به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۰۲ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۱۷۶۳۲۶

با رای مردم؛ یك کمدین، رییس‌جمهور اوکراین شد

با رای مردم؛ یك کمدین، رییس‌جمهور اوکراین شد
گروه بین‌الملل: نظرسنجی از کسانی که روز یکشنبه پای صندوق‌های رای رفتند تا رئيس جمهوری جدید اوکراین را انتخاب کنند نشان می‌دهد ولادیمیر زیلنسکی کمدین پیروز دور دوم انتخابات است.
هر چند نتایج قطعی انتخابات تا به این لحظه اعلام نشده است اما پترو پروشنکو، شکست خود در انتخابات را پذیرفته است.
 
ولادیمیر زیلنسکی یک کمدین ۴۱ ساله است که در برنامه‌های تلویزیونی اوکراین برنامه اجرا می‌کند. او توانسته ۷۳ درصد آرا را در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور به خود اختصاص دهد. آخرین نظرسنجی‌ نشان می‌دهد که پروشنکو، رئيس جمهوری کنونی اوکراین تنها موفق شده ۲۵ درصد آرا را به خود اختصاص دهد. پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌ها پیشین حکایت از این داشت که بیشتر رأی‌دهندگان اوکراینی از وضعیت موجود در کشور به تنگ آمده و به احتمال زیاد ولادیمیر زیلنسکی را برمی‌گزینند. این نامزد تا پیش از این مجری و بازیگر کمدی بوده و هیچ گونه پیشینه فعالیت یا مدیریت سیاسی نداشته است. او که در یک سریال تلویزیونی نقش رئیس جمهوری را بازی کرده، اکنون در عالم واقعیت این سمت را از آن خود می کند.

ترجیح این نامزد به رقیب او یعنی پترو پروشنکو، نامزدی کارکشته در سیاست‌ورزی و رئیس جمهوری کنونی اوکراین، در واقع به معنی رد سیاست‌های دولت در سال‌های اخیر و مطالبه تغییرات و اصلاحات است. کارشناسان دلیل اصلی افول پروشنکو را شکست او در بهبود وضع معیشتی و مبارزه با فساد مالی و اداری می‌دانند.  برابر نتایج آخرین نظرسنجی که مؤسسه «کیس» در روز سه شنبه گذشته منتشر کرد، ۷۲ درصد از رأی‌دهندگان اوکراینی گفته‌ بودند که به زیلنسکی رأی می‌دهند و ۲۵ درصد نیز به ادامه ریاست جمهوری پروشنکو ابراز تمایل کرده‌ بودند. این آمار در نظرسنجی هفته پیش ۶۱ درصد برای زیلنسکی و ۲۴ درصد برای پتروشنکو بود.
 
اهمیت ویژه اوکراین قرار گرفتن این کشور در میانه نزاع غرب با روسیه است. این نزاع از زمان اعتراض‌های خیابانی سال ۲۰۱۴ موسوم به «انقلاب میدان» و در پی آن الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه به اوج خود رسیده است. هر دو نامزد رقیب انتخابات اوکراین در سخنرانی تبلیغاتی روز جمعه خود در ورزشگاه پایتخت، کی‌یف تأکید کردند که کشور را در مسیر دوستی با غرب نگه می‌دارند.

همچنین هر دو آنها لزوم شتاب دادن به اصلاحات و جذب سرمایه‌گذاری خارجی را یادآور شده و بر ادامه همکاری کشور با صندوق بین‌المللی پول برای پرهیز از بحران مالی تأکید کرده‌ بودند. صندوق بین‌المللی پول با برنامه‌های خود مانع از سقوط اقتصاد اوکراین در دوره بحران و جنگ در این کشور شد.
کشور ۴۲ میلیونی اوکراین با گذشت سی سال از زمان اعلام استقلال همچنان یکی از فقیرترین کشورهای اروپا به شمار می‌رود.
برچسب ها: اوکراین