به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۰۶ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب : ۱۴۸۶۲۹

به دنبال دلار ۴۲۰۰ تومانی!

گروه اقتصادی: دولت رقم ۴۲۰۰ تومان را برای قیمت دلار به طور رسمی اعلام کرد و تمامی نرخ های بیش از آن را تخلف و قاچاق دانست و با وجود این که بانک مرکزی بیش از دو میلیارد دلار را با همین قیمت برای واردات تخصیص داده، همچنان نحوه دستیابی به دلار با این قیمت مورد سوال است. این موضوع در کنار مسائلی که عمدتا به حوزه تولید و عرضه بر می‌گردد مهمترین اخبار اقتصادی امروز ایسنا را تشکیل دادند.
به دنبال دلار ۴۲۰۰ تومانی!
در سیاست ها دولت برای کنترل بازار ارز به تک نرخی کردن ارز انجامید و دولت قیمت رسمی دلار را ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد. همین امر باعث شد فروش دلار در شرایط خاصی صورت بگیرد و مثل سابق همه متقاضیان نتوانند به دلار با قیمت مصوب دسترسی داشته باشند. بعد از گذشت حدود دو هفته حالا این سوال طرح می‌شود که چه کسانی دلار ۴۲۰۰ تومانی گرفتند؟با وجود اظهارات بانک مرکزی مبنی بر این که به مقدار نیاز واردات دلار در اختیار فعالات اقتصادی گذاشته است، اما افرادی مانند محمد طحان پور - رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی -  می گویند تا کنون دلاری با چنین قیمتی را دریافت نکردند. در این میان آماری که رئیس کل بانک مرکزی به آن استناد می‌کنند گویای این است که در بازه زمانی ۲۱ فروردین الی سوم اردیبهشت ماه سال جاری برای تخصیص ارز واردات کالا نسبت به صدور ۹۲۱۰  فقره گواهی ثبت آماری به مبلغ معادل دو میلیارد و ۳۶۲ میلیون دلار اقدام شده است.

همه هشدارهای بازار در یک قاب
سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان به عنوان یکی از نهادهای نظارتی موجود، دو هشدار را در حوزه بازار در ایسنا مطرح کرده است. اولین هشدار به باراز عرضه لوازم خانگی است. معاون معاون نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدمات این سازمان می گوید که لوازم خانگی نباید گران شوند و مجوزی برای افزایش قیمت تاکنون صادر نشده است.این اظهارات زمانی صورت گرفت که خبر ارائه در خواست مجوز افزایش قیمت ۱۰ درصدی لوازم خانگی توسط اتحادیه فروشنگان لوازم خانگی به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در رسانه ها مطرح شد. البته در حالی که صرفا خبر درخواست افزایش قیمت به گوش می رسید، اما مشاهدات میدانی نشان می‌داد که عملا برخی واحدهای عرضه این افزایش قیمت را اعمال کرده بودند.

ولی موضوع دیگری که سازمان حمایت را به واکنش واداشت بحث پیش فروش خودرو بود. به نظر می رسد علیرغم این که تاکیدات بسیاری به رعایت قوانین پیش‌فروش خودرو شده بود اما همچنان شکایات متعدد از سوی مشتریان در این باره وجود دارد.وحید منایی - معاون نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان - در این رابطه می گوید شرایط فروش و پیش فروش خودرو صرفا توسط شرکت اصلی تولیدکننده خودرو مشخص می‌شود. براین اساس کلیه خریداران خودروهای مذکور از عقد قرارداد خرید خودرو با شرکت‌های متفرقه که اقدام به تبلیغات فروش این نوع خودروها کرده و در قالب خریدهای با مدت زمان بیش از ۳۰ روز مبادرت به دریافت کل مبلغ قیمت خودرو از مصرف کننده می کنند، اجتناب کنند.فروش خودرو توسط نمایندگی‌های رسمی خودروسازان تحت عنوان کاردکس صرفا با قیمت مصوب و رسمی شرکت‌های عرضه کننده مجاز خواهد بود، برای همین اخذ مبالغ بیش از قیمت رسمی توسط نمایندگی‌ها تخلف بوده و قابلیت پیگیری خواهد داشت.

