به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۰۶ ساعت ۲۳:۳۹
کد مطلب : ۲۰۶۶۹۳
معاون دانشکده علوم پزشکی آبادان تشریح کرد:

جزئیات موفقیت درمان بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان آبادان

گروه علمی: معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده علوم پزشکی آبادان از موفقیت تیم تحقیقاتی عفونی این دانشکده در درمان کرونا و توقف مرگ ناشی از این بیماری خبر داد.
جزئیات موفقیت درمان بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان آبادان
به گزارش ایسنا، دکتر سارا مبارک با تایید تاثیر موفقیت‌آمیز داروی ضدویروسی روی بیماران بدحال مبتلا به کووید ۱۹ توسط گروه عفونی دانشکده علوم پزشکی آبادان، گفت: بررسی تاثیر یک داروی ضدویروسی بر بیماران بدحال مبتلا به کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان آیت‌الله طالقانی آبادان توسط گروه عفونی دانشکده علوم پزشکی آبادان حاکی از موفقیت در درمان این بیماران و کاهش طول بستری در بیمارستان بوده است.
مسئول گروه تحقیقاتی عفونی دانشکده علوم پزشکی آبادان اظهار کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور، استان خوزستان و محدوده دانشکده علوم پزشکی آبادان؛ تیم تحقیقاتی این دانشکده تصمیم گرفت از داروهایی استفاده کند که با کمک آنها علائم بالینی بیمار سریع‌تر بهبود پیدا کند، تنگی نفس فرد مبتلا به کرونا به سرعت رو به بهبودی برود و در نهایت روزهای بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و بیمارستان نیز کاهش پیدا کند.
وی با اشاره به این که مباحث ذکرشده مبنای فکری یک گروه تحقیقاتی در دانشکده علوم پزشکی آبادان شد، اضافه کرد: بعد از بستری بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان آیت‌الله طالقانی آبادان، تیم تحقیقاتی ما تصمیم گرفت یک رژیم را علاوه بر رژیم استاندارد کشوری، بعد از اخذ مجوزهای لازم از وزارت بهداشت و البته کد ملی اخلاق در پژوهش، بر بیماران اجرایی کند. مبارک خاطرنشان کرد: نتایج اولیه رژیم یادشده در روزهای اول بسیار مسرت‌بخش بود و در مقایسه با رژیم پروتکل کشوری از نظر مرگ و میر و روزهای بستری و همچنین تنفس عادی نتایج بسیار خیره‌کننده‌ای را به دست آوردیم.
وی تصریح کرد: در مقایسه دو گروه، که یک گروه رژیم استاندارد کشوری را گرفته بودند و گروه دوم رژیم پیشنهادی گروه دانشکده علوم پزشکی آبادان را دریافت کرده بودند، میزان مرگ و میر گروه دوم به صفر رسید، میزان روزهای بستری این گروه کاهش پیدا کرد و اتفاق بسیار مهم این بود که افرادی که در بخش مراقبت‌های ویژه بودند و تنفس مصنوعی دریافت می‌کردند بعد از چهار روز به تنفس عادی برگشتند و شرایط ترخیص از بیمارستان را به دست آوردند.
معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به اینکه به مدت یک ماه این دارو روی ۶۰ بیمار از بیماران بستری مبتلا به کرونا نتایج خیره‌کننده‌ای داشته است، افزود: امیدوار هستیم با راهگشا بودن این رژیم برای درمان و ورود آن به پروتکل‌های کشوری برای کاهش روزهای بستری در بیمارستان و در نهایت پایین آمدن میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا، گام بسیار بزرگی برداشته باشیم. وی ادامه داد: دوره دو هفته‌ای را برای پیگیری بیماران بعد از دریافت این رژیم انتخاب کردیم که خوشبختانه در این دوره، بیماران بهبود پیدا کردند و بعد از دریافت تنفس طبیعی از بیمارستان ترخیص شدند.

