به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۷ ساعت ۱۷:۴۲
کد مطلب : ۲۰۰۹۳۰

اعتراف ر‌وحانی: دو بار درخواست استعفا داشتم

گروه سیاسی: رئیس‌جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که ما هیچگاه با ضعف پای میز مذاکره نمی رویم. 
اعتراف ر‌وحانی: دو بار درخواست استعفا داشتم
حجت‌الاسلام حسن روحانی در ابتدای نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی با تبریک ایام میلاد دختر پیامبر اسلام و قدردانی از حضور مردم در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: سالی که گذشت، مثل سال قبل سال پرماجرایی برای ایران بود. از آغاز سال با سیل در ۲۵ استان کشور مواجه بودیم که حادثه‌ای بی سابقه در تاریخ ایران بود و بعد هم حوادث طبیعی غیرمترقبه دیگری رخ داد. شهادت سردار سلیمانی که برای همه مردم ما یک واقعه بسیار سخت بود و در عین‌حال حضور باشکوه مردم در مراسم تشییع ایشان نشان داد که مسیری که انتخاب کردند ادامه خواهند داد. همچنین حادثه هواپیمای اوکراینی که موجب تاثر همه مردم شد و حادثه‌ کرمان که برخی از هموطنان جان خود را از دست دادند.
 
تحریم ها ثمری برای دشمنان ما نخواهد داشت
وی افزود: برخلاف همه اینها مردم ایستادگی بی نظیری در برابر فشارهای خارجی از خود نشان دادند و در حالی که دشمن می خواست شرایط ما بسیار سخت باشد اما همه شاخصه های ما از لحاظ اقتصادی اجتماعی و امنیتی نشان می‌دهد که همه فشارهای آمریکایی ها را پشت سر گذاشتیم و نسبت به سال گذشته اوضاع بهتری داریم هرچند فشارها افزایش یافته است. روحانی با بیان اینکه این تحریم ها ثمری برای دشمنان ما نخواهد داشت، اظهار کرد: آنان می خواهند با فشار حداکثری به ما شرایطی را ایجاد کنند که دولت با ضعف به میز مذاکره برود اما این نشدنی است. ما هیچگاه با ضعف پای میز مذاکره نمی رویم. وقتی آمارها را با سال‌های قبل از این دولت مقایسه می کنیم، می‌بینیم علی رغم تحریم و فشار داریم اقتصاد بدون نفت را برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی تجربه می‌کنیم و دیدیم که کشور بدون نفت قابل اداره است. البته ممکن است پیشرفت ما کند شده باشد، اما وقتی آمارها را در بخش انرژی کشاورزی گردشگری و صنایع نگاه می‌کنیم می‌بینیم که نه تنها شرایط ما مناسب است، بلکه آمارها می گوید که اولا ملت ما چقدر فداکارانه در این دو سال در صحنه بودند و چقدر خادمان ملت در سراسر کشور تلاش‌های خود را برای کشور انجام داده‌اند.
دشمن پای میز مذاکره باز می‌گردد
وی ادامه داد: ضمن تشکر از همه مردم اعلام می کنم که ما سال آینده هم همین روند را با قدرت ادامه می دهیم و بالاخره این دشمن خواهد بود که پای میز مذاکره باز می‌گردد و در شرایط عادلانه به میز مذاکره باز می‌گردند کما اینکه در گذشته هم آنها بودند که به میز مذاکره برگشتند، البته الان هم از ما می خواهند مذاکره کنیم، ولی شرایط عادلانه باید حاکم باشد. سال آینده سال خوبی خواهد بود و پیشرفت اقتصادی خواهیم داشت و روند خود را ادامه می دهیم و در برابر این مشکلات تحریمی دشمن ایستادگی خواهیم کرد. روحانی در پاسخ به سئوال خبرنگار شبکه خبر مبنی بر طرح پیشنهادی ایران به سازمان ملل در رابطه با طرح صلح هرمز، گفت: برای همه جهانیان روشن است که در این منطقه صلح و ثبات بدون مشارکت و حضور ایران امکان ناپذیر است. ما همواره دنبال امنیت در این منطقه بودیم. شهید سلیمانی ما جزو سردارانی بود که دنبال ثبات و امنیت در خاورمیانه و خلیج فارس بود. آخرین تلاشش هم در مسیر گفت و گو با نخست وزیر عراق بود که ناجوانمردانه به شهادتش رساندند.
