به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۰۶ ساعت ۰۳:۰۴
کد مطلب : ۱۷۴۸۳۵

ترامپ، حاکمیت اسرائیل بر جولان را رسمی کرد

گروه بین الملل: دونالد ترامپ با امضای فرمانی حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان را به رسمیت شناخت.

تصمیم دولت آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان که پیشتر با واکنش های زیادی همراه شده بود در نهایت روز دوشنبه با امضای فرمانی اجرایی شد. از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که بحبوحه رقابت های انتخاباتی در کشورش به سر می برد همزمان با امضای این فرمان اعلام کرد تل آویو هرگز از بخش اشغال شده جولان در طول جنگ شش روزه چشم پوشی نخواهد کرد.

اسرائیل به بهانه تضمین و تقویت امنیت مرزهای و گسترش شهرک سازی در سال ۱۹۸۰ مصوبه الحاق این منطقه به اراضی خود را تصویب کرد؛ مصوبه ای که هرگز با تایید سازمان ملل متحد و جامعه جهانی همراه نشد. فرمان به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان در حالی به امضای دونالد ترامپ رسیده است که وزارت امور خارجه آمریکا پیشتر در گزارش سالانه خود در خصوص وضعیت حقوق بشر در جهان، توصیف معمول از بلندی‌های جولان را از «بلندی‌های تحت اشغال» به «بلندی‌های تحت کنترل» اسرائیل تغییر داده بود. دمشق در نخستین واکنش به امضای فرمان به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان توسط رئیس جمهوری آمریکا این اقدام را محکوم و آنرا رویکردی در جهت «تجاوز آشکار» به حاکمیت سوریه قلمداد کرد.

مسکو نگران از موج جدید تنش ها در خاورمیانه
مسکو دقایقی پس از انتشار امضای فرمان به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان توسط رئیس رئیس جمهوری به این اقدام واکنش نشان داد. روسیه که پیشتر این تصمیم را ناقض قطعنامه های سازمان ملل متحد توصیف کرده بود پس از رسمیت یافتن موضع جدید دونالد ترامپ در خصوص بلندی های جولان نسبت به عواقب این تصمیم و نیز بروز «موج جدیدی از تنش ها» در خاورمیانه ابراز نگرانی کرد. روسیه و ایران پیشتر شدیدترین واکنش را به رویکرد جدید دونالد ترامپ ارائه کرده و با موضع سوریه در این خصوص همراه شده بودند.
برچسب ها: بلندی های جولان