ویروس کرونا به سرعت جهش نمی‌کند
امکان پیشگیری از کووید-۱۹ با یک واکسن واحد

دانشمندانی که رمز ژنتیکی ویروس جدید کرونا را بررسی می‌کنند، می‌گویند ظاهرا این ویروس به سرعت جهش پیدا نمی‌کند، بنابراین هر واکسنی که بر ضد آن ساخته شود، احتمالا برای مدتی طولانی موثر خواهد ماند.
به گزارش واشنگتن‌پست پیتر تیلن، ژنتیک‌دان مولکولی در آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز در این باره می‌گوید فقط حدود چهار تا ۱۰ تفاوت ژنتیکی میان سویه‌های ویروس کرونا که در آمریکا مردم را آلوده کرده‌اند و ویروس کرونای ابتدایی ظهور کرده در شهر ووهان چین وجود دارد. تیلن گفت: «با وجودی که این ویروس شمار بسیار بزرگی از افراد را مبتلا کرده است، تعدد جهش‌های تا به حال نسبتا کم بوده است. در این لحظه میزان جهش‌ در ویروس جدید کرونا (ویروس سارس –کرونا ۲) نشان می‌دهد که یک واکسن منفرد می‌تواند باعث پیشگیری از شیوع آن شود و نیازی به ساخت واکسن جدید در هر سال (مانند واکسن آنفلوانزا) نیست.» به گفتن تیلن واکسنی که در نهایت برای ویروس کرونا ساخته می‌شود، مانند واکسن‌های آبله‌مرغان و سرخک خواهد بود که برای مدتی طولانی باعث مصونیت افراد می‌شوند.
علت نیاز به ساخت سالانه واکسن برای ویروس آنفلوانزا این است که ژنوم این ویروس به چند قطعه تقسیم می‌شود که هر کدام رمزی برای یک ژن را دارند. هنگامی که دو نوع ویروس آنفلوانزا وارد یک سلول می‌شوند، می‌توانند برخی از این قطعات را با هم مبادله کنند و به طور بالقوه یک ویروس جدید آنفلوانزا بوجود آورند- به همین شیوه بود که ویروس جدید آنفلوانزای خوکی یا  H1N1 بوجود آمد.
کارشناسان می‌گویند حتی جهش‌های کوچک در ویروس‌های بیماری‌زا ممکن است به اثرات بسیار عمده‌ای در پیامدهای بالینی بینجامند، اما ظاهرا برای ویروس کرونا تا به حال چنین اتفاقی نیفتاده است و تفاوت‌ها در میزان‌های مرگ بیماری کووید-۱۹ احتمالا بیشتر مربوط به عوامل موقعیتی است تا جهش‌ها در ویروس.
تیلن می‌گوید:«تا به حال شاهدی درباره اینکه میزان شدت بیماری را به گونه خاص ویروس جدید کرونا ارتباط دهد، در دست نیست. در حال حاضر شدت بیماری‌ احتمالا ناشی از عوامل دیگری است. قبلا یک گروه دانشمندان چینی فرضیه وجود دو سویه متفاوت ویروس جدید کرونا را که بیماری با شدت متفاوت ایجاد می‌کنند، مطرح کرده بودند، اما این فرضیه مورد پذیرش جامعه علمی قرار نگرفت.
برچسب ها: ویروس کرونا