کشورهای منطقه باید به صلح در منطقه استقرار ببخشند
رئیس جمهور تصریح کرد: این طرح به همه کشورهای عضو سازمان ملل و دبیر کل ارسال شد. به طور رسمی برای همه سران کشورهای منطقه ارسال کردم. برخی کشورهای منطقه به خوبی استقبال کردند و برخی پاسخ صریحی ندادند. ما همگان معتقد هستیم که کشورهای منطقه باید به صلح در منطقه استقرار ببخشند و همه کشورهای منطقه باید از صلح در منطقه برخوردار باشند. اگر بخواهیم برخی کشورها از صلح برخوردار باشند و برخی نه، به صلح پایدار نخواهیم رسید.
شرایط ما از دو سال پیش بهتر است
رییس جمهوری در پاسخ به پرسش روزنامه اطلاعات درباره پیغام های کشورهای دوست برای خارج شدن از بن بست برجام و نیز اینکه آیا در صورت انتخاب مجدد ترامپ به عنوان رییس جمهوری آمریکا امکان دستیابی به توافق یا گشایش وجود دارد، یا نه، اظهار کرد: برای ما فرقی نمی کند چه حزبی در آمریکا حاکم باشد. منافع ملی برای ما مهم است. یک گروه در آمریکا معتقد است با فشار می تواند ایران را مجبور کند که آنچه می خواهیم انجام دهند و گروهی هم می‌گویند باید مذاکره شود در دولت قبلی آمریکا این توافق انجام شد که سخت هم بود، اما در زمان اجرای آن گروه دوم بر سر کار آمد و راهکار خود را تحمیل کردن مواردی به ایران اعلام کرد نه اینکه بخواهد با ایران توافق کند. با فشاری که برخی کشورهای منطقه و رژیم صهیونیستی وارد آوردند تصور این بود که اگر فشار حداکثری به ایران بیاورند طی سه یا چهار ماه ایران تسلیم می شود و ما مجبورمی‌شویم که آن پکیج پیشنهادی آمریکا را بپذیریم اما از آن روز ۲۰ ماه می گذرد و شرایط ما از دو سال پیش بهتر است، هم در منطقه و هم در کشور. رییس جمهوری با بیان اینکه آنان می خواستند بگویند که ما بدون توافق با آمریکا نمی توانیم زندگی را بگذرانیم، گفت: امروز کسی نیست که با چنین حرفی که آنان می زدند موافق باشد، و ما با کمی سختی زندگی می‌کنیم و این شرایط را پشت سر می گذاریم.
روحانی هیچ لیستی ندارد
روحانی در پاسخ به پرسش خبرگزاری تسنیم در ارتباط با فضای انتخاباتی گفت: امروز شاهد شور و نشاطی در جامعه هستیم و می‌خواهیم به حداکثر برسد. حتما انتخابات پرشور به نفع همه است. حتما امریکایی ها از انتخابات با حضور حداکثری خوشحال نمی شوند. نگران بودم نکند شرایط به گونه ای پیش برود که رقابت نباشد. وقتی رقابت باشد انتخابات سالم هم باشد مشارکت نمی شود. در گزارشی که وزارت کشور به من داد، اعلام کرد هفتاد حوزه رقابتی نیست. من امروز ظهر پرسیدم آخرین گزارشی که دادند فقط ۴۴ حوزه رقابتی نیست. این برای من خیلی خوشحال کننده بود. وی تصریح کرد: آنجاهایی که وزارت کشور اعلام می کند که حوزه رقابتی نیست باز هم مردم باید حضور پیدا کنند. ممکن است از حزب آنان نباشد اما همه ما هموطن هستیم آدم فردی را انتخاب می کند که اصلح تر است و برای کشور بیش تر مفید باشد. دولت درانتخابات هیچ دخالتی ندارد، ما هیچ لیستی نداریم، روحانی هم هیچ لیستی ندارد. امیدوارم ما با مجلسی بسیار خوب و با روحیه جدید رو به رو باشیم.
شایعه استعفایم را شدیداً تکذیب می‌کنم
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شایعه استعفای وی چیست و تحلیل او از آن چیست، گفت: استعفا که معنا ندارد و از آغاز انتخابات آمدیم به مردم وعده و قول دادیم و تا ساعت آخر ان‌شاءالله پای قول خود می‌مانیم و تلاش می‌کنیم تا حد امکان این وعده‌ها را عملی کنیم.
