژی خودمان، با نگاهی سلبی صرفاً تصمیم به جلوگیری از استفاده از این تکنولوژی گرفته و استفاده از آن را غیرقانونی اعلام کردیم اما اکنون با سپری شدن یکی، دو دهه از آن مقطع زمانی، کارشناسان در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی را به بعضی برنامه‌های ماهواره‌ای در خانواده‌ها مرتبط می‌دانند.

فیلترینگ تلگرام تاثیری در استفاده کاربران از آن نخواهد داشت
عضو فراکسیون زنان مجلس دهم تصریح کرد: باوجود آن‌که برخورد جدی انتظامی با ماهواره و استفاده‌کنندگان از این تکنولوژی‌ها صورت گرفت اما درعمل شاهد استفاده گسترده شهروندان از این تکنولوژی‌ها بودیم. این رویه قطعاً درمورد تکنولوژی‌هایی همچون تلگرام نیز تکرار خواهد شد و فیلترینگ تلگرام بی‌شک به‌معنی آن نخواهد بود که شهروندان و کاربران امکان استفاده از آن را از دست می‌دهند، بلکه صرفاً آنها به‌سمت استفاده از فیلترشکن رفته و با استفاده از این فیلترشکن‌ها از تلگرام استفاده خواهند کرد.

عواقب و اثرات منفی فیلترینگ تلگرام
او تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که ترغیب کاربران به استفاده از فیلترشکن به‌خودی خود نیز عواقبی به همراه خواهد داشت؛ چراکه به‌عنوان مثال وقتی نوجوانان برای استفاده از تلگرام ناچار به استفاده از فیلترشکن هستند، متعاقباً می‌توانند به کمک فیلترشکن از برخی دیگر از محتواهای ناسالم را نیز استفاده کنند.این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این‌که آیا رویکرد شورای‌عالی فضای مجازی برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی می‌تواند راهگشا باشد، گفت: متاسفانه در این زمینه نیز شاهد نگاهی نادرست هستیم؛ به این ترتیب که متاسفانه شرکت‌هایی که قرار است نسبت به راه‌اندازی این پیام‌رسان‌ها اقدام کنند،شرکت‌هایی وابسته به برخی نهادها هستند.

او گفت: به‌طور کلی برای راه‌اندازی این پیام‌رسان‌ها، ابتدا باید بستر اطلاعاتی فراهم کنیم و برای تحقق این مسئله نیز ابتدا باید تجهیزات لازم را خریداری کنیم که عمده این تجهیزات از کشورهای خارجی خریداری می‌شود اما همواره یک طرف قرارداد داخلی در این خرید و فروش وجود دارد که طبیعتاً این شرکت‌های داخلی امکان هرگونه دخل و تصرفی در تجهیزات دارند و این درحالی است که بنابر فهرستی که ازسوی وزارت ارتباطات در اختیارمان قرار گرفته، خریداری این تجهیزات به‌طور کامل در انحصار دو شرکت وابسته به حاکمیت است.زرآبادی در پایان تصریح کرد: درواقع تا زمانی که این وضعیت حاکم باشد، کاربران نمی‌توانند به پیام‌رسان‌های داخلی اطمینان و اعتماد کنند.
مرجع : ایلنا

۱۳۹۶/۱۲/۲۶ ۱۳:۵۰
اقای خرم آبادی خیلی دلش میخواد دکمه فیلترینگ تلگرام رو فشار بده. به 45 میلیون نفری هم که از تلگرام استفاده میکنند میگه "اندک اشخاص"! خیالتون راحت آقای خرم آبادی، تلگرام رو فیلتر کنید مردم با فیلترشکن برمیگردند. سمت شبکه هایی که تحت نظارت و کنترل شبانه روزی امثال شما هستند نخواهند اومد. من شخصا ترجیح میدم با کبوتر پیام بفرستم تا اینکه از پیام رسانهای امنیتی شما استفاده کنم. (358918)
مهدی
United Arab Emirates
۱۳۹۶/۱۲/۲۶ ۱۴:۱۰
تلگرام برای مردم ایران شده است تریاک و مواد مخدر ، بهتر است فیلتر شود (358922)