به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۰۲ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب : ۱۶۰۳۵۲

تبدیل اشیا به ربات‌ با "پوست رباتیک"!

گروه علم و فناوری: پژوهشگران دانشگاه ییل به کمک محققان ناسا موفق به ابداع نوعی پوست رباتیک شده‌اند که با پیچیدن به دور اشیا می‌تواند به آنها جان ببخشد و در نهایت برای اهداف فضایی ساخته شده است.
تبدیل اشیا به ربات‌ با "پوست رباتیک"!
پیشرفت در پوشش‌های رباتیک الهام گرفته از پوست طی چند سال گذشته افزایش یافته است. مانند ساختارهای مارپیچی الهام گرفته از مار که به ربات‌ها اجازه می‌دهد تا روی سطوح مختلف بخزند.به نظر می‌رسد محققان به جای ربات‌های مستقل، بیشتر به دنبال ساخت دستگاه‌های رباتیک افزودنی هستند.ربات‌ها در نوع خود عالی هستند، اما ما می‌توانیم از رباتیک برای پیشرفت محیط و پر کردن اوقات فراغت خود استفاده کنیم.

جان‌بخشی به بی‌جان
در حال حاضر یک تیم از دانشگاه ییل(Yale) با معرفی "پوست رباتیک" این ایده را به سطح جدیدی آورده است. این فناوری جدید که در اصل برای ناسا طراحی شده، به کاربران اجازه می‌دهد که اشیای بی‌جان را به حرکت درآورند.این پوست‌های جدید از ورق‌های انعطاف‌پذیر با حسگرها و محرک‌های ویژه در آزمایشگاه "ربکا کرامر بوتیگلیو" استادیار مهندسی مکانیک و علوم مواد در دانشگاه ییل ساخته شده است.اگر این پوست بر روی یک شیء بدون شکل و ناپایدار مانند یک ساختار فومی قرار بگیرد، می‌تواند یک حرکت دائمی استاتیکی را به شکل یک ربات موقت در آن فراهم کند.

این اشیای متحرک می‌توانند برای انجام کارها و وظایف مختلف مورد استفاده قرار گیرند. این فناوری به طرز معناداری طیف وسیعی از ربات‌های جدید را توسعه می‌دهد که می‌تواند برنامه‌های کاربردی جدیدی را در همه چیز از جمله عملیات جستجو و نجات و پوشیدنی‌ها ارائه دهد.کاربران می‌توانند از تصورات و تخیل خود برای طراحی سیستم‌های رباتیک منحصر به فرد با توجه به نیازهای فردی خود استفاده کنند."بوتیگلیو" گفت: ما می‌توانیم این پوسته‌ها را روی هر شیء دلخواه قرار دهیم تا کار مشخصی را انجام دهد. سپس آن را درآورده و روی یک شیء دیگر برای انجام یک کار متفاوت بکشیم.وی افزود: پس از آن می‌توانیم همان پوسته را از این جسم برداریم و آنها را به یک پیراهن برای ساخت یک وسیله پوشیدنی فعال و متحرک متصل کنیم. بنابراین پوست رباتیک می‌تواند به شکل نامحدود برای ایجاد ربات‌های چند منظوره به کار رود.

ایده آل برای پشتیبانی فضایی
این فناوری برای اولین بار با مشارکت ناسا طراحی شده بود تا برای سیستم‌های رباتیک نرم استفاده شود. این فناوری قرار بود فضانوردان را در انجام مجموعه‌ای از وظایف با مواد قابل تغییر و تنظیم مجدد یاری کند.با توجه به محدود بودن وسایل در ایستگاه بین‌المللی فضایی (ISS)، پوست‌های رباتیک یک راه حل مفید برای استفاده‌های مختلف از اشیای موجود و تبدیل آنها به ابزارهای مفید است.به عنوان مثال می‌توانند روی یک تکه فوم اعمال شوند تا آن را به یک بازوی رباتیک تبدیل کنند و سپس برای ساخت یک مریخ‌نورد استفاده شوند.هر وسیله‌ای در ایستگاه فضایی، از بادکنک گرفته تا کاغذهای مچاله شده به شکل توپ، به طور بالقوه می‌توانند به یک ربات هدفمند هدایت شده برای کمک به فضانوردان در وظایف دشوار و متنوع خود تبدیل شوند."بوتیگلیو" گفت: یکی از مهمترین مواردی که من در نظر گرفتم، اهمیت چند منظوره بودن ربات‌ها، به ویژه برای اکتشافات فضای عمیق یعنی جایی که محیط غیرقابل پیش‌بینی دارد، بود.این مطالعه در Science Robotics منتشر شده است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: پوست رباتیک