روحانی ادامه داد: هیچ وقت به دنبال استعفا نبودم ولی در همان روزهای اول دولت در حالی که هنوز مراسم تحلیف انجام نشده بود خدمت رهبری گفتم که اگر کسی یا دولت بهتری وجود دارد که می تواند خدمت کند من حاضرم کنار بروم اما ایشان شدیداً رد کردند و گفتند دوست دارم تا آخرین روز خدمت کنید. در سال ۹۷ هم باز به دلیل مسائلی که در دولت پیش آمد همین موضوع را با ایشان مطرح کردم و ایشان این بار گفتند که من حتی یک ساعت زودتر هم اجازه نمی دهم که کار دولت خاتمه یابد. من این شایعه را شدیداً تکذیب می‌کنم، دولت تا آخرین روز پای کار خود می‌ماند.
هر زمان عربستان آماده باشد آماده گفت‌وگو هستیم
روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار المسیره یمن که درباره ارتباط ایران وعربستان بود،‌ گفت: همواره کشورهایی بودند که برای ما پیغام هایی در این زمینه می آوردند مثل پاکستان، عراق و کشورهای اروپایی. ما همیشه پاسخ دادیم که مشکل ما پیچیده نیست و هر زمان عربستان آماده باشد آماده گفت‌وگو هستیم. مهم ترین مسئله در منطقه مسئله یمن است. عربستان فکر می کرد یمن را با چند هفته یا چند ماه می تواند تسلیم کند؛ اما تا امروز هم خودش گرفتار و هم مردم یمن را گرفتار کرده است. البته اگر عربستان دست از تجاوزش در یمن بردارد شرایط برای گفت و گو و مصالحه آماده‌ تر خواهد بود. ما معتقدیم مسئله یمن باید به خود مردم یمن واگذار شود و کشورهایی که دخالت کردند غرامت بدهند.
هیچ موقع انتخابات را زیر سوال نبردم و نمی برم
وی در پاسخ به پرسش خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه علت مطرح کردن مسئله انتصابات به جای انتخابات از سوی او چیست؟ اظهار کرد: اگر این‌طور که شما می گویید رییس جمهوری درباره انتخابات بگوید حتما خوب نیست! اما من هیچ موقع انتخابات را زیر سوال نبردم و نمی برم. انتخابات رکن رکین است و همه ارکان کشور به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با انتخابات روی کار آمده‌اند. همه حرف من از روز اول این بوده که نگذاریم انتخابات تبدیل به انتصابات شود. اگر انتخابات نیست، پس چرا من اینهمه دعوت می کنم که مردم شرکت کنند اگر انتصابات است پس چرا من اینهمه اصرار می کنم که نهادهای نظارتی سخت گیری را کم کنند تا مشارکت بیشتر شود. اصلأ انتصابات نیست و حتما ما امروز انتخابات داریم. حالا ممکن است از فرایندها به طور کامل راضی نباشیم اما نباید به خاطر فرایندها همه انتخابات را رد کنیم و با صندوق ها قهر کنیم. من افتخار می کنم که در دو انتخابات با رای مردم انتخاب شدم اگر این نبود که من مشروع نبودم و بقیه نهادها هم مثل مجلس مشروع نبودند، پس ان‌شاءالله همه به صحنه بیایند و رای دهند.
مساله بنزین، تصمیم همه حاکمیت بود
وی در ادامه با اشاره به حوادث آبان ماه گفت: در آبان علامتی داده شد که غلط بود. در غروب جمعه علامت غلط داده شد. صبح جمعه مساله بنزین به مردم اعلام شد و خرید و فروش انجام می‌شد. غروب جمعه در فضای مجازی حرکت هایی شد که گویی موضوعی اختلافی است و شکاف حاکمیتی را به نادرست القا کردند. حتی عده‌ای گفتند یک‌شنبه صبح قیمت را بر می‌گردانیم؛ ذهن مردم را مغشوش کردند، در حالی که این تصمیم همه حاکمیت بود. تصمیم در شورای عالی اقتصاد که هر سه قوه عضو آن هستند گرفته شد و رهبری هم تایید کردند.
