به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۰۲ ساعت ۱۷:۵۴
کد مطلب : ۱۷۶۳۵۳
معافیت‌ مشتریان نفت ایران تمدید نخواهد شد

پمپئو: روحانی،سلیمانی و ظریف فرقی باهم ندارند

گروه بین‌الملل: وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری با اعلام اینكه معافیت‌ مشتریان نفت ایران تمدید نخواهد شد اعلام كرد عربستان و امارات قول داده‌اند کمبود نفت در بازارهای جهانی به دلیل تحریم‌ها را جبران خواهند کرد. پمپئو همچنین در واكنش به تغییر فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: نظر خاصی ندارم زیرا همه مسوولان جمهوری از قاسم سلیمانی تا حسن روحانی و جواد ظریف و دیگران یك طرز تفكر دارند و تندرو و میانه رو در این حكومت معنایی ندارد. 
پمپئو: روحانی،سلیمانی و ظریف فرقی باهم ندارند
مایک پامپئو، در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه ۸۰ درصد درآمدهای ایران از نفت است افزود: که واشنگتن تلاش می‌کند که کل صادرات نفت ایران را قطع کند. منظور از فشار حداکثری، فشار حداکثری است. به همین دلیل آمریکا استثنائی برای واردکنندگان نفت ایران در نظر نخواهد گرفت.» پمپئو با بیان اینکه حدود یک سال پیش آمریکا از برجام خارج شد و در پی آن رئیس جمهور ترامپ یک کارزار بزرگ علیه ایران را آغاز کرد. وی با اظهار کرد که ما این کارزار را ادامه می‌دهیم تا ایران از دستیابی به منابعی که وی مدعی شد، ایران  از آنها جهت ایجاد بی ثباتی در منطقه استفاده می‌کند محروم شود و به یک کشور عادی تبدیل شود. وزیر خارجه آمریکا مدعی شد عرضه نفت در بازار جهانی در وضعیت مناسبی قرار دارد و تحریم‌های آمریکا، ایران را از ۱۰ میلیارد دلار درآمد محروم کرده‌اند. وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد عربستان و امارات تأکید کردند که هر گونه کمبود بازار به دلیل تحریم‌های نفت ایران را جبران خواهند کرد.

پامپئو در ادامه تصریح کرد در صورتی که آمریکایی‌ها از جانب ایرانی‌ها مورد حمله قرار بگیرند آمریکا به صورت جدی به آن پاسخ خواهد داد. وزیر خارجه آمریکا همچنین افزود: قدرت ایران در اثر تحریم‌ها کم شده است. وی گفت:  ما از هیچ گروه خاص مخالف جمهوری اسلامی حمایت نمی‌كنیم همه این کارها را انجام می‌دهیم تا از مردم ایران حمایت کنیم. بر تحریم‌های اعمال شده نظارت داریم و آن را با دقت به پیش می‌بریم. وی در ادامه گفت: پیش از خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها، ایران حدود ۱۵ میلیارد دلار از صدور نفت درآمد داشت که طبق بررسی‌های ما تحریم‌ها باعث شده که بیش از ۱۰ میلیارد دلار از این درآمدها را ایران از دست بدهد. درآمدهایی که برای حمایت از گروه‌های تروریستی از جمله حزب الله استفاده می‌شد و ایران با استفاده از این درآمد تلاش می‌کرد که برنامه موشکی خود را به پیش ببرد. وی افزود: تحریم‌ها تا زمانی كه جمهوری اسلامی، به پای میز مذاكره بیاید و شروط 12 گانه ما را قبول كند، ادامه خواهد یافت. پمپئو همچنین در واكنش به تغییر فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: نظر خاصی ندارم زیرا همه مسوولان جمهوری از قاسم سلیمانی تا حسن روحانی و جواد ظریف و دیگران یك طرز تفكر دارند و تندرو و میانه رو در این حكومت معنایی ندارد. 

پمپئو با این ادعا که "این تقاضای آمریکا، متحدان و شرکای‌مان و نیز مردم ایران است که حکومت ایران تغییر کند" درباره این‌که هدف آمریکا یعنی بازگشت ایران به میز مذاکره محقق می‌شود با این فشارها یا خیر و آیا مذاکره درباره برجام را می‌خواهید یا این‌که آنها رفتارشان را تغییر بدهند؟ گفت: ما به نتیجه مدنظرمان از هر طریقی برسیم خوشحال می‌شویم. ما به ایرانی‌ها اعلام کردیم از آمریکایی‌ها فاصله بگیرند و از هدف قرار دادن آنها بپرهیزند در غیر این صورت واکنش نشان می‌دهیم و در این مساله نباید تردید کنند چون ما مقابله به مثل می‌کنیم.

