به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۶
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۰ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب : ۲۲۲۲۱۱
سخنگوی وزارت خارجه: قرارداد با چین بسیار افتخارآمیز است

همکاری ایران با آژانس دائمی نیست

همکاری ایران با آژانس دائمی نیست
گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: علی‌رغم دروغ پردازی‌های اخیر در فضای مجازی، قرداد با چین بسیار افتخارآمیز است، این قرارداد تقریباً از سوی ما نهایی شده است ولی باید به چین رود و پس از آن نمایندگان مردم‌ در مجلس شورای اسلامی باید آن را تایید کنند.
سیدعباس موسوی  درخصوص اختلاف نظر احتمالی با قوه مقننه گفت: سیاست خارجه کشور از مجموعه نظراتی تشکیل شده است و به تایید عالی‌ترین مقام‌های کشوری رسیده و نهایتاً ابلاغ خواهد شد؛ بنابراین ما این نگرانی را نداریم که جلوی اعمال سیاست خارجی گرفته می‌شود یا خیر، زیرا می‌توانیم با تعامل صحیح با هر سه قوه کار را پیش ببریم. مجلس شورای اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد؛ سیاست خارجه کشور، از سلایق سیاسی به دور است و امید است که با درایت نمایندگان مجلس یازدهم، هم‌افزایی خوبی را شاهد باشیم.
موسوی درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین بیان داشت: در حال نهایی کردن یک سند راهبردی با چینی‌ها هستیم که هنوز نهایی نشده است و این سند برای این است که نشان دهیم رابطه ما با چین رابطه همه جانبه و استراتژیک است و همچنین به آن‌ها نشان دهیم که نگاه ما به روابط با چین مقطعی نیست و افق ۲۵ ساله داریم.سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: علی‌رغم دروغ پردازی‌های اخیر در فضای مجازی، این سند بسیار افتخارآمیز است، این قرارداد از سوی ما تقریبا نهایی شده است؛ ولی باید به چین رود و پس از آن نمایندگان مردم‌ در مجلس شورای اسلامی باید آن را تایید کنند. چین به عنوان یک قدرت در آسیا و جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت غرب آسیا و منطقه، دارای منافع مشترک هستند به همین دلیل این پیشنهاد از سوی ما بیان شد؛ نباید به افرادی که خواستار تنش ما با کشورهای خارجی هستند توجه کرد؛ این قرارداد با نظارت نمایندگان مردم در مجلس به مرحله نهایی خواهد رسید.
موسوی در خصوص پیگیری پرونده سپهبد شهید سلیمانی تصریح کرد: ستادی در این خصوص تشکیل شده است؛ مجامع بین‌المللی هم به کار خلاف عرف بین‌المللی آمریکا در این زمینه اذعان داشتند، آن‌ها باید توجه داشته باشند که دست به کار خطرناکی زدند.سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: سپهبد سلیمانی نماد مبارزه با تروریسم در جهان بود، دنیا مدیون سردار است؛ بنابراین باید یکپارچه با این عمل غیر قانونی که آمریکایی‌ها انجام دادند و سردار را در یک کشور ثالث به طرز فجیعی ترور کردند، برخورد کنند زیرا ممکن است پیامدهایی در آینده برای آن‌ها داشته باشد.
وی افزود: مسأله کوچکی نیست اقدامی که اخیرا انجام شد و آن را غیرقانونی اعلام کردند که از اقدامات وزارت خارجه بود.
عواقب سختی در انتظار عاملان حادثه نطنز خواهد بود
موسوی درخصوص حادثه نطنز اظهار داشت: هر اتفاقی که در هر جای دنیا رخ می‌دهد، رژیم صهیونسیتی خودش را جلو می‌اندازد؛ در حال حاضر زود است که در مورد علت این کار نتیجه‌ای بگیریم، نهادهای امنیتی در حال بررسی موضوع هستند و اگر به نتیجه‌ای برسند که دست عوامل خارجی در کار بوده، عواقبی برای مسؤولان این کار خواهد داشت.
 در این زمینه باید کار تیم امنیتی کامل شود و اجازه داد و دید که نهادهای ذی‌ربط امنیتی به چه نتیجه‌ای خواهند رسید؛ رژیم صهیونسیتی در سطح بین‌المللی همواره در حال مظلوم نمایی است تا توجه دنیا را به خود جلب کند اما همین رژیم در مسائل منطقه‌ای رویکرد خشن با مردم منطقه دارد.