روحانی گفت: تا صبح یکشنبه این تردید را نشر می دادند. تا مقام معظم رهبری این موضوع را در بیاناتشان تصریح کردند. شب و روز دوشنبه مشکلی نداشتیم. مشکل در شنبه و یکشنبه بود و از شبهه افکنی آغاز شد.
برای ما مهم است که مسئولان آمریکا تغییر فکر دهند
وی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار آزاد آمریکایی مبنی بر اینکه نظر او درباره تغییر رژیم در ایالات متحده چیست؟ اظهار کرد: آنچه برای ما مهم است این است که مسئولان آمریکا تغییر فکر دهند تغییر رژیم را نمی‌دانم. باید آنچه نفع ملت‌های منطقه و مردم آمریکا است را ترجیح دهند. باید کسی در کاخ سفید باشد که مسیری انتخاب کند که به نفع همه باشد. یکجانبه گرایی و اینکه آمریکا رهبر دنیاست باید از سوی کسانی که حاکم کاخ سفید می شوند کنار گذاشته شود اگر چنین شود ما از مشکلات عبور می‌کنیم. رییس‌جمهور در پاسخ به سئوالی درباره حادثه هواپیمای اوکراینی چنین گفت: در زمینه هواپیمای اکراینی اشتباه موردی رخ داد. آنقدر این اشتباه عجیب و غریب بود که کسی باورش نمی شد. همین الان هم برایم سخت است، ما در جنگ بودیم. پدافند هوایی را می شناسیم، خودم هفت سال با پدافند هوایی آشنا بودم هیچ وقت چنین حادثه‌ای نداشتیم. خطای موردی عجیب و غریبی صورت گرفت؛ برای همه هم عجیب بود. تا رفتند بازرسی کنند از روز پنجشنبه این موضوع در ذهن ما بود، اما مقام مسئول باید به ما می گفت. باید پنجشنبه غروب نتیجه اعلام می شد بجای شنبه صبح. این موضوع به اعتماد عمومی لطمه زد، اما تعمدی نبود. وی بیان کرد: همان نیروی مسلحی که در طول تاریخ برای ما افتخارات زیادی آفریده است این خطا را به عهده گرفت و عذرخواهی کرد. من تشکر می کنم از سپاه پاسداران هم در ماجرای شهید سلمیانی جواب درست و قاطعی داد هم به مردم اطمینان داد دیگر چنین اتفاقی نمی‌افتد. روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار نیویورکر مبنی بر تعداد کشته های آبان ماه گفت: در این حادثه رسانه‌های خارجی مبالغه عجیب و غریبی کردند. صد نفر صد نفر بالا بردند تا هزار نفر را رد کردند. از ابتدا هم گفته بودم مشخص شوند کسانی که از نیروهای خودی، بسیج، انتظامی، مردم عادی و عابر مشخص شوند و آن هایی که جزو معترضین بودند، به مرکز نظامی تهاجم کردند مشخص شوند. این آمار در اختیار پزشکی قانونی کشور است آن ها می توانند اعلام کنند و مشکلی نیست. آمار واقعی با آمار در رسانه ها فاصله زیادی دارد.
می‌شد چند ساعتی زودتر ماجرای هواپیمای اوکراینی اعلام شود
روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری برنا مبنی بر اینکه چرا وی به عنوان دولت دستور کلیر کردن آسمان کشور را در شب اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی اعلام نکرد و اینکه چرا زودتر ابعاد این حادثه برای مردم روشن نشد؟ گفت: در موضوع هواپیمای اوکراینی صبح چهارشنبه که حادثه رخ داد ما در دولت بودیم و آنچه که از سوی وزیر راه مطرح شد این بود که یک حادثه است که من همانجا پرسیدم که ورژن هواپیما چه بوده است؟ مثلاً از ورژن های پرحادثه بوده یا نه. بعد از ظهر همان روز نیز در شورای عالی امنیت ملی جلسه‌ای را داشتیم که برای موضوع عین الاسد برگزار شد و در آن جلسه هم گرچه هواپیما اوکراینی بحث ما نبود اما در پایان جلسه مطرح شد و بازهم موضوع حادثه مطرح بود نه چیز دیگر.
