به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۳۱ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب : ۱۶۰۲۷۰

عملیات تروریستی اهواز کار کیست؟

عملیات تروریستی اهواز کار کیست؟
گروه سیاسی: سایت یورونیوز در گزارشی نوشت: حمله تروریستی اهواز سر پذیرفتن مسئولیتش دعوا شده است. تیراندازی صبح شنبه ۳۱ شهریور به مراسم رژه نیروهای نظامی را در شهر اهواز جان دست‌کم ۲۵ نفر را گرفت و بیش از ۶۰ نفر زخمی بر جای گذاشت. اما این تیراندازی که توسط ۴ نفر صورت گرفت حالا دو صاحب پیدا کرده است. در ساعات ابتدایی بعد از انجام این عملیات، جنبش الاحوازیه مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفت اما ساعاتی بعد داعش مدعی شد که کار آنها بوده است. یعقوب حر التسطری سخنگوی جنبش الاحوازیه در یک گفتگوی تلویزیونی ابتدا مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و گفت: مقاومت ملی اهواز!، این عملیات را ضد سپاه و نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران انجام داده است.

اگر بخواهیم به ریشه گروه‌های تجزیه‌طلب در خوزستان بپردازیم باید به این نکته اشاره کنیم که این گروه‌ها حتی از سالهای ابتدایی بعد از انقلاب هم در چارچوب مشی مسلحانه با سیستم مرکزی در جدال بوده‌اند. ضمن اینکه تمامی این گروه‌ها با هدف مقابله با جمهوری اسلامی ایران در استان خوزستان تشکیل شدند. هدفشان را هم آزاد کردن خوزستان، هرمزگان، بوشهر و حتی جزایر ایرانی خلیج فارس از دست جمهوری اسلامی اعلام می‌کنند اما گروه الاحوازیه در سالهای گذشته هم به عملیات تروریستی دیگری در اهواز دست زده است. شاید پررنگ‌ترین آن به ماجرای بمب‌گذاری سال ۱۳۸۴ در فرمانداری این شهر بازگردد که به جان باختن ۱۱ نفر و زخمی شدن بیش از ۸۵ نفر انجامید. هدف اصلی این گروه جدایی طلبی و اتصال به دیگرکشورهای عربی مجاور ایران است.

روایت‌های متفاوتی در خصوص ریشه‌های این گروه وجود دارد. از یک طرف این جریان را به جمعیت خلق عرب نسبت می‌دهند. این گروه در سالهای ابتدایی انقلاب ۱۳۵۷ در خوزستان تشکیل شدند و نام خود را «جمعیت خلق عرب» نامیده بودند و رهبری این گروه را هم فردی به نام شیخ شبیر خاقانی عهده دار بود. در ادامه اما اختلافاتی میان اعضای این گروه پدیدی می‌آید. روایت دیگر اما این است که گروه الاحوازیه اساسا در سال ۲۰۰۱ تشکیل شده است و با نام سازمان اسلامی سنی شروع به فعالیت می‌کند، اما از سال ۲۰۱۵ احتمالا به دلیل جلوگیری از اتهامات مذهبی و قومی، «سنی» را از پسوند نام خود بر می‌دارند و به جنبش الحوازیه تغییر نام می‌دهند.
 
از رهبران این گروه می‌توان به احمد مولانا ابوناهض معروف به احمد نیسی اشاره کرد. او که خود را یک فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی معرفی می‌کرد به عنوان رهبر گروه الحوازیه شناخته می‌شد.  نیسی که در هلند زندگی می‌کرد در ۱۷ آبان ۱۳۹۶ به ضرب گلوله افراد ناشناس در مقابل منزلش کشته شد. احمد نیسی در سال ۲۰۰۵ ایران را ترک کرده بود و در لاهه هلند زندگی می‌کرد. این گروه همچنین به فعالیت مسلحانه علیه جمهوری اسلامی و همچنین تجزیه طلبی اعتقاد داشت. پیش از عملیات ۳۱ شهریور این گروه همچنین در فروردین و اردیبهشت هم در حملاتی به پاسگاه‌های پلیس در شهرهای اطراف اهواز حمله مسلحانه کرده و چندین سرباز وظیفه را کشته (به شهادت رسانده) بودند.

در حالی‌که همه پذیرفته بودند گروه احوازیه عملیات تروریستی ۳۱ شهریور را انجام داده، خبرگزاری اعماق در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نیروهای داعش این عملیات را انجام دادند. در بیانیه‌ای که از سوی خبرگزاری داعش منتشر شد اما یک اشتباه فاحش وجود داشت. داعش ادعا کرده بود که نیروهای این گروه این عملیات در اهواز را در حضور رئيس جمهوری ایران انجام داده‌اند!! این درحالیست که حسن روحانی برای مراسم روز ۳۱ شهریور در تهران حضور داشت.
اما ساعاتی بعد از این اشتباه، خبرگزاری اعماق در یک اطلاعیه دیگر این موضوع را اصلاح کرد. بررسی سوابق داعش در عملیات‌های تروریستی در سراسر جهان نشان می‌دهد که این گروه معمولا خیلی سریع مسئولیت هر نوع عملیات مسلحانه در هر جای جهان را بر عهده می‌گیرد، هرچند که بعد از چند ساعت مشخص می شود، آن عملیات اساسا تروریستی نبوده است.
برچسب ها: تروریستی اهواز