به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۶:۰۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۱۰ ساعت ۲۰:۰۶
کد مطلب : ۱۹۱۰۹۸

ادامه حضور معترضان در خیابان‌های بغداد، کربلا و بصره

گروه بین‌الملل: خبرگزاری رویترز از بغداد، پایتخت عراق، گزارش می‌دهد که روز جمعه، دهم آبان‌ماه، بار دیگر خیابان‌های این شهر به صحنه اعتراض مردمی تبدیل شده است.
ادامه حضور معترضان در خیابان‌های بغداد، کربلا و بصره
رویترز می‌نویسد که جمعه بعدازظهر «هزاران» معترض عراقی به خیابان‌های مرکزی بغداد آمده‌اند. این خبرگزاری پیش‌بینی کرده است که اعتراضات روز جمعه به «بزرگ‌ترین تظاهرات ضد حکومتی از زمان سقوط صدام» تبدیل شود. خبرها همچنین از ادامه تجمعات و اعتراضات گسترده در دیگر شهرهای عراق از جمله، بصره، نجف و کربلا دارد. در همین حال عکس‌ها و ویدئوهایی از صحنه تجمع مردم معترض منتشر شده که آنها را در حال فرار از گاز اشک‌آور نیروهای امنیتی نشان می‌دهد. رویترز همچنین گزارش می‌دهد که تنها شب گذشته و جمعه صبح بیش از ۵۰ نفر زخمی و مجروح شده‌اند. ساعتی پیشتر آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعه در عراق، در پیامی تازه که روز جمعه، دهم آبان‌ماه، منتشر شد ضمن تاکید بر لزوم احترام به «خواست مردم» این کشور، هشدار داد که هیچ قدرت خارجی «نباید خواست مردم عراق را مصادره کند». پیام این مرجع تقلید تنها چند روز پس از آن در نماز جمعه شهر کربلا منتشر شده است که پس از دوره‌ای کوتاه آرامش، چندین معترض در این شهر جان خود را از دست دادند. نیروهای امنیتی عراق شامگاه سه‌شنبه، هفتم آبان‌ماه، در یکی از خونین‌ترین درگیری‌ها از زمان آغاز موج اعتراضات کنونی در این کشور، ۱۸ نفر را در شهر کربلا کشتند و صدها نفر دیگر را نیز زخمی کردند. آیت‌الله سیستانی که از آغاز اعتراضات در عراق بر لزوم اصلاحات در این کشور و توجه به خواست مردم معترض تاکید کرده روز جمعه در پیام خود گفت: «اصلاحات یک ضرورت است و اجزاء و چگونگی آن را اقوام و نژادهای مختلف عراق و ساکنان تمامی مناطق کشور تعیین می‌کنند.» او در ادامه تاکید کرد: «هیچ فردی یا مجموعه‌ای یا جناحی یا قدرتی منطقه‌ای یا بین‌المللی نباید خواست مردم عراق را مصادره کند.» در این پیام به هیچ کشور یا قدرت خارجی آشکارا اشاره نشده است.

از سوی دیگر، به دستور وزیر نفت عراق، توزیع بنزین به موتورهای سه‌چرخ (التک‌تک) که برای انتقال معارضان و انتقال زخمی‌ها فعالیت می‌کنند رایگان اعلام شد.