وی افزود: اما شب که با رییس جمهوری اوکراین صحبت کردم ایشان لحنش متفاوت بود و احتمالاتی را مطرح می کرد. شب پنجشنبه که من با ستاد کل صحبت می کردم احتمال خطا را می دادند و من همان وقت گفتم که اگر چنین حس می کنید همین الان اعلام کنید که گفتند هنوز ابهامات و شبهاتی وجود دارد و فردا جمعه که ساعت دو تا سه بعد از ظهر بود گفتند که دیگر موضوع خطای انسانی است و گفتم اعلام شود که گفتند در حال تنظیم بیانیه‌ در این زمینه هستیم. اما اولین لحظه‌ای که به صورت رسمی به من اعلام شد طی تلفنی از سوی رییس ستاد کل متوجه شدم که خطای انسانی محرز شده است و همان شب هم جلسه شورای عالی امنیت ملی برگزار شد و بیانیه ستاد کل هم آنجا خوانده شد و گفتیم که همین حالا موضوع را اعلام کنید که گفتند باشد اما اینکه همان ۱۲ شب اعلام نشد من تعجب کردم. در نهایت این موضوع صبح روز بعد اعلام شد، ولی می شد روند را تسریع بخشید تا چند ساعتی زودتر این ماجرا اعلام شود اما واقعا حادثه عجیبی بود و الان هم داریم موضوع را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم که کار را با اوکراینی‌ها ادامه دهیم. در مورد کلیر شدن آسمان هم باید گفت که همه هواپیماها تردد می‌کنند. در شرایط خاص که باید مسیری بسته شود این موضوع را هواپیمایی کشوری باید اعلام کند، ولی اینکه چه کسی این را به این سازمان بگوید یا سازمان هواشناسی است یا ستاد کل نیروهای مسلح است که باید این را اعلام کنند. دولت در این زمینه مسئولیتی برای کلیر کردن اصلأ ندارد و همیشه روال همین بوده است.
مکانیزم ماشه به نفع هیچ کس نیست
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاز خبرگزاری الجزیره مبنی بر اینکه نظر او درباره به خطر افتادن برجام  و فعال شدن مکانیزم ماشه چیست، اظهار کرد: صرف چند هفته آینده هیچ اتفاقی نمی افتد در برجام تعهداتی ما داریم و تعهداتی هم طرف مقابل. بعد از خروج آمریکا ما تعهدات خود را کاهش دادیم و امروز در فعالیت هسته‌ای به تعهدات برجام پایبند نیستیم، بلکه به آژانس پایبندیم. بعد از این روندی که برخی کشورهای اروپایی طی کردند همان استفاده از مکانیزم ماشه بود که گفتیم چنین عملی از لحاظ حقوقی درست نیست و این را به آقای جوزف بورل هم در تهران گفتیم که او به نظر می رسید پاسخ من را پذیرفته یا لااقل برای آن جوابی ندارد. رییس جمهور تصریح کرد: ما به اروپایی ها گفتیم که استفاده از این مکانیزم به نفع هیچ کس نیست و خودشان می دانند که در پایان آن چه اتفاقی می‌افتد. این را در نامه ای صریحا به رهبران کشورهای اروپایی اعلام کردم و آقای بورل هم گفت که فعلا برای زمان نامعلومی این مکانیزم را کنار گذاشتیم و امیدواریم که اروپا هم راهی برای رسیدن به یک شرایط مناسب پیدا کند و همه به برجام بازگردیم. رئیس‌جمهور در ارتباط با سرنوشت لوایح چهارگانه گفت: دعای ما این است که وقتی مجلس آینده تشکیل می شود و روز جمعه که مردم پای صندوق رای می روند مجلس و دولت با هماهنگی بیشتری روی این موضوع کار کنند. جای تاسف است که لوایح مختلفی به مجلس دادیم و برخی از آن ها مورد بررسی قرار نگرفت. لایحه جامع انتخابات که ماه ها دولت روی آن کار کرد و لایحه بسیار خوبی بود و ما می خواستیم ماه ها پیش تصویب شود، متاسفانه کنار رفت. سه لایحه مهمی که برای مسئله شفافیت، تعارض منافع و فساد دادیم هنوز مورد رسیدگی نهایی قرار نگرفته است.روحانی گفت: دولت دو لایحه مهم به مجلس داد یکی پالرمو و یکی الحاق به کنوانسیونی بود که برای مبارزه با مسائل مالی تروریسم بود. در مجلس هم خوب مورد بررسی قرار گرفتند شورای نگهبان هم فقط در یک مورد که قابل تقاهم بود مشکل داشت و مابقی را بررسی کرد. روحانی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری مهر در پاسخ به انتقاداتی که به دولت می‌شود گفت: کشور ما با تحریم بی سابقه ای رو به رو شده است. وقتی فشار وارد می شود حتما تاثیرگذار است. وی ادامه داد: در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی را داشتیم، چرا؟ چون برجام اجرا شد و توانستیم روابط بانکی داشته باشیم. از یک میلیون بشکه نفت به دو میلیون بشکه رسیدیم و زندگی مردم در ادامه بهتر می‌شد. حتما که به اعتراض مردم گوش می دهیم. در گرانی بنزین هم می گویم چرا صبح و ظهر و شب جمعه خبری نبود؟ وقتی شکاف حاکمیتی به نظر مردم رسید این اعتراضات شد. 
