به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۲۴ ساعت ۲۲:۱۴
کد مطلب : ۱۵۴۵۵۱
پرونده بیست و یکمین دوره جام جهانی بسته شد

فرانسه بر بام فوتبال جهان ایستاد

گروه ورزشی: تیم ملی فوتبال فرانسه درحالی با برتری برابر کرواسی به عنوان قهرمانی بیست و یکمین دوره رقابت‌های جام جهانی دست پیدا کرد که پس از بیست سال این عنوان را به خود اختصاص داد.
فرانسه بر بام فوتبال جهان ایستاد
دیدار فینال بیست و یکمین دوره رقابت‌های فوتبال جام جهانی از ساعت ۱۹: ۳۰ دقیقه امروز یکشنبه بین تیم‌های فرانسه و کرواسی در ورزشگاه لوژنیکی شهر مسکو برگزار شد که در پایان فرانسه به برتری ۴ بر ۲ دست یافت. ماریو مانژوکیچ (۱۹- گل به خودی) ، گریزمان (۳۸- پنالتی) ، پل پوگبا (۵۹) و امباپه (۶۵) برای فرانسه و ایوان پرشیچ (۲۸) و مانژوکیچ (۶۸)  برای کرواسی گلزنی کردند. نیمه اول با جذابیت‌های یک فینال جام جهانی و به قضاوت «نستور پتانا» از آرژانتین آغاز شد و دو تیم تمایل زیادی برای باز کردن دروازه حریف داشتند و خبری از بازی تدافعی نبود. با این حال این فرانسوی‌ها بودند که با سر بازیکن حریف به گل اول رسیدند.

در دقیقه ۱۸ این دیدار بازیکنان کرواسی پشت محوطه جریمه خود مرتکب خطا شدند تا گریزمان فرصت زدن یک ضربه ایستگاهی خطرناک را داشته باشد. این بازیکن چپ پا ضربه را به زیبایی زد اما تاثیری که مانژوکیچ روی توپ گذاشت باعث شد دروازه کرواسی باز شود. مهاجم کرواسی که برای کمک به دفاع تیمش به عقب برگشته بود قصد دفع توپ را داشت که مرتکب اشتباه شد و توپ وارد دروازه خودشان شد. پس از این گل بازیکنان کروات توانستند خیلی زود به شرایط بازی بازگردند و روی یک کار گروهی زیبا در دقیقه ۲۸ به گل تساوی رسیدند. در این صحنه بازیکنان کرواسی پس از چند پاس تاکتیکی زیبا توپ را برای پرشیچ فرستادند که ضربه دیدنی او دروازه حریف را باز کرد.

در ادامه، بازیکنان فرانسه با منطق همیشگی خود به دروازه کرواسی نزدیک شدند و در دقیقه ۳۸ صاحب یک پنالتی شدند. این ضربه در شرایطی به دست آمد که ابتدا داور اعتقادی به خطای پنالتی نداشت اما بعد از تماشای دوباره صحنه از طریق ویدئو چک اعلام ضربه پنالتی کرد و گریزمان گل دوم آبی‌ها را به ثمر رساند. نیمه دوم اما کاملا متفاوت بود. در این نیمه فرانسه شروع طوفانی داشت و پس از آنکه یک موقعیت خوب را توسط امباپه در دقیقه ۵۰ از دست داد صاحب فرصت‌های خوبی شد و نهایت استفاده را از آن برد. البته ورود یک تماشاگر به زمین در دقیقه ۵۲ باعث توقف در بازی شد.

