به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۵ ساعت ۰۰:۰۸
کد مطلب : ۱۶۴۷۳۵

انبار خاک گرفته و پرایدهای بی‌مشتری؛ سرنوشت تخفیف‌های سایپا در سوریه

انبار خودروسازی سایپا در سوریه عکس از رویترز
انبار خودروسازی سایپا در سوریه عکس از رویترز
گروه اقتصادي: يورونيوز در گزارشي نوشت: ده‌ها سواری خاک گرفته پراید و تیبا در انبارهای شعبه خودروسازی سایپا در حُمص سوریه پارک شده و دیگر حتی با ارائه تخفیف بالا هم برای آنها مشتری پیدا نمی‌شود. تولید این کارخانه هم به روزانه ۳ تا ۴ سواری پراید کاهش یافته است. پیش از آغاز جنگ در سوریه در این کارخانه روزانه ۵۰ تا ۶۰ سواری تولید می‌شد. کارخانه‌ای که در دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد و به عنوان گامی در جهت توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه توسط روسای جمهوری دو کشور افتتاح شد. اما پس از شدت گرفتن جنگ سوریه تولید آن متوقف شد ولی در سال ۲۰۱۶ میلادی و بنا بر تاکید ایران بار دیگر فعالیت محدود آن از سرگرفته شد.
اکنون و در آستانه پایان جنگ در سوریه، توسعه تولید و حتی ادامه تولید این کارخانه بسیار دشوارتر از گذشته شده است. از یک سو اعمال تحریم‌های آمریکا، نقل و انتقال قطعات خودرو را به سوریه دشوار کرده است. در عین حال با وجود تلاش دو طرف برای استفاده از مرز گسترده عراق و بندر لاذقیه برای دور زدن تحریم‌های حمل و نقل و بیمه، سوریه همچنان در پرداخت پول به طرف ایرانی خود مشکل دارد. به همین منظور توافق اولیه برای تاسیس بانکی مشترک میان دو کشور حاصل شده ولی هنوز گام‌های اجرایی آن برداشته نشده است. گام هایی که شاید به دلیل ورود رقیب اقتصادی تازه به بازار سوریه لرزان شده باشند. روسیه به عنوان متحد نیرومند بشار اسد در دوران جنگ داخلی این کشور و به عنوان طرفی تاثیرگذار در پیروزی های او، حالا به دنبال بازارگشایی در سوریه است. اقدامی که عرصه را بر شرکت‌های ایرانی تنگ خواهد کرد.

خط تولید پراید در سوریه - عکس از رویترز
با این حال،ایران امیدوار است که با پایان جنگ در سوریه بتواند توافق‌های پیشین برای احداث پالایشگاه و بهره برداری از معادن فسفات را اجرایی کند و این بار در کنار روسیه سهم قابل توجهی از بازار سوریه را بدست آورد.

فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۸/۲۵ ۱۹:۴۶
متاسفم و...از این دست و دلبازی اونم تو تو این شرایط سخت اقتصادی معیشتی و... (361822)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۸/۲۵ ۱۹:۴۶
متاسفم و...از این دست و دلبازی اونم تو تو این شرایط سخت اقتصادی معیشتی و... (361823)