به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۵:۰۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۱۴۷۵۱
در مراسم توديع و معارفه وزير کشور:

روحاني: افراط و افراطي‌گري را نمي‌پسندم

گروه سياسي: رييس‌جمهور گفت: وزارت کشور وزارت مادر است و بسيار حائز اهميت است. وزارت کشور يک بخش نيست، يک وزاتخانه فرابخشي بوده و استانداراني که در تمام استانداران حضور دارند؛ نمايندگان عالي سياسي نظام جمهوري اسلامي ايران هستند.
روحاني: افراط و افراطي‌گري را نمي‌پسندم
به گزارش ايلنا،صبح امروز در مراسم توديع و معارفه وزراي سابق و جديد کشور ضمن تبريک به رحماني فضلي براي منصب وزارت کشور تاکيد کرد و افزود: استانداران به عنوان نمايندگاني هستند که مسئوليتي امنيتي، اقتصادي،‌ اجتماعي و عمراني و اداري را در سطح استان برعهده دارند. روحاني به مسئوليت خطير وزير کشور اشاره کرد و گفت: وزير کشور يک تنه بار سنگيني را به دوش دارد و نمي‌توان در يک قدرداني ساده تمام زحمات وي را پاسخگو بود چراکه براي من ملموس است که وزير کشور تا چه حد در کشور بار سنگيني بر دوش مي‌گيرد.

رئيس جمهور يادآور شد: اگر تعبير کنيم که مشروعيت سياسي نظام از طريق تلاش و برنامه‌ريزي در يک بيان به دست اين وزارتخانه محقق مي‌شود سخن گزافي نگفته‌ايم. در کشور ما مشروعيت سياسي از طريق آحاد مردم است و صاحب و مالک کشور مردم هستند و سايرين خادمان ملت به شمار مي‌روند. مشروعيت سياسي همه با صندوق آرا مردم که به شکل مستقيم و چه به شکل غيرمستقيم مي‌باشد؛ اين‌بار بر دوش وزارت کشور است که بتواند اعتماد مردم را جلب کند تا پاي صندوق آرا بيايند و درنهايت وزارت کشور امانت‌دار واقعي باشد و به مقررات و قوانين به دقت عمل کند.

به گفته رئيس جمهور، هرچه شفافيت بيشتر باشد اعتماد هم دوچندان خواهد شد. اعتماد امري نسبي است و نمي‌توان گفت که اعتماد به طور کامل و صد درصد به وجود مي‌آيد. افزايش اعتماد عمومي که به مفهوم اعتماد اجتماعي است، يک سرمايه‌ي اجتماعي بوده و براي همه ما يک ضرورت است. رئيس جمهوري با اشاره به برخي از ويژگي‌هاي استانداران يادآور شد: سخن، رفتار و منش استاندار بايد آرامش بخش و اعتمادآفرين باشد. در اين بين ممکن است حتي استانداري به جناحي خاص تعلق داشته باشد اما در دولت کنوني تمام امور در پايه فراجناحي شکل خواهد گرفت.

وي گفت: در زمان انتخاب کابينه عده بسياري از کارشناسان بر اين اعتقاد بودند که تشکيل کابينه فراجناحي مشکلات بسياري بدنبال دارد اما من بر اين اعتقاد هستم که به هيچ عنوان حزب يا جناحي در کشور وجود ندارد و تمام آنهايي که اکنون فعاليت دارند الفاظ هستند. من از ابتداي دولت اسلامي يعني مهرماه سال 41 که يک نوجوان 14 ساله بودم؛ در عرصه سياست فعاليت داشته و تاکنون تمام جريانات را به خوب مي‌شناسم. روحاني ادامه داد: متاسفانه در کشور حزب و جناح به معناي واقعي نداريم و تمام مباحث قبيله‌اي هستند که کرکره‌ي آنها در تمام روزهاي سال پايين است و با يک انتخابات کرکره‌ها بالا رفته و آب و جارو مي‌شوند و بعداز پايان انتخابات دوباره پايين مي‌آيند.

رئيس جمهور ضمن ابراز تاسف از اين مساله گفت:‌ در گذشته حزب جمهوري اسلامي تنها حزب رسمي کشور بود که آن هم به دلايلي از بين رفت. دولت يک دولت فراجناحي است و مانعي نمي‌دانم که فردي که کنار من بشيند؛ اصولگرا باشد يا اصلاح طلب چراکه اصولگرايي خيلي هم مهم نيست بلکه «وصولگرايي» مهم است. ما آرمان‌هايي داريم که وصول به آن مهم است و درحال حاضر که همه مسئولان وصول را قبول دارند، امري بديهي است و بايد تلاش را براي رسيدن به آن به کار بگيريم.

به گفته روحاني؛ اهميتي ندارد که همکاران اطراف وي چه سوابقي ازنظر تشکل و جناحي داشته باشد بلکه عملکرد آنها مهم است. رئيس جمهور ادامه داد: از نظر من؛ دولت معتدل و ميانه رو است و من در اين راستا افراط و افراطي‌گري را نمي‌پسندم. وي پيرامون حضور برخي از افراطي‌گري‌ها يادآور شد:‌ از ابتدا هم اين نظر را داشتم که افراطي‌گري هيچ جايي در کشور ندارد و آن را براي ملت و امت اسلامي و حتي امنيت جهاني مضر مي‌دانم.

