به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۰۳ ساعت ۱۸:۱۵
کد مطلب : ۲۲۹۰۲۴
برایان هوک: مجبور شدیم که به سراغ مکانیسم ماشه برویم

تشدید فشار‌ها بر ایران با سفر مقامات آمریکایی ‌به منطقه

تشدید فشار‌ها بر ایران با سفر مقامات آمریکایی ‌به منطقه
گروه سیاسی:  همزمان با شدت گرفتن نبرد دیپلماتیک آمریکا علیه ایران در شورای امنیت، رفت و آمد‌های مقامات آمریکایی به اسرائیل و برخی کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس بیشتر شده است. یکی از محور‌های اصلی این سفرها، تشدید فشار‌ها بر ایران است.
  مایک پمپئو و سایر مقامات آمریکایی به اسرائیل و برخی کشور‌های عربی سفر می‌كنند.  پمپئو دیروز به اسرائیل و سپس به امارات سفر خواهدكرد.
این منبع همچنین از سفر قریب الوقوع جارد کوشنر به اسرائیل و چند کشور عربی دیگر پرده برداشت. به گفته این خبرنگار، برایان هوک، نماینده مستعفی آمریکا در امور ایران، و رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا، کوشنر را در این سفر همراهی می‌کنند. کوشنر و هیئت همراه، علاوه بر اسرائیل و امارات، احتمالا به عربستان، بحرین و عمان سفر خواهند کرد. سفر کوشنر در هفته اول سپتامبر انجام خواهد شد.سفر‌های مقامات آمریکا به اسرائیل و کشور‌های عربی با موج عادی سازی روابط میان این کشور‌ها و اسرائیل ارتباط دارد. مقامات آمریکا در حال تشویق سایر کشور‌های عربی به امضای توافق صلح با اسرائیل هستند. آن‌ها بر این باور هستند که بحرین و عمان می‌توانند در هفته‌ها و ماه‌های آینده روابط‌شان با اسرائیل را عادی کنند. علاوه بر این، سودان نیز ممکن است به زودی با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار کند.
دولت ترامپ با هدف کسب دستاوردی در سیاست خارجی، روند عادی سازی روابط میان کشور‌های عربی و اسرائیل را تشویق می‌کند. اما در کنار این هدف انتخاباتی، برخی ناظران به اهداف دیگری نیز اشاره می‌کنند. به اعتقاد این ناظران، یکی از محور‌های اصلی برقراری روابط با امارات و اسرائیل، همکاری امنیتی و نظامی در مقابل ایران است.
 روزنامه الاخبار لبنان، اخیرا طی گزارشی به جوانب حضور «اسرائیل در مرز‌های ایران» پرداخت و این حضور را در چارچوب تلاش اسرائیل برای مقابله به مثل با ایران قرار داد. به گفته این روزنامه، اسرائیل، ایران را به حضور در مرز اسرائیل در سوریه متهم می‌کند و مدام به اهدافی که ادعا می‌شود با ایران مرتبط هستند حمله می‌کند. این روزنامه در ادامه نوشت: «از این رو، لازم بود که واشنگتن به اسرائیل امتیاز جدیدی بدهد تا در معادلات و توازن قوا لحاظ شود. در این راستا، اسرائیل از طریق عادی سازی روابط با امارات، در مرز‌های ایران حضور پیدا کرد.»به گفته این روزنامه، ابوظبی و دوبی، در کنار باکو، از مراکز مهم عملیات اطلاعاتی علیه ایران هستند و از همه کشور‌های دیگر، بیشتر درگیر اینگونه عملیات هستند.
به نوشته الاخبار، انتخاب امارات به جای عمان به عنوان اولین کشوری که با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار می‌کند، اقدام قابل توجهی است و متضمن ملاحظات استراتژیک است. مقامات اسرائیلی به عمان رفت و آمد می‌کنند، اما عمان برای عادی سازی روابط انتخاب نشد. چرا که از دیدگاه الاخبار، امارات در نقطه صفر مرز دریایی ایران قرار دارد و حضور اسرائیل در آنجا می‌تواند با حضور ایران در مرز اسرائیل برابری کند.الاخبار به نکته دیگری اشاره کرد که می‌تواند زمینه تحکیم روابط نظامی میان امارات و اسرائیل باشد و آن، مسئله جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس است که امارات ادعا‌هایی درباره آن‌ها مطرح می‌کند. به نوشته الاخبار، اسرائیل ممکن است با هدف کمک به امارات در منازعه بر سر این جزایر با این کشور توافقنامه‌های دفاع مشترک امضا کند؛ امری که می‌تواند به تاسیس پایگاه‌های نظامی اسرائیل در خلیج فارس - علنی یا مخفی- و استقرار جنگ‌افزار‌های آن در این منطقه منجر شود.
در ادامه تحلیل الاخبار آمده است که هدف آمریکا از عادی سازی روابط میان امارات و اسرائیل ارسال این پیام است که عمق اقتصادی و تجاری ایران در امارات به سود اسرائیل به پایان خواهد رسید. اسرائیل برخی سرمایه‌های ایرانی که در حال خروج از دوبی هستند را جبران خواهد کرد. آمریکا توجه چندانی به اقتصاد امارات ندارد و بیش از همه به نفوذ در امارات برای رصد نحوه دور زدن تحریم‌های ایران اهمیت می‌دهد.