درحالی که کرواسی تلاش می‌کرد تا گل تساوی را به ثمر برساند، این فرانسه بود که روی ضربه زیبای پوگبا در دقیقه ۶۵ به گل سوم رسید. در این صحنه توپ پس از رفت و برگشت پشت محوطه جریمه به پوگبا رسید و این بازیکن با ضربه دقیق پای چپ گل سوم را وارد دروازه حریف کرد.   شش دقیقه بعد بازهم این فرانسه بود که به گل رسید و این بار ستاره جوان این تیم از خلا دفاع میانی کرواسی استفاده کرد و با شوتی زمینی دروازه حریف را برای چهارمیین بار باز کرد. امباپه با این گل به جوانترین بازیکنی تبدیل شد که به همراه «پله» در فینال گل زده است. درحالی که فرانسه به یک پیروزی پرگل امیدوار بود، در دقیقه ۶۸ دروازه بان این تیم مرتکب اشتباه فاحشی شد و مانزوکیچ از این اشتباه بهترین استفاده را برد. پاس رو به عقب برای هوگو لوریس یک اشتباه عجیب از وی را رقم زد. این دروازه بان قصد دریبل زدن مانژوکیچ را داشت که مهاجم کرواسی با هوشیاری توپ را با یک بغل پا وارد دروازه کرد تا اختلاف کمتر و جذابیت بازی بیشتر شود.

در دقایق پایانی کرواسی تلاش زیادی کرد تا اختلاف را کمتر کند اما دفاع خوب فرانسوی‌ها این اجازه را با شاگردان دالیچ نداد و در نهایت خروس‌های آبی پس از بیست سال مجددا به عنوان قهرمانی جام جهانی دست پیدا کردند. پیش از این تیم ملی فوتبال بلژیک با برتری ۲ بر صفر برابر  انگلیس عنوان سوم بیست و یکمین دوره رقابت‌های جام جهانی را به خود اختصاص داده بود.

گزارش كامل فینال

 

 
فینال جام جهانی 2018 روسیه
یکشنبه: 97/04/24 ؛ ساعت 19:30
استادیوم: لوژنیکی مسکو/ تماشاگر: 78011 نفر
داور: نستور پیتانا؛ کمک‌ها: هرنان میدانا، خوان پابلو بلاتی و بیورن کویپرس(هلند)/ کمک داور ویدئویی: ماسیمیلیانو ایراتی(ایتالیا)/ کمک داور ذخیره: اروین زنیسترا(هلند).
 
اخطار
انگولو کانته(28) و لوکاس هرناندز(41) از فرانسه
سیمه ورسالیکو(2+90) از کرواسی
 
تیم ملی فرانسه
هوگو لوریس، رافائل واران، ساموئل اومتیتی، بنجامین پاوارد، لوکاس هرناندز، پل پوگبا، انگولو کانته(54- استیون انزونزی)، کیلیان امباپه، بلیز ماتوئیدی(73- کورنتین تولیسو)، آنتون گریزمان و اولیویه ژیرو(81- نبیل فکیر).
سرمربی: دیدیه دشان
 

تیم ملی کرواسی
دانیل سوباسیچ، دیان لوورن، دوماگوج ویدا، سیمه ورسالیکو، ایوان استرینیچ(81- مارکو پیاکا)، ایوان راکیتیچ، مارسلو بروزوویچ، لوکا مودریچ، آنته ربیچ(71- آندری کراماریچ)، ایوان پریشیچ و ماریو مانژوکیچ. سرمربی: زلاتکو دالیچ
 

 
شرح گل
فرانسه 1 - کرواسی صفر (دقیقه 18: گل به خودی ماریو مانژوکیچ): خطایی که بروزوویچ روی گریزمان انجام داده بود، این ستاره ریز نقش فرانسوی با ارسال دقیق از روی ضربه ایستگاهی فرستاد که ضربه پشت سر مانژوکیچ برای تیمش دردسرساز شد و توپ به کنج دروازه کرواسی رفت تا خروس‌ها با اشتباه مهاجم حریف به گل برسند.
 
 

 ویدئوی این گل را می‌توانید اینجا ببینید
 
فرانسه 1 - کرواسی 1 (دقیقه 28: ایوان پریشیچ): ارسال مودریچ از روی ضربه ایستگاهی میانه زمین به سمت راست محوطه جریمه را ورسالیکو با ضربه سر زد که توپ روی سر مانژوکیچ خورد و در ادامه به ویدا رسید که او با پاس به عقب موقعیت خوبی برای پریشیچ فراهم کرد تا او با آوردن توپ روی پای چپ و شوت محکم دروازه فرانسه را باز کند.
 

