به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۲۷ ساعت ۱۷:۲۵
کد مطلب : ۱۶۰۰۰۷

اضطراب و افسردگی در کمین کاربران اینستاگرام

گروه علم و فناوری: نظر سنجی یک موسسه انگلیسی در حوزه سلامت روان نشان می دهد شبکه اجتماعی اینستاگرام علاوه بر اینکه شبکه ای با بیشترین تاثیر منفی بر خواب است، اضطراب، افسردگی و ناامیدی نیز به همراه دارد.
اضطراب و افسردگی در کمین کاربران اینستاگرام
اینستاگرام به ظاهر دوستانه ترین شبکه اجتماعی است که راهکار اصلی ارتباط در آن دوبار لمس تصاویر به منظور ابراز علاقه است. در این شبکه پست ها نه به دلیل ابراز خشم، بلکه به دلیل داشتن جنبه های مثبت، مانند ویروس پخش می شوند، اما برای تعدادی از کاربران و البته متخصصان بیماری های روانی، این ویژگی مثبت بودن، به یک مشکل تبدیل شده است. این شبکه کاربران خود را تشویق می کند تا تصاویری را به نمایش بگذارند که در بهترین حالت برای سایرین گمراه کننده و در بدترین حالت مضر است. در واقع این شبکه باعث می شود هریک از کاربران تصور کنند زندگی همه کاربران این شبکه به غیر از خود وی، کامل و عالی است.در سال 2017 میلادی یک موسسه خیریه فعال در حوزه سلامت روانی به نام Royal Society for Public Health در انگلیس یک نظرسنجی از کاربران 14 تا 24 ساله 5 شبکه اجتماعی توییتر، فیسبوک، یوتیوب، اسنپچت و اینستاگرام انجام داد و از آن ها خواست نحوه تاثیرگذاری این شبکه های اجتماعی را بر جنبه های مختلف زندگی از خواب شب گرفته تا ترس از دست دادن فرصت هایی که سایرین از آن لذت می برند را بیان کنند.

در این نظرسنجی، اینستاگرام به دلیل بیشترین تاثیر منفی بر خواب کاربران، تصور آن ها از خود و ترس از دست دادن فرصت هایی که سایرین از آن لذت می برند، کمترین امتیاز را در بین 5 شبکه اجتماعی کسب کرد.به گفته مدیر ارتباطات و سیاست های کلی موسسه RSPH اینستاگرام در ظاهر بسیار دوستانه است، اما پیمایش بی انتهای صفحات بدون تعامل قابل توجه با سایرین، تاثیر چندان مثبتی بر سلامت روان ندارد.کاربران کنترل چندانی بر محتوای نمایش داده شده ندارند و تصاویری به ظاهر واقعی را می بینند که واقعی نیستند. معمولا به عنوان یکی از اثرات این رویکرد اینستاگرام، احساس عدم رضایت از فیزیک بدن مورد توجه قرار می گیرد؛ اما این تنها یکی از جنبه های کار با اینستاگرام است.بسیاری از کاربران تصاویر متعددی از خودروهای گران قیمت را می بینند که قادر به خرید آن ها نیستند و دچار اضطراب و افسردگی می شوند.شاید مشکل اصلی اینستاگرام این است که کاربران به طور خاص تصاویری را از زندگی خود به اشتراک می گذارند که تنها به خود آن ها احساس مثبت می دهد. در سایر شبکه های اجتماعی، محتوایی از این دست بسیار کمتر است. 

در اینستاگرام تقریبا هریک از کاربران هیزمی را در این آتش می اندازند و هر اندازه هم که از دیدن تصاویر غیرواقعی زندگی سایرین ناراحت شده باشند، تصاویری غیرواقعی از زندگی خود منتشر می کنند. یکی از عوامل موثر بر تشدید این وضعیت ارائه ویژگی تایم لاین در سال 2016 میلادی بود. اینستاگرام به جای این که وضعیت لحظه ای کاربران دنبال شده را نمایش دهد، تنها پربازدیدترین پست ها را از صفحات این کاربران انتخاب کرده و نمایش می دهد.اغلب این پست ها مربوط به مدت ها قبل هستند و در نتیجه این ویژگی جدید شروع به انتشارت یک نسخه سازماندهی شده و غیرواقعی از محتوایی کرد که قبلا هم به صورت سازماندهی شده و غیرواقعی منتشر شده بود. این وضعیت موجب شده استفاده از اینستاگرام هرروز بیش از پیش تاثیرات نامطلوبی را بر سلامت روان کاربران بر جای بگذارد. با وجود این صفحات بسیاری در اینستاگرام وجود دارند که در آن ها تصاویر ساختگی از یک زندگی کامل و بدون نقص به نمایش گذاشته نمی شود. اغلب این صفحات مربوط به حیوانات خانگی و فعالیت های خیرخواهانه ای هستند که کاربران با مشاهده آن ها هرگز احساس بدی در مورد خود نخواهند داشت.
مرجع : ایرنا