به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۳۱ ساعت ۱۹:۲۵
کد مطلب : ۱۷۸۲۸۳
پامپئو: احتمالا ایران پشت حمله به نفتکش‌ها در الفجیره است

شاناهان: امیدوارم ایران در محاسباتش خطا نکند

گروه بین‌الملل: وزیر خارجه آمریکا در نشست استماع کنگره مدعی شد که احتمالا ایران پشت حمله به نفتکش‌ها در بندر الفجیره امارات بوده است، شاناهان وزیر دفاع هم اظهار داشت امیدوار است ایران در محاسبات خود خطا نکند.
شاناهان: امیدوارم ایران در محاسباتش خطا نکند
به گزارش فارس، «مایک پامپئو» مدعی شد که احتمالا ایران پشت حملات به نفتکش‌ها در الفجیره بوده است. پمپئو در جریان گفتگو با خبرنگار شبکۀ رادیویی Salem آمریکا گفت: «با توجه به تمام اختلافات منطقه‌ای در یک دهۀ گذشته همچنین شیوۀ این حمله، به نظر می‌رسد که به احتمال زیاد ایران در پشت این حادثه قرار دارد.» او با تاکید بر اینکه دولت آمریکا هنوز به نتیجۀ قطعی در این باره نرسیده، افزود: «ما همچنان به تجزیه و تحلیل این حادثه ادامه می‌دهیم.»
این اولین بار است که یک مقام آمریکایی بطور آشکار ایران را مسئول این حادثه اعلام می‌کند.
هفته پیش امارات اعلام کرد که چند کشتی نفت‌کش در نزدیکی بندر فجیره هدف «عملیات خرابکارانه» قرار گرفته‌اند. جمهوری اسلامی ایران با ابراز نگرانی از این رخداد، بر لزوم حفظ امنیت آبراه‌های منطقه تأکید کرده، با این وجود رسانه‌ها و مقام‌های آمریکایی در روزهای گذشته به مرور تلاش کرده‌اند تا این حادثه را به ایران نسبت دهند.

شاناهان: حضور نیروهای آمریکایی در منطقه برای جنگ با ایران نیست
وزیر دفاع موقت آمریکا هم در جمع خبرنگاران گفت: واشنگتن توانسته احتمال «حمله» ایران به نیروهای آمریکا را متوقف کند. «پاتریک شاناهان»، وزیر دفاع موقت آمریکا در جمع خبرنگاران گفت کشورش توانسته حمله ایران به نیروهای آمریکا را متوقف کند. وی در ادامه تصریح کرد حضور نیروهای آمریکا در منطقه برای جنگ با ایران نیست. او همچنین گفت «تهدیدهای ایران» همچنان شدید هستند و نباید آنها را نادیده گرفت. شاناهان گفت امیدوار است ایران در محاسبات خود خطا نکند. 
دو رسانه آمریکایی پنجشنبه گذشته در گزارش‌هایی جداگانه بر تلاش «دونالد ترامپ» برای دورگزینی از درگیری نظامی با ایران تأکید کرده‌ و نوشته‌اند او از تلاش‌های خودسرانه برخی از مشاورانش برای کشاندن او به جنگ با ایران، ناخرسند است. «سی‌ان‌ان» به نقل از منابع آگاه نوشته ترامپ معتقد است مداخله نظامی گسترده در ایران برای او از لحاظ سیاسی ویرانگر خواهد بود.  واشنگتن‌پست هم به نقل از چندین مقام آمریکایی نوشته ترامپ رویکرد دیپلماتیک برای حل و فصل تنش‌ها را ترجیح می‌دهد و خواستار گفت‌وگوی مستقیم با سران ایران است. گزارش این دو رسانه آمریکایی و ادعاهای مطرح‌شده در آنها از قول مقام‌های دولت آمریکا را از طرف دیگر می‌توان در راستای نوعی فضاسازی برای چیدن واقعیت‌های میدانی در قالب بازی «پلیس بد-پلیس خوب» و در نهایت تحت فشار گذاشتن تهران برای انتخاب راه گفت‌وگو از دو گانه جنگ-مذاکره دانست. برخی تحلیلگران می‌گویند دولت آمریکا بر اساس نوعی تقسیم کار در تلاش است شخص ترامپ را «پلیس خوب» و حامی گفت‌وگو با ایران و «جان بولتون» و «مایک پامپئو» را پلیس بد و طرفدار جنگ با ایران به تصویر بکشند. از این نگاه، دولت آمریکا با اعزام ناو و بمب‌افکن به منطقه به دنبال راه انداختن جنگ روانی و تحت فشار قرار دادن ایران است.