به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۲۸ ساعت ۱۷:۲۹
کد مطلب : ۱۷۲۴۸۶
برخوردهای قهری نتیجه عکس خواهد داد

تحلیل مدرس حوزه از ماجرای گشت‌ارشاد

گروه جامعه: مدرس حوزه علمیه قم درباره درگیری بین برخی شهروندان با گشت امنیت اخلاقی، گفت که چنین برخوردهایی تناسبی با عرصه فرهنگ ندارد.
تحلیل مدرس حوزه از ماجرای گشت‌ارشاد
با وجود گذشت مدت زمانی طولانی از آغاز به کار گشت امنیت اخلاقی، گاهی اخباری از ایجاد تنش میان شهروندان و نیروهای این گشت به گوش می رسد. حادثه اخیر در منطقه نارمک نیز از همین دست بود و برخورد پلیس با دو خانم با پوشش نامناسب منجر به بروز درگیری شد. حال پرسش این است که آیا چنین برخوردها و تنش هایی می تواند موجب بهبود امنیت اخلاقی و وضعیت عفاف و حجاب در سطح شهر شود یا خیر؟

«آیت الله محسن غرویان» مدرس حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سوال معتقد است: از گذشته علما، بزرگان و فرهیختگان جامعه تذکر داده اند، مسئله حجاب یک مقوله فرهنگی است و نوع فضاسازی و نحوه برخورد با این مسئله باید فرهنگی باشد. این نوع برخوردهای فیزیکی و رفتارها نمی تواند در این خصوص باعث فرهنگ سازی شود؛ بلکه به عکس نتیجه می دهد. از همین رو ضروری است که روش های نوینی برای فرهنگ سازی در جامعه و برای گسترش رعایت حجاب شرعی و عفاف طراحی کنیم. این استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: امر به معرو ف و نهی از منکر لازم است؛ اما روش های مورد استفاده برای این منظور، باید روش های نرم باشد. در سال های گذشته این نوع رفتارها و برخوردها پاسخ خوبی نداشته و نتوانسته این مسائل و معضلات را حل کند. از همین رو بایستی صدا و سیما، نشریات، مجلات و رسانه ها دائما با بحث های فکری و عقیدتی راه حل ها را مطرح کنند تا بتوان به راه حل های فرهنگی برای حل این معضل دست یافت و چنین برخوردهایی تناسبی با عرصه فرهنگ ندارد.

مشکلات اقتصادی، یکی از ریشه های هنجار شکنی فرهنگی
آیت الله غرویان در خصوص روش های مقابله با بدحجابی بیان کرد: باید انسان های جامعه اعم از زنان و مردان را به باور درست در مورد حجاب و عفاف رساند؛ یعنی باید ارزش های دینی و اخلاقی را در حد بالا تبلیغ کرد تا خود فرد به فلسفه آن رفتار دست پیدا کند. راه حل مشکل عدم رعایت پوشش مناسب این است که از طریق کتاب، فیلم، میزگرد کارشناسان مباحث مربوط به این حوزه را برای شهروندان تبیین کنند. وی افزود: مقولات فرهنگی، بی ارتباط با مقولات دیگر اجتماعی نیستند. رفتار و کنش انسان ها برخاسته از بینش آن ها است و از همین رو ما باید در کنار مسائل فرهنگی، به مسائل دیگری همچون مسائل اقتصادی، مشکلات معیشتی، فقر و بیکاری نیز بپردازیم. در غیر این صورت این مشکلات می توانند تبدیل به عقده هایی شده و در جامعه به شکل مسائل ارزشی و ضد اخلاقی بروز کند. این ها براساس روایت است. آیت الله غرویان درباره ارتباط مشکلات اقتصادی با رفتارهای فرهنگی مردم، گفت: صد در صد فشارهای اقتصادی در رفتار مردم موثر است. در آیات و روایات اسلامی داریم که «کادَ الفَقرُ اَن یَکُونَ کُفرا» (فقر به کفر می انجامد) یا «مَن لا مَعاشَ لَهُ لا مَعادَ لَهُ» (هر که معاش ندارد، آخرت هم ندارد). باید بدانیم اگر افراد مشکلات معیشتی داشته باشند، توجهی به مسائل آخرتی نخواهند داشت و رفتار خود را به صورتی تنظیم می کند که به مسائل و مشکلات معیشتی موجود اعتراض کند.

در بخش فرهنگی، کم کاری کرده ایم
این استاد حوزه علمیه قم در ادامه به عدم تلاش های کافی در حوزه فرهنگی اشاره کرد و گفت ما در این زمینه های فرهنگی کم کاری می کنیم. به ویژه کمبود بودجه فرهنگی در کشور اهمیت بسیار دارد. باید بودجه فرهنگی و قدرت نرم نظام، ده برابر بودجه نظامی کشور باشد تا بتوان قدرت فرهنگی، علمی و فکری کشور را بالا برد. وی افزود: ما برای حل مشکلات کشور از طریق تلاش و سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ تمرکز نمی کنیم و می خواهیم تنها به پشتوانه قدرت فیزیکی کارها را پیش ببریم. این نتیجه نداده و نتیجه نخواهد داد؛ بلکه باید جامعه را به سمت دانش و باور پیش برد تا بتوان مشکلات و مسائل موجود در کشور را حل کرد.
برچسب ها: گشت ارشاد

۱۳۹۷/۱۱/۲۸ ۱۹:۰۱
این یارو کیه این قر ازش مطلب می نویسید شندیم برای کاندیداتوری خبرگان رد صلاحیت شده میخاین بزرگش کنید برا چی منظوری نمیدونم (362681)
۱۳۹۷/۱۱/۲۹ ۲۲:۱۴
نظراتش منطقی و معقول است. اونهایی که رد صلاحیتش کردن هم دلایل محکمی برای این کار نداشتند .... (362685)
لاوردی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۱/۲۹ ۰۹:۲۳
خوبه این یه مدرس را داره حوزه که شما ازش سوءاستفاده هاتون را بکنید (362682)
۱۳۹۷/۱۱/۲۹ ۱۱:۵۵
بهترین روش اشاعه فرهنگ اسلامی برای مردم در اولین و مهمترین اقدام
به نظر اینجانب
اصلاح مدیران و بالا دستی های کشور می باشند، اگر مردم حس کنند که بالادستی ها دارای اخلاق اسلامی ( مواردی از قبیل دوری از تشریفات، انتخاب عاقلانه و عادلانه مدیران، عدم استفاده از رانت و حقوق بی حساب و کتاب، زندگی در بین و همانند مردم و ...)
پس کسانی که نگران حفظ حجاب و ... مردم هستند، از خود شروع کنند (362683)
۱۳۹۷/۱۱/۲۹ ۱۲:۱۳
آقا جمع کنید این گشت ارشاد (362684)