در اين بين عده‌اي که خيلي بلند فرياد مي‌زنند و از افراطيون هستند؛ مشکلات خود را با فرياد مي‌گويند و بايد تصريح کنم که اين فريادها از نقطه‌اي سرچشمه مي‌گيرد و با هدف سرپوش گذاشتن در برخي از مسائل اتفاق مي‌افتد. رئيس جمهور دولت يازدهم همچنين با تاکيد بر شرط اعتدال،‌ شعار تدبير و اميد دولت خود يادآور شد و ادامه داد: شعار تدبير و اميد و در ادامه آن اعتدال يک شعار همگاني است و اگر بخواهيم مي‌توانيم در برخي از مسائل مانند عرصه‌هاي اقتصادي و سياسي آن را بيشتر مدنظر قرار دهيم.

روحاني اظهار داشت:‌ اميد، تدبير و اعتدال اگر بخواهد منبع جوششي داشته باشد آن منبع حسن روحاني نيست بلکه يک ملت است و نمي‌توان حسن روحاني را يک معجزه براي يک سال يا يک روز يا يک قرن دانست چراکه حسن روحاني معجزه نيست که بخواهد اتصالي با آسمان داشته باشد. روحاني؛ اتصالي به آسمان ندارد اتصالي با پشت پرده‌ها ندارد و معجزه را مردم خلق مي‌کنند اين معجزه را ايثاري که تمام کارکنان نظام در آن فعاليت دارند به وجود مي‌آورند معجزه پيامي بود که مردم در انتخابات 24 خرداد 92 به جهانيان داده‌اند.

وي افزود: مردم در انتخابات 92 که از تمام کشور حتي از روستاهاي دورافتاده با يک زبان پيش آمدند و اين معجزه است که علاوه بر قلب تهران که صندوق‌هاي پرجمعيت پايتخت را دارد در روستاهاي حاشيه‌اي مانند ماکو يا بندرلنگه و حتي سرخس با يک لحن سخن بگويند.

۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۱:۲۶
آقای روحانی وعده هات یادت نره. (113567)
اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۴:۴۰
نمیره، تو ارومیه گفته بود اولین جلسه هیئت دولت به دریاچه ارومیه میرسم دیروز به قولش عمل کرد...
فک کنم تصمیم گرفته یه سبک مدیریت کارامد رو نهادینه بکنه تا بعد از خودش سر راهی ها و اونایی که شانسی و اتفاقی به منصب می رسن جرئت فک کردن به ریاست بر مردم ایران رو نکنن! (113699)
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۲۱:۵۱
با این جمله مخالفم :
اما من بر اين اعتقاد هستم که به هيچ عنوان حزب يا جناحي در کشور وجود ندارد و تمام آنهايي که اکنون فعاليت دارند الفاظ هستند. من از ابتداي دولت اسلامي يعني مهرماه سال 41 که يک نوجوان 14 ساله بودم؛ در عرصه سياست فعاليت داشته و تاکنون تمام جريانات را به خوب مي‌شناسم. روحاني ادامه داد: متاسفانه در کشور حزب و جناح به معناي واقعي نداريم و تمام مباحث قبيله‌اي هستند که کرکره‌ي آنها در تمام روزهاي سال پايين است و با يک انتخابات کرکره‌ها بالا رفته و آب و جارو مي‌شوند و بعداز پايان انتخابات دوباره پايين مي‌آيند. (114007)
میثم
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۱:۵۹
لطفا استاندار بوشهر را در سمت خودش ابقا کنید و یا اگر قرار بر تغییر شد شخصی را بگذارید که ادامه دهنده سیاست های ایشان باشد بلکه به نحو احسن تر خیلی وقته استانداران بوشهر درد مردم را نفهمیده اند (113594)
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۶:۵۶
دوره اقای تبادار دوران طلایی بوشهر بود.که یک بوشهری بود (113786)
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۲:۳۴
من با خودم فکر می کردم با این حال چرا افراطیونی مثل توفیقی را در دولت راه داده ولی احساس کردم خود نظام قصد دارد این تندروها را به مسیر اعتدال وارد کند وگر نه خود روحانی خوب می داند که این افراد وجهه اعتدال را خدشه دار می کند. (113617)
ماني
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۳:۱۳
با اين حرفهاي روحاني يعني خاتمي و موسوي هم در مواضع خود افراطي گري كردن.يعني راي شون خوب بود خودشون نه (113659)
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۳:۱۶
بنظر من آقای روحانی بایستی از شهرت و محبوبیت آقای سید محمد خاتمی با آزاد گذاشتن ایشان در سفرهای خارجی با محوریت گفتگوی تمدنها همچنین آقای هاشمی در تعامل با کشورهای منطقه به دستگاه دیپلماسی کشور کمک کند (113663)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۳:۱۹
منتظر پيروزي نهايي هستيم اقاي روحاني!! (113666)
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۴:۰۰
بهار جان سخنان روحاني داين مراسم بسيار كاملتر و زيباتر از متني است كه شما گذاشته ايد كاش همه سخنانش را كار مي كرديد تا مردم مي توانستند مقايسه كنند سخنان رئيس جمهور محبوبشان را با احمدي نژاد (113683)
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۲۱:۱۶
فضلی خودش تفریطه خودت و گول نزن (113981)