به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۳ ساعت ۱۹:۴۹
کد مطلب : ۱۷۵۶۹
اوباما: ایران یکسال تا بمب اتم فاصله دارد

روحاني تاکنون حرف‌های به حقی زده است اما...

گروه بين‌الملل:‌ رئیس‌جمهور آمریکا گفت: ایران تا توانمند شدن برای ساخت یک بمب اتمی یک سال یا کمی بیشتر از یک سال فاصله دارد.
روحاني تاکنون حرف‌های به حقی زده است اما...
به گزارش فارس، باراک اوباما در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: ایران هنوز یک سال تا توانمند شدن برای ساخت یک بمب هسته‌ای فاصله دارد. اوباما بر اساس ارزیابی‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا گفت: ایران یک سال یا کمی بیشتر برای اینکه قادر باشد سلاح هسته‌ای بسازد فرصت نیاز دارد. براساس این گزارش، این ارزیابی با ارزیابی اسرائیل که معتقد است ایران در فاصله کمتری قادر است به بمب اتمی دست پیدا کند مغایر است. اسرائیلی‌ها بارها تاکید کرده اند که ایران تنها چند ماه تا ساخت سلاح اتمی فاصله دارد.

این در حالیست که دولت ایران بارها تاکید کرده است که برنامه هسته‌ای این کشور صلح آمیز است و به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست. اوباما نسبت به موفقیت دیپلماسی میان دولت آمریکا و دولت جدید ایران ابراز خوشبینی کرد اما گفت که آمریکا «توافق بد» درباره برنامه هسته ای ایران را نخواهد پذیرفت. وی درباره گفت‌وگوی تلفنی 15 دقیقه‌ای خود با رئیس جمهوری ایران گفت: آقای روحانی موضع خود را براساس این ایده که می‌تواند روابط با کشورهای جهان را بهبود ببخشد بنا کرده است. وی تا کنون حرف‌های به حقی زده است اما مساله این است که آیا می‌تواند ادامه دهد؟ اما وی همچنین افزود: روحانی تنها تصمیم گیرنده در ایران نیست و او تصمیم گیرنده نهایی نیست. این مصاحبه روز جمعه 4 روز بعد از تعطیلی دولت فدرال به علت اختلافات موجود با کنگره، انجام شده است.

سخنگوی کاخ سفيد: همه گزینه ها روی میز است
در همين حال، سخنگوی کاخ سفيد در پاسخ به اين سؤال که آيا پس از تماس دولت ايران با دولت آمريکا، اوباما گزينه نظامي را از روی ميز برداشته، گفت: رئيس‌جمهور هيچ وقت چيزی را از روی ميز برنداشته است. جی کارنی به نقش تحريم‌ها وتاثيرگذاری آنها اشاره کرد و گفت: ما جامع‌ترين تحريمهای تاريخ را اعمال کرده‌ايم که رهبران ايران تائيد کرده‌اند  تاثيرات ويران کننده‌ای روی اقتصاد آنها داشته است. سخنگوی کاخ سفيد در ادامه به ابراز تردید برخی کشورها و مقامات نسبت به توافق با تهران اشاره کرد و گفت: همه حق دارند که بدبين باشند، زيرا مدت خيلی زيادی است که تهران نسبت به تعهدات بين المللی‌اش عمل نکرده و خواسته‌های جامعه بين‌المللی را به تمسخر گرفته است!