به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۴:۵۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۰۶ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب : ۱۸۳۸۳۵

موضع وزرای جانسون در خصوص خاورمیانه

موضع وزرای جانسون در خصوص خاورمیانه
نشریه میدل ایست آی / آلکس مک دونالد
ترجمه: رامین ساداتی


گروه بین‌الملل: نشریه میدل ایست نگاهی به موضع گیری و نگاه برخی از وزرای برجسته بوریس جانسون نسبت به مسائل خاورمیانه انداخته است:
1- پریتی پاتل - وزیر کشور
پاتل در سال 2017 پس از سفر غیرمجاز به بلندیهای اشغالی جولان ، با مقامات متعدد اسرائیلی ملاقات کرد.او طی یک جلسه درماه اوت، با مقامات بلندپایه اسرائیلی از جمله نخست وزیر بنیامین نتانیاهو، دیدار داشت که البته بعدها ادعا کرد که "تعطیلات خصوصی" بوده است.
رسوایی، که توسط یک نماینده مخالف "نقض جدی کد وزارتخانه" نامگذاری شدو در نهایت منجر به استعفایش از نقش او به عنوان وزیر توسعه بین المللی شد.

2- سجاد جاوید - وزیر دارایی
سیاستمدار بریتانیایی، رئیس خزانه و عضو حزب محافظ کار بریتانیا است. او نخستین آسیایی و نخستین مسلمانی شد که در آوریل ۲۰۱۸ یکی از مناصب کبیر دولت را برعهده گرفت. وی پیشتر یک بار در دیدار از دوستان محافظه کار اسرائیلی اش گفت که اگر من مجبور باشم که در نقطه ای از خاورمیانه زندگی کنم، قطعا اسرائیل را انتخاب خواهم کرد. او همچنین در فوریه سال 2019 شاخه سیاسی حزب الله را به فهرست تروریستی انگلیس اضافه کرد و این سازمان را به طور کامل و با جناح نظامی خود که قبلا غیرقانونی بوده، ممنوع اعلام کرد. اما در خصوص برجام، او طی یک سخنرانی در سال 2016 از فرصت های تجارت جدید که توسط برجام در سال 2015 ایجاد شد، حمایت کرد. وی گفت: "ایران یک بازار بالقوه تقریبا 80 میلیون نفری است و این کشور دارای فرصت های فراوان و تقریبا نامحدود برای کسب و کارهای بریتانیا است."

3- گاوین ویلیامسون - وزیر آموزش و پرورش
وی که از نوامبر ۲۰۱۷ تا مه ۲۰۱۹ وزیر دفاع بریتانیا بود،در سال 2018، انگلیس را به خاطر عدم مداخله نظامی و همراهی با آمریکا ترسو و بزدل خطاب کرد.
او در یک کنفرانس که مهمان پیمانکار نظامی رایتون بود گفت. "من فکر می کنم اعتماد به نفس ما در عراق و افغانستان تضعیف شده است .. در حقیقت ما در مرحله تصمیم گیری برای مداخله نظامی از خود ترس نشان می دهیم و این برای بریتانیا شرم آور است"

4- دومینیک راب - وزیر امور خارجه
او وزیر سابق برکسیت در کابینه ترزا می بود. و در حزب خود یک دست‌راستی به شمار می‌رود که به آزادی‌های مدنی علاقه‌مند است. راب با وجود انتقاد از دولت بنیامین نتانیاهو، به شدت از اسرائیل حمایت می کند. و در نوشته هایش از سامان ملل به خاطر به رسمیت شناختن سرزمین فلسطینی انتقاد کرد. او همچنین در یک یادداشت در سال 2010، تلاش داشت حمله نیروهای اسرائیل به یک کشتی فعالین حقوق بشر ترکی که برای ارسال کمک به نوار غزه سعی داشتند محاصره نوار غزه توسط اسرائیل را بشکنند توجیه کند، حادثه ای که در آن 10 فعال طرفدار فلسطین کشته شدند. درخصوص قتل جمال قاشقچی، اگر چه او گفت که این قتل زا "یک اتفاق وحشتناک" توصیف کرد و توضیحات اولیه که توسط سعودی ها ارائه شده بود را "ناکافی و نامعتبر" دانست ولی در نهایت خواستار حفظ رابطه انگلیس با عربستان سعودی شد. او به بی بی سی گفت "ما روابط خود را با عربستان سعودی تضعیف نمی کنیم، نه فقط به خاطر اینکه تعداد زیادی از کسب و کارهای بریتانیا به آن بستگی دارد، بلکه بیشتر به این علت که با تضعیف رابطه، نفوذ بر شرکای خود را تحت تاثیر قرار می دهیم.

5- بن والاس - وزیر دفاع
والاس، یکی از معدود وزیران برجسته در دولت جدید، است که در گفته هایش به وضوح از ایران حمایت می کند و به همین علت بعضا متهم به حمایت از طرف مقامات بلند پایه ایران می شود. والاس در سال 2011، در اوج تحریم های آمریکا علیه ایران، در جلسه گروهی هشدار داد که تحریم ها "کار نمی کنند" و گفت که "ایران باید یکی از شرکای طبیعی ما در منطقه باشد و ما باید تلاش کنیم تا اطمینان حاصل شود که ایران به یک دوست قوی تبدیل می شود. "
بر خلاف همکارش سجاد جاوید، او همچنین در مورد پیشنهاد ممنوعیت کامل حزب الله در سال 2018 ، گفت: "فعالیت های نظامی و سیاسی حزب الله متمایز است" و معتقد بود تروریستی خواندن شاخه سیاسی حزب الله تصمیم درستی نیست.

6- ترزا ویلیرز - وزیر محیط زیست، غذا و امور روستائی
ویلیرز که پیشتر وزیر حمل و نقل دولت سایه دیوید کامرون بود، اما حامی سازمان مجاهدین خلق (MEK)، یک گروه اپوزیسیون ایرانی مقیم آلبانی است.
وی که در ماه آگوست در یک همایش مهمان شورای ملی مقاومت ایران (NCRI)، یک گروه شناخته شده مجاهدین خلق بود که امیدوار است که مریم رجوی، رهبر آن، بتواند روزی رییس جمهور ایران شود!