وی گفت: ما ۱۲ شرط را مطرح کردیم که می‌خواهیم به آنها برسیم و اگر ایران به آنها تن بدهد، عالی است وگرنه کارزار فشار ما به قوت خود باقی خواهد ماند. ما ائتلاف بزرگی از کشورهای حوزه خلیج فارس و اسرائیل علیه ایران داریم و اروپایی‌ها هم در کارزار مقابله با ترور در اروپا علیه ایران هستند. وزیر خارجه آمریکا درباره آنچه حمایت از رهبران ایرانی تبعیدی در تگزاس است اظهار کرد: ما از هیچ تبعیدی ایرانی حمایت نکردیم. ما از مردم ایران حمایت می‌کنیم. درباره گروه‌های ایرانی خارج از کشور مثل مجاهدین خلق چند بار از من سوال شده است اما من می‌گویم ما از هیچ گروه ایرانی خارج از ایران حمایت نمی‌کنیم بلکه از مردم ایران حمایت می‌کنیم. وی درباره تغییر در رفتار ایران  با فشارهایی که تا الان وارد شده است گفت: ما دیدیم که قدرت ایران کم شده و ظرفیت‌اش برای تخریب کم شده است.

پمپئو درباره انتصاب فرمانده جدید سپاه که گفته شده فردی تندرو است با بیان این‌که "حرفی در این‌باره ندارم" اظهار کرد: اما شما می‌گویید گفته‌اند که او فردی تندرو است. واقعیت این است که هر رهبری ایرانی از رئیس جمهور گرفته تا ظریف این ایده را دارند که حکومت ایران باید پابرجا بماند و قبول دارند جمهوری اسلامی ایران یک دکترین مناسب برای تعامل با دنیاست و در این شرایط دیگر کسی برای ما تندرو و غیر تندرو نیست. از نظر ما همه آنها یک دیدگاه دارند. وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه نشست خبری خود در واشنگتن در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند پنج کشور بزرگ وارد کننده نفت از ایران از تصمیم آمریکا تبعیت خواهند کرد، اظهار کرد: ما این نکته را به صورت روشن گفته‌ایم که عدم رعایت این موضوع باعث می‌شود که تحریم شامل حال آنها شود. آنها اگر پیروی نکنند این اتفاق برای آنها رخ می‌دهد. ما تحریم‌ها را پیگیری می‌کنیم و دیگر کشورها را تشویق می‌کنیم که در این زمینه با ما همکاری کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد قول اماراتی‌ها و عربستانی‌ها به آمریکا مبنی بر اینکه با افزایش تولید نفت خود تلاش خواهند کرد کمبود نفت در بازار جهانی را به خاطر اعمال تحریم‌ها علیه ایران جبران کنند و اجازه ندهند که در بازار انرژی به خاطر تصمیم آمریکا خللی ایجاد شود، گفت: جزئیات مربوط به این موضوع به خود امارات و عربستانی‌ها مربوط می‌شود. ما صحبت‌های خوبی با آنها در این زمینه انجام داده‌ایم تا آنها برای تأمین نفت برای بازارهای جهانی اقدامات لازم را انجام دهند و در واقع باید گفت که سیاست ما با اهداف عربستان و امارات در یک راستاست. وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه آنچه که مورد اشاره شد از دوم ماه می (اردیبهشت) اجرایی خواهد شد افزود: مجوز صادر شده در اول ماه می (اردیبهشت)به پایان می‌رسد و آنچه که ما اشاره کردیم از دوم می آغاز می‌شود. هیچ گونه مجوزی برای ادامه معافیت‌ها وجود نخواهد داشت. وی گفت: اگر معامله‌ای در کار باشد و خیلی استثنایی باشد به آن کار نگاه می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم ولی به صورت کلی دیگر معافیتی در کار نخواهد بود.

 
کاخ سفید: معافیت‌ مشتریان نفت ایران تمدید نخواهد شد
قبل از كنفرانس خبری پمپئو، کاخ سفید رسماً از عدم تمدید معافیت مشتریان نفت ایران از تحریم‌های یکجانبه نفتی خبر داده بود.
به گزارش رویترز، کاخ سفید روز دوشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفته است معافیت مشتریان نفت ایران از اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران را تمدید نکند. کاخ سفید در بیانیه خود تاکید کرده است: «این تصمیم [عدم تمدید معافیت‌ها] با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران و قطع دسترسی ایران به منبع اصلی درآمد خود اتخاذ شده است.» در این بیانیه همچنین اعلام شده است: «آمریکا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی که از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان هستند، در کنار سایر دوستان و متحدان آمریکا متعهدند که عرضه کافی نفت در بازار را تضمین کنند. ما توافق کرده‌ایم به‌منظور تضمین اینکه پس از حذف نفت ایران از بازار تقاضای جهانی نفت برآورده خواهد شد، اقدامات به‌موقع را در دستور کار قرار دهیم.» کاخ سفید در ادامه مدعی شده است: «دولت ترامپ و متحدانش مصمم به تداوم و گسترش کمپین فشار اقتصادی حداکثری بر ایران هستند تا به اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران که امنیت ما و شرکا و متحدانمان و نیز امنیت خاورمیانه را تهدید می‌کند، پایان بخشند.»