وی ادامه داد: این رسانه هایی که این موضوع را به رژیم صهیونسیتی منتسب می‌کنند سعی در نشان دادن قدرت‌نمایی پوشالی اسرائیل در منطقه دارند، بعد از روشن شدن علت حادثه واکنش متناسب با آن را نشان خواهیم داد.
همکاری ایران با آژانس بین‌المللی دائمی نخواهد بود
موسوی درخصوص‌ احتمال تصویب طرح خروج از پروتکل الحاقی در مجلس عنوان کرد: ما در زمینه پروتکل‌های الحاقی همکاری‌های خوبی را به‌صورت داوطلبانه با آژانس بین‌المللی داشته‌ایم اما این اقدامات ما دائمی نیست و اگر آژانس رویکرد غیرسازنده در پیش بگیرد و تحت تأثیر القاهای خارجی و‌ یا نتیجه‌ جاسوسی‌ها باشد یا درخواست غیرقانونی از ایران داشته باشد، ایران واکنش متقابل خواهد داشت.سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نمایندگان مجلس می‌توانند در این باره تصمیم‌گیری کنند و هر قانونی را تصویب کنند، وزارت امور خارجه تابع آن خواهد بود، خروج از پروتکل‌های الحاقی طبیعتاً عواقبی خواهد داشت که بر عهده کسانی است که باعث شدند ما واکنش متقابل داشته باشیم.
وی درخصوص خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی، بیان داشت: اقداماتی که بعد از روی کار آمدن ترامپ در سازمان‌های بین‌المللی درحال انجام است، بدعت عجیبی تلقی می‌شود زیرا ترامپ علاوه بر برجام از بسیاری از معاهدات بین‌المللی خارج شده که جای تعجب بسیار دارد و این اقدام را نیز می‌توان در راستای تروریسم سلامت و پزشکی دانست.
موسوی ادامه داد: زمانی که تمام دنیا با بیماری کویید ١۹ مقابله می‌کند، آمریکا از سازمان‌های متولی درمان این بیماری خارج می‌شود که جای تأسف بسیار دارد، به نظر می‌رسد تروریسم سلامت آمریکا، از ملت‌ها و کشورها فراتر رفته و به سطح بین‌المللی رسیده است که حتما محکوم می‌شود. قرار است در ماه اکتبر، محدودیت‌های تسلیحاتی ایران برداشته شود، اما اگر به هر دلیلی این محدودیت‌های تسلیحاتی رفع نشود، جمهوری اسلامی ایران واکنش متناسبی را نشان خواهد داد.
وی افزود: استنباط ما بر این است که آمریکا در این زمینه موفق نخواهند شد و طبیعتاً حربه اصلی آن‌ها فشار خواهد بود که امیدواریم کشورها زیر بار این اقدام نامشروع نروند.
موسوی با اشاره به اینکه سیاست ایران عدم مداخله در داخل دیگر کشورها است، اظهار کرد: علی رغم نگرانی برای مردم کشورها،‌ در امور داخلی دخالت نخواهیم کرد، لیبی و گروه‌های مداخل در لیبی باید گفت‌وگو را شروع کنند و ایران از هر نتیجه که به نفع مردم لیبی باشد، استقبال خواهد کرد.
توافق آستانه، دست‌یافتنی‌ترین هدف برای سوریه
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص وضعیت سوریه نیز ادامه داد: توافق مورد نظر کشورهای ایران، روسیه و ترکیه و مکانیزمی که این سه کشور داشته باشند، مبنای کار ما است؛ ما هنوز دست‌یافتنی‌ترین هدف برای سوریه را توافق آستانه می‌دانیم که نسبت به آن اهتمام داریم، همه کشورها تعهداتی دارند و امیدواریم که به آن عمل کنند تا شاهد یک سوریه امن باشیم.
وی خاطرنشان کرد: بنا بر تعبیر رهبر معظم انقلاب، وزارت خارجه نصف نظام است و وزارت امور خارجه، مجری سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی است و از مقام معظم رهبری به عنوان هادی اصلی وزارت خارجه گرفته تا رئیس‌جمهور و مجلس به ویژه کمیسیون امنیت ملی، همه در سیاست خارجه نقش دارند و وزارت خارجه مجری این تصمیم‌ها است.
موسوی اذعان داشت: باید ساحت وزارت خارجه کشور را از دعواهای حذبی جدا کرد، دولت‌های مختلف با سلایق سیاسی متفاوت روی کار می‌آیند اما وزارت خارجه مجری سیاست‌های نظام است.
 
 
مرجع : تسنیم