  با تحریم‌های ایران اتفاقات خوب زیادی رخ می‌دهد!
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: دولت آمریکا امیدوار است تمامی تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی ایران که در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما برداشته شدند، تا ۲۹ روز دیگر بازگردند.برایان هوک ضمن تاکید بر اینکه عدم پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای‌ به آمریکا اجازه فعال‌سازی مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌ها را می‌دهد، گفت با بازگشت تحریم‌ها، «اتفاقات خوب زیادی رخ می‌دهد. تحریم تسلیحاتی ایران تمدید می‌شود و ایران اجازه غنی‌سازی اورانیوم نخواهد یافت».
مکانیسم ماشه سازوکاری پیش‌بینی شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که به طرف‌های برجام اجازه می‌دهد در صورت تخطی ایران از تعهداتش، بازگشت خودکار همه تحریم‌های بین‌المللی را درخواست کنند.دولت آمریکا روز ۳۰ مرداد با استناد به «نقض قابل توجه» توافق هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی، درخواست خود برای بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را رسماً به شورای امنیت اطلاع داد.
دولت ایران می‌گوید چون آمریکا از برجام خارج شده است،‌ نمی‌تواند از این مکانیسم استفاده کند.
 هوک استدلال مطرح شده از سوی مقام‌های دولت ایران را رد می‌کند و می‌گوید: «قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که موجب لغو تمامی تحریم‌های سازمان ملل شد، به روشنی فرایندهای لازم را توضیح می‌دهد».او با تاکید بر اینکه هر دو جناح جمهوری‌‌خواه و دمکرات کنگره آمریکا مدافع تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران هستند، گفت: «ما سعی کردیم با روش‌های ساده و آسان این کار را بکنیم، اما شورای امنیت قطعنامه‌مان را تصویب نکرد. در نتیجه ما مجبور شدیم که  به سراغ مکانیسم ماشه و بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران برویم».قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شورای امنیت سازمان ملل متحد روز ۲۴ مرداد آرا لازم را کسب نکرد و رد شد.
برایان هوک با تاکید بر اینکه هدف دولت آمریکا از این اقدامات «کسب محبوبیت» نیست، گفت: «آمریکا همیشه دست به کاری درست و شجاعانه زده است تا امنیت و صلح را پیش ببرد».
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با ابراز تعجب از اینکه برجام برای دولت ایران چیزی شبیه اعتقادات شده است، گفت این توافق یک تعهد سیاسی بوده که حتی امضا ندارد و از نظر قانونی و حقوقی هم اجباری نبوده است.او گفت ترجیح دولت ترامپ این است که دولت‌های باقی‌مانده در برجام، با دیپلماسی آمریکا علیه جمهوری اسلامی همراه شوند، زیرا به گفته هوک، این دیپلماسی در تضعیف حکومت ایران و گروه‌های شبه‌نظامی که به نیابت از  ایران در منطقه فعالیت می‌کنند، بسیار موفق عمل کرده است.
او هدف دولت ترامپ را دستیابی به یک توافق جامع دانست که تمام تهدیدات مطرح از سوی ایران از جمله هسته‌ای، موشکی و رفتار تهاجمی در منطقه خاورمیانه را شامل شود.
 هوک رفتار کشورهای اروپایی در قبال تحریم‌های تسلیحاتی ایران را اشتباه خواند و مدعی شد  در چند دهه اخیر،  ایران در اروپا «ده‌ها طرح و برنامه تروریستی اجرا کرده است» و اخیرا هم قصد بمب‌گذاری در یک نشست سیاسی در پاریس را داشتند.نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با تاکید بر اینکه سیاست دولت ترامپ برای فشار بر تهران ادامه خواهد یافت، گفت: رئيس‌جمهوری ایران اعتراف می‌کند که فشار تحریم‌ها ۲۰۰ میلیارد دلار برای آنها هزینه داشته است، بانک مرکزی ایران دچار بحران مالی شده است .
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با تاکید بر اینکه دولت ترامپ آماده مذاکره برای رسیدن به یک توافق خوب است، گفت در زمینه بازگشت تحریم‌های سازمان ملل، پس از مدتی دیگر «کشورها با ما همراه خواهند شد».او همچنین گفت: یکی از پیامدهای خروج آمریکا از برجام، توافق امارات و اسرائیل بود.به گفته  هوک، برجام از دید امارات و اسرائیل، خیانت به امنیت‌ این کشورها بود و اگر دولت آمریکا استراتژی‌ اشتباه در قبال  ایران داشته باشد، «ایجاد تفاهم میان کشورهای حوزه خلیج‌فارس و اسرائیل غیرممکن می‌شود».


 
برچسب ها: آمریکا ایران