به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۰۶ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۱۴۸۶۳۲
عبده‌تبریزی: ارز دو نرخی تحمیل خواهد شد

کسی که سکه پس‌انداز می‌کند قاچاقچی نیست

گروه اقتصادی: یک اقتصاددان و استاد دانشگاه معتقد است کسی را که سکه پس‌انداز می‌کند نمی‌توانیم قاچاقچی اعلام کنیم.
کسی که سکه پس‌انداز می‌کند قاچاقچی نیست
حسین عبده‌تبریزی درباره بحران ارزی اخیر گفت: برای کشوری که در این شرایط قرار دارد مداخله دولت در آن اجتناب‌ناپذیر بود و نمی‌توان ایرادی را متوجه دولت کرد که چرا در بازار ارز دخالت کرده است.وی ادامه داد: این دخالت توانست از دامن زدن به عدم اطمینان جلوگیری کند، طوری‌که کل حاکمیت و همه قوا در عالی‌ترین سطوح مدیریتی نسبت به این مساله اجماع دارند که این هم‌افزایی خود می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد.عبده‌تبریزی درباره نرخ ۴۲۰۰ تومانی اعلام شده از طرف دولت گفت: درباره صحت و سقم نرخ ۴۲۰۰ تومانی نظرات مختلفی وجود دارد و بیشترین نظرات در محدوده ۴۷۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان بود و دولت با اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومانی سعی کرد به نرخ ۳۷۰۰ تومانی کالاهای اساسی نزدیک باشد. هرچند اسحاق جهانگیری اعلام کرده‌اند مابه‌التفاوت این دو نرخ را برای کالاهای اساسی پرداخت خواهند کرد. در حال حاضر بحث درباره نرخ ارز موجب دامن‌زدن به بی‌اعتمادی می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه بحث توطئه داخلی را بی‌مورد دانست و گفت: عده‌ای سعی می‌کنند  این تحولات را به توطئه در داخل نظام تقلیل دهند و نمی‌توان با این جمع‌بندی موافق بود. باید در چارچوب محدودیت‌های نظام و روابط خارجی این تحولات را بررسی کرد.وی با اشاره به پیش‌فروش سکه گفت: ما نمی‌توانیم کسی را که سکه پس‌انداز می‌کند قاچاقچی اعلام کنیم در حالیکه این اقدام یک سرمایه‌گذاری است. در این شرایط که سکه پیش‌فروش می‌شود با نرخ ۴۲۰۰ تومانی نمی‌خواند، پس بانک مرکزی و دولت پذیرفته که یک نرخ دیگری وجود دارد که نمود آن در بازار سکه است.عبده‌تبریزی درباره دلایل ایجاد بحران ارزی گفت: بخشی از این مشکل شبیه بحران‌های پیشین ریشه در سرکوب قیمت‌ها داشت و بخشی دیگر آن مربوط به روابط خارجی و فشارهای خارجی از سوی کشورهای عربستان، اسراییل و امریکا بود که از زاویه تامین ارز در ابوظبی و نیز اعمال مالیات بر ارزش افزوده ۵ درصدی در سال ۲۰۱۸ بر سیستم صرافی مشکل‌آفرین بود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ترکیه که پیش از این در زمان تحریم‌ها به کشور ما در تبدیل طلا به دلار کمک می‌کرد با مساله ضراب تحت فشار قرار گرفت و همچنین مشکلات گمرکی چین نیز باعث شدند یک التهاب غیر عادی ایجاد شود که بانک مرکزی نمی‌توانست آن را کنترل کند.عبده‌تبریزی متذکر شد: دولت باید در این داستان عقلایی اقدام کند چون ذی‌نفعان متعددی در بازار وجود دارند. هیچ بعید نیست پس از این بر تعداد واردکنندگانی که ثبت سفارش می‌کنند افزوده خواهد شد که باید سیستم آگاهانه برخورد کند.وی ضمن پیشنهاد برای کوچک کردن محدوده بازار قاچاق ارز گفت: در این شرایط بازار قاچاق بزرگ است و باید مولفه‌های آن کمتر شود، کسی که مسئول تامین ارز فرزندان خود است نمی‌تواند قاچاقچی عنوان کرد.

عبده‌تبریزی پیش‌بینی کرد با توجه به اینکه برای کالاهای ما دلارهای مختلفی وجود دارد هزینه‌های مبادله‌ای هم وجود خواهد داشت. مثلا دلار هند با دلار کره‌جنوبی متفاوت است و این تک نرخی‌شدن دلار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بالاخره نظام دو نرخی را تحمیل خواهد کرد.وی با اشاره به خروج ارز گفت: یک از نگرانی‌های دولت خروج ارز است که باعث شده حساب سرمایه کشور در سال ۹۶ به رقم منفی ۱۹ میلیارد دلار رسید و با حساب ۲۲ میلیارد دلار بدهی خارجی، در سال ۹۶ کشور ۴۱ میلیارد دلار خروج ارز را تجربه کند.این کارشناس اقتصادی ادامه داد: این خروج سه جز دارد که عبارتند از: کنز خانوارها، کنترل ارز توسط شرکت‌های بزرگ در خارج از کشور و انتظار برای افزایش قیمت و بالاخره خرید املاک است که نگرانی دولت بیشتر از جز سوم است.وی تصریح کرد: باید کنار نرخ اعلام شده، نرخ دیگری نیز وجود داشته باشد و با توجه به حضور بازیگران متعدد در بازار باید برنامه‌ریزی دقیقی اعمال شود.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: ارز سکه بحران ارزی