۱۳۹۹/۰۱/۰۷ ۰۲:۳۵
یعنی تکذیب نمیشه؟ (365852)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۱/۰۷ ۱۰:۰۱
امیدوارم خبر واقعا درست باشد و بروکراسی حاکم بر نظام بهداشتی اجازه بدهد سریعا این روش درمانی در سراسر کشور اجرایی شود (365861)
۱۳۹۹/۰۱/۰۹ ۱۱:۰۰
تنها بوروکراسی نبست .مشکلات و مسایلی پشت پرده هست که من و شما اطلاع نداریم .بعنوان مثال مقادیر زیادی ماده اولیه هیدروکسی کین ضد مالاریا. اعلم شده بود وارد می کنند حالا اگر واقعا این روش جواب بده بایستی آن را بایگانی کنند .دوم برایشان خچالت آور می شود چطور یک شهرستان دور و گوچک چنین کار بزرگی می کند ولی مراکز بزرگ و تخصصی خودشان نمی توانند.و سایر فرضیه ها (365900)
بیت اله نیکفرنام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۱/۰۷ ۱۳:۲۳
الحمدلله و شکرا لله ، بلکه بزودی با دعای خیر مردم و تلاش محققان و پزشکان و پرستاران ایرانی این بلا از سر مردم جهان زدوده شود انشاالله (365862)
۱۳۹۹/۰۱/۰۷ ۱۴:۲۰
سریعا این روش جدید در آبادان را در کل کشور آزمایش کنید (365864)
۱۳۹۹/۰۱/۰۸ ۰۰:۴۸
حتماباید چند میلیونی فوت بشن تا درمانش بیاد
علم پزشکی باید جوابگو باشد (365872)
۱۳۹۹/۰۱/۰۸ ۰۰:۵۲
اگر صحت دارد چه دارو وروشی بوده . دلخوشی پوچ ندهید که باعث افزایش مبتلایان خواهد شدبه خیال درمان وعدم رعایت بهداشت توسط افراد (365875)
۱۳۹۹/۰۱/۰۸ ۱۴:۰۴
بنام خدا .فقط جهت یاد آوری ونه پخش متن یاد آوری می شود چند هفته پیش مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند مقادیر زیادی مواد اولیه داروی هیدروکس کلرو کین را جهت درمان کرونا از خارج وارد می کنند .حالا خودتان حدس بزنید علت بی اعتنایی به تحقیقات داخلی چیست .انشاله این دارو جواب دهد (365884)
تابیش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۱/۰۸ ۱۵:۲۸
با سلام متاسفانه یک تخلف علمی و اخلاقی در این طرح صورت گرفته.


کارهایی که روی انسان انجام میشوند باید دارای کد irct باشند و قبلا شیوه درمانی در سایت https://fa.irct.ir/
ثبت شوند و پس از بررسی های علمی و اخلاقی کد مورد نظر را دریافت کنند و بعد شروع بکار نمایند ولی متاسفانه در بیمارستان طالقانی بدون دریافت کد irct، این پژوهش روی بیماران انجام شده و این یک اشتباه واقعا نابخشودنی است و ممکن هست جان بیماران را به تطر بیندازد.
ضمنا آیا به بیماران گفته شده که داروهای استاندارد آنها را تغییر داده اند؟ (365887)
۱۳۹۹/۰۱/۱۰ ۰۷:۲۴
اولا طاهرا ابتدا بنابراظهارمجریان طرح مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت گرفتهاند .دوما با اجازه بیماران ترکیب دارویی تازه را آزمایش کردند .سوم متوجه وضعیت وخیم کشور نیستی روزانه صدها نفر ازبین می روند .چهارم هنوز سکوت در بین مسئولان ادامه دارد بصراحت جزیبات را اعلام نمی کنند و نتایجی را که احتمالا خودشان گرفتند اگر آزمایش کردند.ب ابن روش انگیزه تحقیق و پژوهش را در شهرستان ها از بین می برند. (365907)
۱۳۹۹/۰۱/۰۹ ۱۰:۵۵
بی توجهی شده با اینکه با سند و مدرک در یک مرکز پزشکی آزمایش شده .بسیار متاسفم . (365899)
۱۳۹۹/۰۱/۱۰ ۰۷:۳۴
بهتر بود مسئولان وزارت بهداشت بخاطر اهمیت موضوع بجای نظر دادن و پروتکل منتشر کردن در تهران شخصا تشریف می بردند در آبادان و از نزدیک در جریان کار پروژه قرار می گرفتند و در همانجا بسرعت بررسی می کردند.و در صورت نیاز آزمایشات بیشتری انجام می دادند و نتایج را بر اساس مستندات شفاف اعلام می کردند. (365908)