به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۴:۲۲
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ساعت ۱۶:۴۴
کد مطلب : ۱۹۰۷۸
دریافت رشوه، دستور شکنجه، قاچاق و ...

اتهامات سنگين به وزير پيشنهادي ورزش

گروه ورزشي: يك نماینده اصولگراي مجلس در جلسه رأی اعتماد به سه وزیر پیشنهادی دولت حسن روحانی، در حمله‌ای کم سابقه به رضا صالحی امیری، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، او را به دریافت رشوه، صدور دستور شکنجه، دست داشتن در قاچاق و نقش داشتن در اعتراضات انتخاباتی سال ۱۳۸۸ متهم کرد.
صالحي اميري
صالحي اميري
الیاس نادران، در جلسه رأی اعتماد به سه وزیر پیشنهادی دولت روحانی، گفت: صالحی امیری از متهمان پرونده فساد مالی در شرکت بیمه ایران است و به گفته یکی از متهمان این پرونده، ۳۰۰ میلیون تومان رشوه گرفته و در سال ۱۳۸۹ برای او حکم جلب صادر شده است. وی ادامه داد: البته در زمینه پرونده بیمه ایران هنوز به اتهامات همه افراد رسیدگی نشده است. اگر روزی از این پرونده رمزگشایی شود و سیاسیون و مدیران اجرایی و کارچاق‌کن‌ها به مجازات برسند، بخشی از دین قوه قضائیه به نظام، مردم و شهدا ادا می‌شود.

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه این پرونده یک متهم اساسی به نام «د.س» دارد، گفت: این متهم شاه‌کلید بسیاری از مفاسد این پرونده است. اقرارها و اعترافات این فرد به پرداخت رشوه تحت عناوین مختلف برای رتق و فتق امورش در نهادهای بانکی، نظارتی و قضایی حکایت از وسعت شبکه‌ای دارد که به او خدمات ارائه می‌دادند.  نادران تصریح کرد: این فرد مدعی است که در چندین نوبت مجموعا 300 میلیون تومان به شخص آقای صالحی پرداخت کرده است و در سال 89 نیز حکم جلب آقای صالحی صادر شده، اما تاکنون اجرایی نشده است. بنا به اظهار یکی از مسئولان عالی‌رتبه قوه قضائیه به آقای لاریجانی، رئیس مجلس هنوز به اتهامات همه متهمان این پرونده رسیدگی نشده است و در مرحله بازپرسی قرار دارد.

نادران همچنین گفت: در زمانی که آقای صالحی امیری مدیرکل وزارت اطلاعات در خوزستان بوده است، به دستور او تعدادی از "رزمندگان با گرایش چپ" را بدون دلیل به اتهام دست داشتن در انفجار لوله های گاز دستگیر و چنان با آنها بدرفتاری می‌کنند که یکی از آنها خودکشی می‌کند. به گفته نادران، دفتر بازرسی رهبري از موضوع مطلع شد و پس از بررسی دستور داد که صالحی امیری توبیخ شود، از متهمان اعاده حیثیت شود و صالحی امیری رضایت متهمان را جلب کند.

نادران همچنین گفت: صالحی امیری در زمان تصدی اداره کل اطلاعات خوزستان، به همراه تعدادی از دوستانش در قاچاق نقش داشته است و این امر به تأیید جانشین او رسیده است. نماینده تهران در مجلس گفت که صالحی امیری در جریان اعتراضات انتخاباتی سال ۱۳۸۸ با معترضان همکاری کرده، اما بعدا گفته است که "از طرف نظام مأموریت داشتم و گزارش می دادم".  نادران گفت: در یکی از جلسات از وی پرسیده‌اند که چرا معاون وقت وزارت اطلاعات گفته است که شما به دلیل اینکه یکی از عناصر فعال فتنه 88 بوده‌اید، ممنوع‌التصویر شده‌اید و وی ابتدا از اینکه این نامه را صادر کرده‌اند، اظهار بی‌اطلاعی کرده است و سپس در دفاع از خود مسائلی را مطرح کرد که تامل‌برانگیز است.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: لازم است بدانیم که آقای صالحی در هر دوره‌ای به فراخور اقتدار و قدرتی که در آن بوده است، چرخش کرده است. از آقای ری‌شهری تا مدیریت راست بر وزارت و تا 76 به بعد که اصلاح‌طلب می‌شود و تا 88 که در ستاد آقای موسوی حضور پیدا می‌کند و همراه همکاران وزارت اطلاعاتش و تا پس از آن نیز خود را نماینده مجموعه ولایت و حکومت می‌داند و می‌گوید که بنده از طرف نظام ماموریت داشته‌ام و این گزارش‌ها را به آنجا می‌فرستادم.