به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۰۱ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب : ۱۶۰۲۸۵

روحاني عازم آمريكا شد

روحاني عازم آمريكا شد
گروه سياسي: رئیس‌جمهور اظهار کرد: حکومت کاخ سفید امروز با همیشه متفاوت است کسانی سر کار هستند که به هیچ معاهده‌ای احترام نمی‌گذارند همه مقررات را زیر پا می‌گذارند و کارهایی کردند که کمتر قابل تصور بود. این چنین با ملت فلسطین مقابله کردند، برای مسلمان آنها مضیقه ایجاد کردند، بسیاری از کشورها برای گفتن حرف‌های فراوانی دارند از جمله ایران.
 
به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی پیش از ترک تهران برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: یاد و نام سالار شهیدان و یارانش را گرامی می‌داریم که مردم بزرگوار کشورمان همه ساله و بویژه امسال با حضور در مجامع دینی و سوگواری حماسه خوبی را باشکوهتر از همیشه آفریدند. امیدوارم خدا ما را در زمره یاران حسین(ع) قرار دهد و راه او را پیروی کنیم. وی با اشاره به حادثه تروریستی روز گذشته اهواز گفت: حادثه دیروز اهواز بسیار تاثرانگیز بود. مراسم به مناسبت دفاع مقدس، ایستادگی مردم و شروع تجاوز صدامیان به کشور برگزار شد، این‌ها که این فاجعه را آفریدند در مسیر همان متجاوزین هستند.

روحانی افزود: این‌ها در دوران جنگ با همین اسم‌ها از متجاوزین حمایت می‌کردند مدت‌ها داخل خاک عراق ماندند و بعد از جنگ لطف نظام ایران شامل حال آنها شد و تا زنده بودن صدام مزدور او بودند. بعد ارباب را عوض کردند. یکی از کشورهای جنوبی خلیج فارس تجهیز مالی آنها را بر عهده گرفت و جنایت‌های خود را متوقف نکردند. وی با بیان اینکه این گروه روز گذشته جنایت بزرگی کردند آن هم نسبت به اهواز که در دفاع مقدس ایستاد، یادآور شد: روزهایی بود که گلوله توپ در خود خیابان‌های اهواز می‌خورد. مردم شهر را ترک نکردند، ماندند و ایستادگی کردند. اهواز مردم شجایی دارد از فارس و عرب و بختیاری دلاوردی کردند. بعد از جنگ هم همواره برای پیشرفت کشور تلاش کردند و مردم این شهر دیروز عزادار شدند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: بچه‌هایی که باید به مدرسه می‌رفتند به شهادت رسیدند آنها که باید امروز فرزاندان خود را بدرقه میک‌ردند شهید شدند ایران از این جنایت نخواهد گذشت. روشن  است که مسببان این جنایت چه کسانی هستند و به کجا وابسته هستند. وی تاکید کرد: آنها که مدعی حقوق بشر هستند باید پاسخگو باشند. همه کشورهای کوچک مزدور منطقه پشتوانه‌شان آمریکاست. آمریکا آنها را تحریک می‌کند و شرایط را در اختیار آنها می‌گذارد اما این اقدامات تاثیری در اراده ملت ما ندارد. ما در برابر جنایت‌های بزرگتر هم ایستادیم. پاسخ این جنایات در چارچوب قانونی به جانیان آن داده خواهد شد و همه عوامل دستگیر و مجازات می‌شوند.

روحانی با اساره به سفرش به نیویورک گفت: سفر من برای شرکت در اجلاس عمومی در نیویروک است در سال‌های قبل هم به این سفر رفتنم. معتقدم حضور در این اجلاس فرصت و تربیونی هست که در اختیار کشور قرار می‌گیرد و ایران می‌تواند نظرات خود را نسبت به مسائل منطقه و بین‌الملل بیان کند و فرصت دیدار با سران هم در این سفر فراهم است. وی اضافه کرد: همه ساله با رهبران کشورهایی که حضور دارند و مسلمانی که فعالیت دارند و سیاسیون و سردبیران رسانه‌های مهم جلساتی هم داریم مصاحبه‌هایی هم خواهیم داشت که همه ساله انجام می‌دهیم. این سفر مهم است شرایط جهانی امروز مناسب نیست از همه مهم‌تر آمریکا بیش از همیشه قدرمآبی خود را به رخ جهانیان می‌کشد و به یک‌جانبه‌گرایی ادامه می‌دهد و فکر می‌کنند هر کسی زور دارد و حق وتو دارد می‌تواند در شورای امنیت هر کاری انجام دهد.

روحانی گفت: فکر می‌کنند هر کسی میزبان سازمانی است اختیاریات بیشتری دارد در حالیکه باید اختیارات آمریکا مشابه دیگران باشد. آمریکا دائم از سازمان ملل سو‌ءاستفاده می‌کنند. دیگران نتوانستند از این سازمان در شرایط بحرانی استفاده کنند. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: حکومت کاخ سفید امروز با همیشه متفاوت است کسانی سر کار هستند که به هیچ معاهده‌ای احترام نمی‌گذارند همه مقررات را زیر پا می‌گذارند و کارهایی کردند که کمتر قابل تصور بود. این چنین با ملت فلسطین مقابله کردند، برای مسلمان آنها مضیقه ایجاد کردند، بسیاری از کشورها برای گفتن حرف‌های فراوانی دارند از جمله ایران.

روحانی ادامه داد: آمریکا به یکی از تعهدات خود و پیمانش پشت پا زد و آن برجام بود. برجام توافق ۷ کشور بود و سازمان ملل و شورای امنیت آن را تایید کرد و سند بین‌المللی بود که آمریکا به بهانه واهی از این توافق خارج شد و کاری بر خلاف حقوق بشر آغاز کرد و می خواهد ملتی را تحت فشار قرار دهد و ملت‌های دیگر را با قانون داخلی خود مجبور کند مشکلاتی در رابطه با ایران ایجاد کنند اما به اهداف خود نمی‌رسند، می‌خواهند مردم را در فشار قرار دهند، می‌خواهند در کشور امنیت نباشد و بلوا و آشوب درست کنند و یک روزی به این کشور برگردند و باز اربابی کنند این خیالات خام است و هیچ گاه به اهداف خود نمی‌رسند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: مردم ما مقاومت خواهند کرد و دولت خودش را کاملا برای مقابله آماده کرده است .
ما از این ماه‌هایی که مردم با سختی مواجه خواهند شد، دست به دست هم داده و با خواست خدا عبور خواهیم کرد و آمریکایی‌ها پشیمان خواهند شد. وی ادامه داد: در این سفر به این جنایت وتخلف آمریکا و نقض حقوق بین‌الملل اشاره خواهیم کرد و همچنین با کشورهای دوست، برای ادامه کار برجام رایزنی خواهیم کرد. روحانی افزود: وزیر خارجه با گروه ۱+۴ و من با رهبران برخی کشورهای آسیایی و اروپایی دیدار کرده و این موضوع مهم را مطرح می کنیم. ما با کمترین هزینه از این بحران عبور کرده و آمریکا را پشیمان می کنیم. البته مسائل منطقه مانند سوریه و یمن نیز جای صحبت با کشورهای دوستمان را دارد.