به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۱۶ ساعت ۱۷:۳۴
کد مطلب : ۱۵۶۵۵۵

آقای خاتمی؛ برای چه کسی می‌گویید؟!

آقای خاتمی؛ برای چه کسی می‌گویید؟!
داریوش احمدیان
رییس دولت اصلاحات در واکنش به بحران‌های فراگیر که این روزها صدای اعتراض مردم را بلند کرده است چند راه حل را خطاب به تصمیم گیران دولت و سایر ارکان نظام مطرح کرده است. با نگاهی به راهکارهای آقای خاتمی شاهد آن هستیم که موارد مطرح شده از سوی او همه آن چیزهایی است که در دو دهه اخیر، از زمان دولت اصلاحات به این سو از طرف او و همراهانش بیان شده است.

پرسش اساسی در برابر چنین راهکارهایی آن است که اگر این راه حل‌ها کارآمد بوده است و گوش شنوایی برای آن است پس چرا و چگونه نه تنها بحران‌ها کاهش پیدا نکرده بلکه شاهد افزایش روزافزون آن نیز هستیم؟! ممکن است برخی در پاسخ بگویند که هشت سال دولت احمدی نژاد سبب آن شده است که این راه حل‌ها کنار گذاشته شود. بیاییم فرض کنیم که چنین بهانه‌ای صحیح باشد. آیا در دولت مورد حمایت سیدمحمد خاتمی که پنج سال از عمر هشت ساله آن می‌گذرد شاهد تغییر ملموسی در شرایط بحرانی کشور هستیم؟!

تلاش خاتمی و برخی دیگر از اصلاح طلبان برای کنار کشیدن خود و کتمان نقشی که در وضعیت امروز داشته‌اند به هیچ وجه برای مردم پذیرفتنی نیست. آنانی که در اعتراضات دی ماه ۹۶ به روشنی خواسته‌های خود را اعلام کردند و از آن مهمتر نسبت خود با دو جناح عمده سیاسی کشور را نیز روشن ساخته‌اند. به طور مشخص می‌توان گفت که جامعه از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان عبور کرده است و دیگر هیچ امیدی به سیاسیون این دو جناح و دولت‌های نزدیک به آنان ندارد. مردم نه دولت احمدی نژاد و آن بحران‌ها را می‌خواهند و نه دیگر تمایلی به دولت اعتدالی مورد حمایت جریان اصلاح‌طلبی دارند.

آنان خواهان تغییرات اساسی به نفع مردم و نه آقازادگان و دارندگان ژن خوب هستند. خاتمی و دیگرانی که روزگاری برای جامعه اعتباری داشتند اتفاقا در چنین روزهایی باید تکلیف خود را با مطالبات مردم مشخص کنند. نمی‌توان همزمان هم خود را در طرف جامعه نشان داد و از طرف دیگر در راه حل‌های ارائه شده هیچ نشانی از خواسته‌های واقعی و اصلی مردم نباشد. کسر قابل‌توجهی از آنچه اصلاح‌طلبان به عنوان راهکاری برای عبور از بحران اعلام می‌کنند بیشتر از آنکه نفعی به حال مردم داشته باشد نتیجه خوشایندی برای خودشان و نزدیکانشان داشته و دارد و به همین دلیل با واکنش منفی و یا بی تفاوتی مطلق در جامعه روبرو می‌شود. به نظر می‌رسد که لازم است مشاوران رئيس‌جمهور دوران اصلاحات برای او واقعیت‌هایی که در سطح جامعه است را صریح‌تر و با زبانی صادقانه مطرح کنند.

ظاهرا محدودیت‌هایی که برای خاتمی ایجاد شده است او را از واقعیت‌های جامعه دور نگه داشته و به همین دلیل همچنان همان رویکرد و نگاه بیست سال پیش در تک تک کلمات و مفاهیم مطرح شده از جانب رئيس دولت اصلاحات دیده می‌شود. راه حل عبور از بحرانی که از اصول‌گرا  تا اصلاح‌طلب در به وجود آمدن آن مقصر بوده و هستند مشخص است. شنیدن خواسته‌های مردم و عمل به آن؛ خواسته‌هایی که در شعارهای اعتراضی در جامعه به وضح شنیده می‌شود و تنها کافی است گوش‌هایمان کمی شنوا باشد.

توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۵/۱۶ ۱۹:۲۵
موافقم
سید واقعا مظلوم و محجوب و دوست داشتنی است اما به همه مشکلات مردم اشاره نکرد
انشاا...9 و 1400 امید واقعی به مردم برکردد (360655)
مهربانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۵/۱۶ ۱۹:۳۲
سید برا 98 طرحی نو در اندازید
بعید میدانم با امثال عارف موفق شوید
انشاا... استیضاح
بطحایی(معلمان ناامید
نوبخت کرباسی(اقتصادضعیف
شریعتمداری(مافیای خودرو
ربیعی(کارگران ناامید
حجتی(کشاورز و دامدار ناامید (360659)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ ۱۰:۱۲
گل کفتید (360667)