کلمه ناکارآمدی که دوستان رقیب بکار می برند درست نیست
وی تصریح کرد: کل اضافه درآمد بنزین به مردم داده می شود. تورم نقطه به نقطه ما از ۵۲ به ۲۶ رسید. دولت و مردم این کار را کرده اند. اینکه گفته می‌شود دولت ناکارامد است یعنی چه؟ مقایسه دولت امروز در تحریم با دولت های پیشین آسان است. ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز در روز مصرف می کنیم. اینکه تولیدمان به یک میلیارد می رسد در پایان سال یعنی دولت ناکارامد است؟ اخر دولت پتروشیمی ما دو برابر می شود تا اخر دولت، بنزین‌مان بیش از دوبرابر می شود. این کلمه ناکارامدی که دوستان رقیب به کار می برند درست نیست. در شرایطی که فشار امریکا روی ماست باید به ما کمک کنند. حتما مجلس و قوه قضاییه و دولت تنها قدرتشان کم است. وی خطاب به خبرنگار سئوال کننده گفت: شما گفتید من به شورای نگهبان انتقاد کردم. اسم نبردیم تا به حال. حالا انتقاد که اشکالی ندارد. ناراحت هستید دیگر انتقاد را تعطیل کنیم. در اجرای قانون که می توانیم نظارت کنیم. چه کسی متولی، ناظر و مسئول اجرای قانون اساسی است؟ ما در حضور مردم نقد می کنیم، این هم قابل قبول نیست؟
انتخابات ما واقعی است
وی در پاسخ به پرسش خبرگزاری فونیکس چین درباره ویروس کرونا و کمک های دولت ایران، گفت: ما از این حادثه بسیار متأسف هستیم . دولت ها برای مبارزه‌ با این ویروس تلاش می‌کنند و باید همه دولت‌ها برای عبور از این مسئله به هم کمک کنند. دولت چین روابط دوستانه خود را با ما حفظ کرده و در زمینه حفظ برجام و در شرایط سخت تحریمی، چین و روسیه روابط بسیار خوبی را حفظ کردند و می خواهیم که این روند را ادامه دهیم. روحانی همچنین  در پاسخ به پرسش خبرنگار صدا وسیما درباره ادعای برخی مقامات آمریکایی در زمینه فرمایشی بودن انتخابات در ایران، گفت: ما هر یک سال و چند ماه یک انتخابات برگزار کرده ایم. ما چند ماه پس از انقلاب مردم را به صندوقهای آرا فراخواندیم و این یک اتفاق تاریخی و نادر است در تمام انقلاب‌ها. انتخابات ما واقعی است و مردم ما با آزادی کامل پای صندوق‌های رای می روند و در امنیت کامل انتخابات را برگزار کرده ایم و معتقدیم حضور مردم پاسخ خوبی به آمریکایی ها است و این حضور در تقویت ما و تضعیف دشمنان حتما تاثیرگذار است. روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار آناتولی ترکیه درباره حل مشکل سوریه گفت: روند مذاکرات سوچی روند موفق و مهمی است. در سطح سران سه کشور هم بوده است و ادامه خواهد یافت. توافق و روند سوچی را نباید کنار بگذاریم. آقای اردوغان به صراحت در تمام جلسات تاکید کردند که یکپارچگی، وحدت و انسجام سوریه خیلی مهم است. کشوری نمی تواند از حاکمیت خود بگذرد به دلیل اینکه وقتی می‌خواهد با تروریست ها مبارزه کند عده‌ای می خواهند پناهنده شوند. امیدواریم باز هم بتوانیم همکاری سه کشور را ادامه دهیم .