 ویدئوی این گل را می‌توانید اینجا ببینید
 
فرانسه 2 - کرواسی 1 (دقیقه 38: آنتون گریزمان): پنالتی اعلام شده به کمک سیستم VAR برای فرانسه را گریزمان خلاف جهت سوباسیچ که به سمت چپ شیرجه زده بود، تبدیل به گل کرد تا خروس‌ها مجددا با یک گل پیش بیافتند.
 

 ویدئوی این گل را می‌توانید اینجا ببینید
 
فرانسه 3 - کرواسی 1 (دقیقه 59: پل پوگبا): امباپه با فرار سریع از سمت راست زمین موقعیت خطرناکی ترتیب داد و با پاس به عقب گریزمان را به توپ رساند که او هم با پاس به پشت محوطه پوگبا را در فرصت شوت‌زنی قرار داد ولی ضربه محکم او در میانه راه به لوورن برخورد کرد، اما در برگشت مجددا پوگبا صاحب توپ شد تا با شوت فنی پای چپ دیدنی دروازه کرواسی را برای سومین بار باز کند.
 

 ویدئوی این گل را می‌توانید اینجا ببینید
 
فرانسه 4 - کرواسی 1 (دقیقه 65: کیلیان امباپه): لوکاس هرناندز با حرکت از سمت چپ زمین و جای گذاشتن مانژوکیچ و فریب ورسالیکو با پاس در عرض توپ را به امباپه رساند و ستاره جوان فرانسه در حالی که ویدا را مقابل خود داشت، با شوت روی پای فوق‌العاده که سوباسیچ را هم فریب داد، موفق به گلزنی شد.
 

 ویدئوی این گل را می‌توانید اینجا ببینید
 
فرانسه 4 - کرواسی 2 (دقیقه 69: ماریو مانوژوکیچ): پاس به عقب اومتیتی را لوریس به شکل عجیب که یادآور اشتباه کاریوس، دروازه‌بان لیورپول در فینال لیگ قهرمانان اروپا بود با پای مانژوکیچ زد تا توپ به تور دروازه بچسبد و امیدهای کرواسی برای بازگشت به بازی زنده شود.
 

 ویدئوی این گل را می‌توانید اینجا ببینید
 
بهترین بازیکن
آنتون گریزمان مثل بازی‌های قبل ستاره فرانسه برای کسب پیروزی تیمش بود و بیشترین نقش را در کسب برتری برابر کرواسی و قهرمانی خروس‌ها در جام جهانی داشت؛ او علاوه بر اینکه در جریان بازی موقعیت‌های زیادی خلق کرد، با دریبل‌ها و فرارهای سریع خود مدافعان کرواسی را به دردسر انداخت و فرصت گلزنی به وجود آورد، روی گل‌های تیمش بیشترین تاثیر را داشت؛ گل اول فرانسه که با اشتباه مانژوکیچ به ثمر رسید، روی ارسال او بود، دومین گل باز هم روی سانتر او و خطای هند پریشیچ که منجر به پنالتی شد و دومین گل را به همراه داشت، توسط شماره 7 فرانسه ثبت شد؛ گریزمان قبل از شوت پوگبا روی گل سوم نیز به او پاس داد تا ستاره بازی فینال جام جهانی 2018 باشد.
 