۶۶۰ میلیارد تومان خرج شد، صنایع نو نشدند
طرح نوسازی و بهسازی صنایع، وارد دومین سال اجرای خود شده است، و با وجود این که تا کنون در مجموع از ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده، تا پایان فروردین ماه سال جاری حدود از ۶۶۰ میلیارد تومان به واحدهای تولیدی متقاضی پرداخت شده است. طرحی که برخی کارشناسان عقیده دارند که در سال گذشته شکست خورده به شمار می رود.در گزارشی که در همین رابطه امروز در ایسنا منتشر شده به وضعیت عمومی اجرای این طرح، امار مربوط و اظهار نظرات مختلف در این باره  پرداخته است. جدولی که در این گزارش آمده به جزییات پرداخت تسهیلات بانکی اشاره کرده و آمده است تا اواخر فروردین ماه سال جاری واحدهای تولیدی استان هرمزگان با ۲۲ میلیارد و ۹۳۸ میلیون تومان، واحدهای استان البرز با ۱۲۷ میلیارد و ۱۶۱ میلیون تومان و واحدهای تولیدی استان همدان با ۶۳۱ میلیون تومان بیشترین تسهیلات در طرح نوسازی و بازسازی صنایع را دریافت کرده‌اند.

ارز مجازی ممنوع شد، بیت کوین چه می‌شود؟
بانک مرکزی اعلام کرده است که بکارگیری ابزار بیت کوین (Bit Coin) و سایر ارزهای مجازی در تمام مراکز پولی و مالی کشور ممنوع است، چراکه به نظر می‌رسد جمع بندی بر این بود که مخاطراتی که ارزهای مجازی جهانی در پی خواهند داشت می توانند مشکل ساز باشند.با این حال پیش از این وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه اینستاگرام خود به ارزهای دیجیتالی و اهمیت آن‌ها در دنیای کنونی اشاره کرده و نوشته بود دنیا در حال تحول است و یکی از این تحولات، «ارزهای دیجیتال» هستند. رویکرد انفعالی درباره فناوری و انتظار دستگاه‌ها از یکدیگر طبیعتا باعث عقب‌ماندگی و در نهایت انفعال حاکمیت خواهد شد.وزیر همچنین از فعالان حوزه فناوری خواست تا درباره نحوه استفاده از ظرفیت های فناوری در مبادلات بانکی طرح های خود را جهت بررسی  به پست بانک ارزه کنند تا پس از بررسی و تایید به نظام بانکی کشور عرضه  شود.

بازار مسکن رشد کرد
یکی پر مخاطب ترین بازار ها موجود، بازار مسکن است که انواع و اقسام اتفاقات داخلی و خارجی روی آن اثرگذار است. اکنون به نظر می رسد که آمارهای وزارت راه و شهرسازی از بازار مسکن در اسفندماه ۱۳۹۶ این بازار با رشد مواجه بوده است.بر اساس آمار واحدهای بیش از ۲۰۰ متر، بیش از ۶۰۰ میلیون تومان و واحدهای واقع در منطقه یک به ترتیب با رشد ۴۸ درصد، ۵۲.۶ درصد و ۳۵ درصد بالاترین میزان رشد معاملات را نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن به ثبت رساندند.همچنین بررسی معاملات از نظر ارزش هر واحد مسکونی نیز نشان می دهد به ترتیب واحدهای ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان با ۱۰.۶ درصد و واحدهای ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان با سهم ۹.۳ درصد بیشترین تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند. کمترین معاملات هم در بازه قیمتی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان انجام شده که سهم ۱.۵ درصدی را در بر گرفته است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: دلار بازار ارز