همه نهادهای ما براساس انتخابات شکل گرفته است
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه سازندگی مبنی بر اینکه او چه تلاشی برای بهتر برگزار شدن انتخابات با شورای نگهبان داشته و اینکه مقصود وی از سخنانش درباره انتخابات در ۲۲ بهمن چه بود، اظهار کرد: سخنانم در ۲۲ بهمن این بود که اگر رژیم گذشته از مردم سوال می کرد و حاضر می شد نظر مردم را درباره نظام بشنود و از آنان نظرخواهی می‌کرد دیگر نیازی به انقلاب نبود و مردم می گفتند که چه می خواهند. روحانی تاکید کرد: آنان این‌کار را نکردند و مردم هم در روند انقلاب حکومت مردمسالار را برگزیدند و یکی از دلایل آن هم همین بود که در هر موعد لازم از مردم درباره مسائل نظرخواهی شود. وی با بیان اینکه امروز همه نهادهای ما براساس انتخابات شکل گرفته است، ادامه داد: رژیم گذشته انتخابات و نظر مردم را زیر پا گذاشت و قلدری کرد اما انقلاب ما با انتخاب، راه امام را برگزیدند و انقلاب کردند برای اینکه انتخابات زنده بماند.
روحانی با بیان اینکه سخن ما این است که انتخابات برای ما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، اظهار کرد: در انتخابات پیش رو هم باید گفت که وقتی می آیم در سخنرانی صحبتی می کنم که در آن به مسئله مهمی اشاره می‌کنم، پیشاپیش بدانند که من تلاشم را کردم، پیام دادم، نامه نوشتم و حرف زدم اما به نتیجه نرسیدم، ولی اگر این را نگویم یعنی به مردم خیانت کردم و من حاضر نیستم به مردم خیانت کنم. حالا اینکه بیایم همه نامه هایی که به شورای نگهبان درباره انتخابات نوشتم و همه روندی که طی شده را جزء به جزء اعلام کنم فکر نمی کنم لازم باشد. ما الان مردم مان در برابر سه گزینه انتخاب محدود، انتخاب مطلوب و بدون انتخاب هستیم که از نظر برخی ممکن است انتخاب مطلوب امکان نداشته باشد اما آیا باید انتخابات محدود را هم کنار بگذاریم و کل انتخابات را کنار بگذاریم؟ این انتخابات ممکن است مطلوب صد در صد ما نباشد، اما امروز بهترین کار این است که برویم پای صندوقهای انتخابات و رای بدهیم.
مذاکرات ما با امارات هیچ وقت قطع نبوده است
روحانی سپس در پاسخ به پرسش خبرنگاری در ارتباط با مذاکرات ایران و امارات، گفت: آن مقداری که ما می‌دانیم کشورهای منطقه، امارات و چند کشور دیگر امریکا را بر حذر داشتند از جنگ با ایران. جنگ در منطقه به ضرر ایران، امارات، بحرین، قطر و همه کشورهاست. هیچ کشوری دیگر نفت نمی برد. اگر در این آبراه خلیج فارس جنگ شود برایشان خوب نیست. ما هم مخالف جنگ هستیم. امریکا هم نمی خواهد جنگ کند می داند جنگ برایش چه ضرری دارد. ترامپ برای انتخابات کار می کند و می داند جنگ انتخابات را شکست می دهد. مذاکرات ما با امارات هیچ وقت قطع نبوده است. رده هایش فرق می کرد. در سطح سرویس ها و مقامات سیاسی با هم گفت و کو می کردند. امیدواریم اینکونه مذاکرات به نتیجه ثبات و صلح بین همه مردم های کشورهای منطقه بیانجامد.