 
لحظات حساس
 
دقیقه 5: ارسال خطرناک ورسالیکو از جناح راست زمین را اومتیتی قبل از رسیدن توپ به مانژوکیچ با ضربه سر دفع کرد.
دققه 8: پاس زیبای راکیتیچ از سمت زمین با عبور از بین پای پاوارد به استرینیچ رسید ولی امباپه مقابل ارسال زمینی او قرار گرفت تا یک کرنر نصیب کرواسی شود.
دقیقه 9: واران سانتر مودریچ از روی کرنر را با ضربه سر از مقابل دروازه فرانسه دور کرد.
دقیقه 17: امباپه با سر توپ و تغییر مسیر در سمت راست محوطه جریمه کرواسی حرکت خطرناکی انجام داد که پاس بی‌دقت او را مدافعان حریف دور کردند.
دقیقه 21: سانتر مودریچ از روی ضربه ایستگاهی و ضربه سر ویدا راهی اوت شد.
دقیقه 24: ارسال مانژوکیچ از سمت راست زمین و شوت بی‌دقت راکیتیچ به بیرون رفت.
دقیقه 34: ارسال گریزمان از روی کرنر سمت راست زمین با عبور از روی سر ماتوئیدی در مقابل تیرک اول به دست چپ پریشیچ برخورد کرد و به کرنر رفت که پیتانا، داور آرژانتینی در این صحنه اعتقادی به پنالتی نداشت ولی بعد از مشورت با کمک داور ویدئویی و بازبینی صحنه، تصمیم خود را تغییر داد و اعلام پنالتی کرد.
دقیقه 40: سانتر پریشیچ از جناح چپ با شوت کم قدرت ربیچ همراه شد که ضربه او بعد از برخورد به واران و سردرگمی مانژوکیچ در زدن ضربه نهایی در اختیار لوریس قرار گرفت.
دقیقه 43: ارسال مودریچ از میانه زمین را پریشیچ و در ادامه پاوارد با ضربه سر زد که شوت ربیچ به پوگبا برخورد کرد و راهی کرنر شد.
دقیقه 44: سانتر راکیتیچ از روی کرنر و ضربه پشت سر ربیچ را اومتیتی سراسیمه به کرنر زد.
دقیقه 1+45: ضربه سر ویدا روی توپ ارسالی راکیتیچ به شکل خطرناکی از کنار دروزاه فرانسه به بیرون رفت.
دقیقه 47: پاس ژیرو و شوت کم قدرت گریزمان از پشت محوطه جریمه به راحتی در اختیار سوباسیچ قرار گرفت.
دقیقه 47: شوت ناگهانی پای چپ ربیچ روی پاس در عمق راکیتیچ را لوریس با واکنشی تماشایی از زیر طاق دروازه راهی کرنر کرد.
دقیقه 49: لوریس با خروج به موقع از محوطه جریمه و مهار توپ با سینه اجازه نداد مانژوکیچ در موقعیت تک به تک قرار بگیرد.
دقیقه 87: شوت پشت محوطه فکیر را سوباسیچ در اختیار گرفت.
دقیقه 89: شوت راه دور راکیتیچ با اختلاف زیادی از دروازه فرانسه راهی اوت شد.
دقیقه 3+90: ارسال عالی امباپه بین دو مدافع کرواسی را پوگبا نتوانست با بغل پا تبدیل به گل کند و موقعیت خوب خروس‌ها از دست رفت.

گریزمان بهترین بازیکن فینال شد
بازیکن تیم ملی فوتبال فرانسه به عنوان بهترین بازیکن دیدار نهایی جام جهانی روسیه انتخاب شد.
آنتوان گریزمان به عنوان بهترین بازیکن فینال جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بین تیم های فرانسه و کرواسی انتخاب شد. زننده گل دوم فرانسه در حالی به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شد که یکی از نامزدهای بهترین بازیکن این رقابت ها نیز هست.
تیم ملی فوتبال فرانسه موفق به پیروزی چهار بر دو مقابل کرواسی در دیدار نهایی جام بیست و یکم شد.
 
اتفاق ویژه
 دیدیه دشان 20 سال قبل در جام جهانی 1998 به‌عنوان کاپیتان فرانسه کاپ قهرمانی را بالای سر برد و حالا توانست در قامت سرمربی، خروس‌ها را برای دومین بار به این مهم برساند تا در فوتبال کشورش تاریخ‌ساز شود.
فرانسه بعد از قهرمانی در جام جهانی 98، در فینال 2006 مغلوب ایتالیا شدند ولی این بار فرصت کسب رتبه اول را از دست ندادند و توانستند دومین بار به مهم‌ترین جام فوتبال دنیا دست پیدا کنند.