به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۳۰ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب : ۱۸۵۷۵۶

آزمایش بالینی"پلاسمای سرد"برای درمان سرطان

گروه علم و فناوری: سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) مجوز آغاز آزمایش بالینی پلاسمای سرد را به وسیله دستگاهی به نام "اسکالپل" برای معالجه سرطان صادر کرده است.
آزمایش بالینی"پلاسمای سرد"برای درمان سرطان
سرطان یک دشمن حیله‌گر است، به ویژه به این دلیل که آثار آن اغلب بعد از عمل جراحی نیز باقی می‌ماند و می‌تواند بعدا عود کند. اکنون یک فناوری جدید برای مقابله با این بقایای خطرناک ابداع شده است که یک سیستم پلاسمای سرد جوی است و به تازگی برای آزمایش‌های بالینی از سازمان غذا و داروی ایالات متحده(FDA) مجوز گرفته است.پلاسما حالتی از ماده است که اکثر ما آن را می‌شناسیم و تصور می‌شود که رایج ترین شکل ماده در جهان است. پلاسما بیشتر اوقات بسیار گرم است، به عنوان مثال باید به ستارگان نگاه کنید. اما وقتی در اینجا روی زمین برای استفاده ساخته می‌شود، می‌تواند با یونیزه کردن گازی مانند هلیوم در دمای پایین نیز ایجاد شود.این نوع پلاسمای سرد سالها است که برای کشتن باکتری‌های موجود در تجهیزات پزشکی، مواد غذایی، پوست انسان و زخم‌ها و همچنین درمان شپش‌ها و حتی از بین بردن بوی سرخ کن‌های صنعتی به کار می‌رود.

اما یکی از کاربردهای اصلی که مدت زمان طولانی است که محققان در حال کار بر روی آن هستند، درمان سرطان با استفاده از این ماده است.پلاسمای سرد در آزمایشات روی حیوانات و سلول‌های کشت شده در آزمایشگاه موثر عمل کرده است و سلول‌های سرطانی را به شکل انتخابی می‌کشد.به نظر می‌رسد که پلاسما مولکول‌های سمی به نام "گونه‌های اکسیژن فعال"(ROS) ایجاد می‌کند که به تومورها آسیب می‌رسانند، اما با سلول‌های سالم کاری ندارند. دلیل این امر این است که سلول‌های سرطانی در حال حاضر بسیار اکسیده شده‌اند، بنابراین مولکول‌های ROS آن را از سطح امن خارج می‌کنند و سلول‌ها را می‌کشند.اینجا جایی است که یک دستگاه جدید موسوم به "اسکالپل"(Scalpel) به معنی نیشتر وارد می‌شود. نمونه اولیه این دستگاه طی چند سال گذشته توسط محققان آمریکایی "Innovations Medical LLC" و موسسه تحقیقات "Jerome Canady" تهیه شده است.نام کامل این دستگاه "سیستم پلاسمای سرد کانادی هلیوس و اسکالپل" است که به اختصار به آن "اسکالپل" گفته می‌شود.

این دستگاه از یک ژنراتور پلاسمای سرد ساخته شده است که به یک تیغ جراحی الکترونیکی مانند قلم وصل شده است که یک فواره آبی رنگ از پلاسمای سرد از نوک آن پاشیده می‌شود.آزمایشات قبلی نشان داده‌اند که قرار گرفتن سلول‌های سرطانی در معرض این فواره بین دو تا هفت دقیقه بدون اینکه به سلول‌های سالم آسیب برسد در کشتن آنها موثر است.اکنون این فناوری بیش از هر وقت دیگری موانع بزرگ را پشت سر گذاشته و پیشرفت کرده است. سازمان غذا و داروی آمریکا اکنون این دستگاه را برای استفاده در یک کارآزمایی بالینی روی 20 بیمار تأیید کرده است.پلاسمای سرد لزوما جایگزین روش‌های موجود برای مبارزه با سرطان نمی‌شود، اما می‌تواند به عنوان روشی برای پاکسازی سلول‌های باقیمانده که ممکن است از سایر تکنیک‌ها  برجا بماند، استفاده شود، چرا که در صورت نادیده گرفتن این سلول‌ها، می‌توانند موجب عود سرطان شوند."جروم کانادی" سرپرست تیم توسعه این دستگاه می‌گوید: استفاده از پلاسمای سرد چهارمین بازوی درمانی سرطان است.آزمایشات بالینی این روش قرار است از ماه سپتامبر آغاز شوند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: سرطان