هنوز زود است  قضاوت کنیم که در مجلس بعدی شرایط ما سخت می شود
وی در پاسخ به پرسش فرانس ۲۴ درباره اینکه با روی کارآمدن مجلس بعدی کار دولت سخت تر می شود یا نه و اینکه دولت او می تواند تحریم ها را رفع کند یا خیر اظهار کرد: این کار سختی است. دولت را زمانی تحویل گرفتم که در تحریم بودیم و البته شرایط به شکلی بود که خیلی امید به موفقیت در مذاکرات نبود، اما با امیدواری کار را دنبال کردیم و به نتیجه رسیدیم هرچند با تاخیر انجام شد اما انجام شد و بعد از آن با دولتی نااهل مواجهه داشتیم که با همه تمدن جهانی نااهلی می کند و تحریم حداکثری را به ما تحمیل کردند، اما اینکه موفق خواهیم بود که تحریم ها را زیر پا بگذاریم باید بگویم که ما از فرصت‌هایی که پیش آمده استفاده کردیم و در همین شرایط تحریم هم وارد به اتحادیه اقتصادی به اسم اوراسیا شدیم و در همین روند تحریم هم با کشورهایی برای زیرپا گذاشتن تحریم کار می‌کنیم و ضمنا طرح صلحی را هم پیش می بریم که با کشورهای منطقه شرایط بهتری را تجربه کنیم. اما اینکه در مجلس بعدی شرایط ما سخت می شود هنوز زود است که قضاوت کنیم توقع من این است که دولت و مجلس بتوانند فارغ از اینکه کدام گروه در مجلس دست بالا را دارد و اصولگرایان بالاتر هستند یا اعتدالیون یا اصلاح‌طلبان، برای پیگیری لوایح ملی کار خود را دنبال کنند. ما نسبت به مجلس آینده هر فرم و شکلی داشته باشد چه اصولگرا باشد چه برخی شان اصولگرا نباشند کار ما این است که به قانون اساسی متعهد باشیم و این میثاق بین ما و مجلس باشد.
هنوز زود است  قضاوت کنیم که در مجلس بعدی شرایط ما سخت می شود
وی در پاسخ به پرسش فرانس ۲۴ درباره اینکه با روی کارآمدن مجلس بعدی کار دولت سخت تر می شود یا نه و اینکه دولت او می تواند تحریم ها را رفع کند یا خیر اظهار کرد: این کار سختی است. دولت را زمانی تحویل گرفتم که در تحریم بودیم و البته شرایط به شکلی بود که خیلی امید به موفقیت در مذاکرات نبود، اما با امیدواری کار را دنبال کردیم و به نتیجه رسیدیم هرچند با تاخیر انجام شد اما انجام شد و بعد از آن با دولتی نااهل مواجهه داشتیم که با همه تمدن جهانی نااهلی می کند و تحریم حداکثری را به ما تحمیل کردند، اما اینکه موفق خواهیم بود که تحریم ها را زیر پا بگذاریم باید بگویم که ما از فرصت‌هایی که پیش آمده استفاده کردیم و در همین شرایط تحریم هم وارد به اتحادیه اقتصادی به اسم اوراسیا شدیم و در همین روند تحریم هم با کشورهایی برای زیرپا گذاشتن تحریم کار می‌کنیم و ضمنا طرح صلحی را هم پیش می بریم که با کشورهای منطقه شرایط بهتری را تجربه کنیم. روحانی تاکید کرد: اما اینکه در مجلس بعدی شرایط ما سخت می شود هنوز زود است که قضاوت کنیم توقع من این است که دولت و مجلس بتوانند فارغ از اینکه کدام گروه در مجلس دست بالا را دارد و اصولگرایان بالاتر هستند یا اعتدالیون یا اصلاح‌طلبان، برای پیگیری لوایح ملی کار خود را دنبال کنند. ما نسبت به مجلس آینده هر فرم و شکلی داشته باشد چه اصولگرا باشد چه برخی شان اصولگرا نباشند کار ما این است که به قانون اساسی متعهد باشیم و این میثاق بین ما و مجلس باشد. روحانی در پاسخ به خبرنگار روزنامه خراسان در ارتباط با کنترل نقدینگی گفت: به طور متوسط نقدینگی در ۵۰ سال ۲۵ درصد است. بانک مرکزی اعلام کرده است نقدینگی ۲۸ درصد است که بر مبنای بدی نیست. الان بانک مرکزی می گوید بر مبنای افزایش ذخایر بانک مرکزی نقدینگی بالا رفته است. بد هم نیست. این سه درصد این شکلی به وجود آمده است. نقدینگی را یا بدهی دولت ایجاد می کند یا با برداشت بانک ها ایجاد می شود. نقدینگی به طور طبیعی بالا می رود. در حدی تا ۲۵ درصد هم طبیعی است. الان بله نقدینگی ما کمی بالا رفته است اما دلیلش بد نیست. اصل صحبت درست است که باید به کنترل نقدینگی توجه کرد.
برچسب ها: حسن روحانی